
Free Consumer Choice and Algorithms – grenzen van nudging
In 2022 zet de expertgroep die zicht bezig houdt met de grenzen van nudging en het voorkomen van dark patterns: ‘Free Consumer Choice and Algorithms’, zich weer voort.

Wie zijn de voorzitter en host van de expertgroep?
De groep wordt voorgezeten door Robert de Snoo van het Human & Tech institute. De host van de expertgroep is Roland van Kortenhof van Thuiswinkel.org.

Met welke onderzoeksvraag gaat ‘Free Consumer Choice and Algorithms’ komend jaar aan de slag?
Op welke wijze en over welke zaken kunnen marktpartijen samen tot werkbare afspraken komen over beïnvloeding van de consument door algoritmes, nudging en dark patterns?
Dit is een vervolg op de verkenning op dit onderwerp en zet een volgende stap (verdieping en definities). Afgelopen jaar hebben we geconstateerd dat organisaties bewust of onbewust klanten een kant op kunnen sturen die mogelijk niet in hun belang is. Verleiden is van alle tijden maar zijn we ons bewust wanneer dit digitaal misleiden wordt. Komt jaar willen we werken aan het totstandkomen van (UX)richtlijnen (“werkbare afspraken”) voor het bedrijfsleven #Nudge4Good.

Wat wordt er allemaal behandeld komend jaar?
Streven is een aanzet te geven voor een aantal werkbare afspraak op een afgebakend deel van het geheel van mogelijke technieken en methoden (Nudging en Darkpatterns), zodat organisaties dit intern kunnen gebruiken en hiermee een leidraad hebben om het bewust of onbewust toepassen van dark patterns tegen te gaan.
- Welke digitale bouwstenen moeten onderdeel hiervan uitmaken?
- Wat zijn de criteria om het grijze gebied van nudging of darkpattern te duiden?
- Hoe kunnen we consumenten helpen bij het beter inschatten digitale nudges?
- Welke rol spelen algoritmen een rol hierbij?
Kortom hoe komen we tot een eerste aanzet van werkbare afspraken.
Naar wat voor soort experts zijn jullie op zoek?
We zijn voornamelijk op zoek naar experts in de volgende functieprofielen:
- UX designers en Interface developpers - die hier dagelijks mee te maken hebben;
- Marketeers - die snappen dat dit thema geadresseerd moet worden;
- Juristen en compliance experts - die weten dat hierover nieuwe EU wetgeving aankomt.
Doe mee en geef invulling aan het voorkomen van digitale manipulatie #Nudge4Good.
Bluepaper Free Consumer Choice and Algorithms
Ben je nieuwsgierig naar de bluepaper van de expertgroep 'Free Consumer Choice and Algorithms' van afgelopen onderzoeksjaar?
Gerelateerd nieuws
-
‘Data is het nieuwe goud.’ Het is een gevleugelde uitspraak in de wereld van digital commerce. Wie de juiste data genereert, verwerkt en inzet, kan klanten relevante, persoonlijke informatie voorschotelen....
-
De grootste valkuilen in b2b e-commerce: zo trap je er niet in
B2b-organisaties kunnen in verschillende valkuilen trappen als het gaat om het implementeren en beheren van een e-commerceplatform. Jurriën Kerstholt, oprichter van De Nieuwe Zaak en voorzitter van de... -
Flip the script: een outside-in perspectief op Consumentengedrag
De GDPR, het cookieloze tijdperk, first party data, de Europese Data Act en Google’s Privacy Sandbox. Het is een handvol onderwerpen waarover dagelijks ontzettend veel wordt gezegd en geschreven. Maar...