Free Consumer Choice and Algorithms – grenzen van nudging

In 2022 zet de expertgroep die zicht bezig houdt met de grenzen van nudging en het voorkomen van dark patterns: ‘Free Consumer Choice and Algorithms’, zich weer voort.

free-consumer-choice-and-algorithms

Wie zijn de voorzitter en host van de expertgroep?

De groep wordt voorgezeten door Robert de Snoo van het Human & Tech institute. De host van de expertgroep is Roland van Kortenhof van Thuiswinkel.org.

voorzitter-hosts-free-consumer-choice-and-algoriths-shoppingtomorrow

Met welke onderzoeksvraag gaat ‘Free Consumer Choice and Algorithms’ komend jaar aan de slag?

Op welke wijze en over welke zaken kunnen marktpartijen samen tot werkbare afspraken komen over beïnvloeding van de consument door algoritmes, nudging en dark patterns?

Dit is een vervolg op de verkenning op dit onderwerp en zet een volgende stap (verdieping en definities). Afgelopen jaar hebben we geconstateerd dat organisaties bewust of onbewust klanten een kant op kunnen sturen die mogelijk niet in hun belang is. Verleiden is van alle tijden maar zijn we ons bewust wanneer dit digitaal misleiden wordt. Komt jaar willen we werken aan het totstandkomen van (UX)richtlijnen (“werkbare afspraken”) voor het bedrijfsleven #Nudge4Good.

nudging-nudge-free-consumer-choice

Wat wordt er allemaal behandeld komend jaar?

Streven is een aanzet te geven voor een aantal werkbare afspraak op een afgebakend deel van het geheel van mogelijke technieken en methoden (Nudging en Darkpatterns), zodat organisaties dit intern kunnen gebruiken en hiermee een leidraad hebben om het bewust of onbewust toepassen van dark patterns tegen te gaan.

  • Welke digitale bouwstenen moeten onderdeel hiervan uitmaken?
  • Wat zijn de criteria om het grijze gebied van nudging of  darkpattern te duiden?
  • Hoe kunnen we consumenten helpen bij het beter inschatten digitale nudges?
  • Welke rol spelen algoritmen een rol hierbij?

Kortom hoe komen we tot een eerste aanzet van werkbare afspraken.

Naar wat voor soort experts zijn jullie op zoek?

We zijn voornamelijk op zoek naar experts in de volgende functieprofielen: 

  • UX designers en Interface developpers - die hier dagelijks mee te maken hebben;
  • Marketeers - die snappen dat dit thema geadresseerd moet worden;
  • Juristen en compliance experts - die weten dat hierover nieuwe EU wetgeving aankomt.

Doe mee en geef invulling aan het voorkomen van digitale manipulatie #Nudge4Good.

Bluepaper Free Consumer Choice and Algorithms

Ben je nieuwsgierig naar de bluepaper van de expertgroep 'Free Consumer Choice and Algorithms' van afgelopen onderzoeksjaar? 

Gerelateerd nieuws

  • ‘Emotionele slag te slaan rondom gepersonaliseerde advertenties’

    Gepersonaliseerde advertenties, met of zonder third-party cookies, zijn bewezen effectief en rendabel. Ondanks de relevantie staan veel consumenten echter sceptisch tegenover deze vorm van online reclame....
  • Studiereis: Walmart, the best of all worlds?

    De ShoppingTomorrow/Thuiswinkel.org studiereis bracht ons naar Bentonville, Arkansas. Home of Walmart! Gestart in 1945 vanuit een simpele filosofie: Save money, live better. Inmiddels heeft Walmart ruim...
  • ShoppingTomorrow wijst de digitale weg vooruit

    Na twee turbulente coronajaren zijn Nederlandse bedrijven in ander, maar niet per se rustiger vaarwater terecht gekomen. Zeker is dat de wereld blijft digitaliseren. ShoppingTomorrow omarmt deze constante...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.