Free Consumer Choice and Algorithms – grenzen van nudging

In 2022 zet de expertgroep die zicht bezig houdt met de grenzen van nudging en het voorkomen van dark patterns: ‘Free Consumer Choice and Algorithms’, zich weer voort.

free-consumer-choice-and-algorithms

Wie zijn de voorzitter en host van de expertgroep?

De groep wordt voorgezeten door Robert de Snoo van het Human & Tech institute. De host van de expertgroep is Roland van Kortenhof van Thuiswinkel.org.

voorzitter-hosts-free-consumer-choice-and-algoriths-shoppingtomorrow

Met welke onderzoeksvraag gaat ‘Free Consumer Choice and Algorithms’ komend jaar aan de slag?

Op welke wijze en over welke zaken kunnen marktpartijen samen tot werkbare afspraken komen over beïnvloeding van de consument door algoritmes, nudging en dark patterns?

Dit is een vervolg op de verkenning op dit onderwerp en zet een volgende stap (verdieping en definities). Afgelopen jaar hebben we geconstateerd dat organisaties bewust of onbewust klanten een kant op kunnen sturen die mogelijk niet in hun belang is. Verleiden is van alle tijden maar zijn we ons bewust wanneer dit digitaal misleiden wordt. Komt jaar willen we werken aan het totstandkomen van (UX)richtlijnen (“werkbare afspraken”) voor het bedrijfsleven #Nudge4Good.

nudging-nudge-free-consumer-choice

Wat wordt er allemaal behandeld komend jaar?

Streven is een aanzet te geven voor een aantal werkbare afspraak op een afgebakend deel van het geheel van mogelijke technieken en methoden (Nudging en Darkpatterns), zodat organisaties dit intern kunnen gebruiken en hiermee een leidraad hebben om het bewust of onbewust toepassen van dark patterns tegen te gaan.

  • Welke digitale bouwstenen moeten onderdeel hiervan uitmaken?
  • Wat zijn de criteria om het grijze gebied van nudging of  darkpattern te duiden?
  • Hoe kunnen we consumenten helpen bij het beter inschatten digitale nudges?
  • Welke rol spelen algoritmen een rol hierbij?

Kortom hoe komen we tot een eerste aanzet van werkbare afspraken.

Naar wat voor soort experts zijn jullie op zoek?

We zijn voornamelijk op zoek naar experts in de volgende functieprofielen: 

  • UX designers en Interface developpers - die hier dagelijks mee te maken hebben;
  • Marketeers - die snappen dat dit thema geadresseerd moet worden;
  • Juristen en compliance experts - die weten dat hierover nieuwe EU wetgeving aankomt.

Doe mee en geef invulling aan het voorkomen van digitale manipulatie #Nudge4Good.

Bluepaper Free Consumer Choice and Algorithms

Ben je nieuwsgierig naar de bluepaper van de expertgroep 'Free Consumer Choice and Algorithms' van afgelopen onderzoeksjaar? 

Gerelateerd nieuws

  • Hoe kan AI Productinformatie-management versterken?

    In de snel evoluerende wereld van e-commerce wordt kunstmatige intelligentie (AI) steeds meer een onmisbare bondgenoot. ShoppingTomorrow, de innovatiemotor van Thuiswinkel.org, heeft meerdere expertgroepen...
  • Onder druk van wetgeving: Hoe bedrijven zichzelf opnieuw uitvinden

    De aarde blijft maar warmer worden en nog geen enkel land heeft de klimaatdoelen uit het Parijsakkoord gehaald. Volgens de publieke opinie zijn bedrijven aan zet, vanwege de grote impact die zij maken....
  • Op weg naar succes met data: 9 vraagstukken voor organisaties

    ‘Data is het nieuwe goud.’ Het is een gevleugelde uitspraak in de wereld van digital commerce. Wie de juiste data genereert, verwerkt en inzet, kan klanten relevante, persoonlijke informatie voorschotelen....
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.