Digitalisering in de praktijk: waar begin je?

De wereld digitaliseert in versneld tempo en de meeste bedrijven realiseren zich dat ze mee moeten bewegen. Digitale toepassingen bieden doorgaans gemak aan klanten, maar voor veel bedrijven lijken ze ingewikkeld. Zij zien door de bomen het bos niet meer als gevolg van de schier oneindige mogelijkheden. Waar te beginnen?
          

Dat constateert de expertgroep Transforming to a Digital First Customer Journey van ShoppingTomorrow. De groep, voorgezeten door ISM eCompany en gehost door Adobe, reageert op de brede behoefte aan overzicht en houvast.

boek transforming to a digital customer journey

Digitalisering: waarom eigenlijk?

De experts staan allereerst stil bij de meerwaarde van digitalisering. Ze noemen de flexibiliteit van persoonlijke digitale benadering een grote kans, omdat individuele contactmomenten waarde toevoegen aan de hele klantreis. Wanneer processen digitaal zijn, kunnen eventuele pijnpunten in deze reis snel en efficiënt worden geïdentificeerd en weggenomen, dankzij de grote hoeveelheid verzamelde data. Dit alles kan ook nog eens op schaal, een ander groot voordeel van digitalisering.

Vier cruciale vragen beantwoord

In hun bluepaper gaan de experts in op vier vragen die cruciaal zijn voor het digitale succes van organisaties, de belangrijkste komt als eerste aan bod:

  1. Waar liggen de grootste kansen?
    Om de toegevoegde waarde van digitalisering te maximaliseren is het van belang om het juiste contactmoment in de klantreis te verbeteren. Voor de identificatie van dat moment is het doormeten van de klantreis essentieel. Een centraal klantbeeld biedt houvast om verbeteringen aan te brengen, bijvoorbeeld met een rapportageomgeving en een uniek ID-nummer per klant. Bij complexe klantreizen kan een ‘touchpoint NPS’ uitkomst bieden.
     
  2. Hoe combineer je de off- en online klantreis?
    Fysieke winkeliers zijn in groten getale online actief geworden, andersom duiken steeds meer pure players op in de winkelstraat. De crux voor bedrijven die beide kanalen inzetten is informatie te delen over deze kanalen heen, opdat ze naadloos op elkaar aansluiten in termen van service en bestelgemak. De verschillende touchpoints bieden verschillende mogelijkheden om klanten te activeren. De kracht van de specifieke kanalen moet dan ook het vertrekpunt zijn bij een omnichannel aanpak, waarvoor consistentie in ervaring en branding wel een voorwaarde is.
     
  3. Wat zijn de grootste uitdagingen en oplossingen?
    De grootste uitdagingen bij digitalisering betreffen de interne organisatie, de adoptie aan klantzijde, technische beperkingen en de kostenstructuur, aldus de experts. Voor al deze uitdagingen benoemen zij ook oplossingen, met concrete voorbeelden uit de praktijk van onder andere IKEA en Lekkerland.
     
  4. Hoe verschillen b2c en b2b van elkaar?
    De dynamiek in klantreizen op de consumentenmarkt verschilt behoorlijk van die op de zakelijke markt. Terwijl de verkoop aan particulieren steeds verder wordt geanonimiseerd als gevolg van nieuwe regels en verhoogd privacybewustzijn, vinden b2b-ondernemers nieuwe mogelijkheden om klantreizen te optimaliseren aan de hand van ruim beschikbare data.

Flexibele IT-architectuur

Het succes van digitale toepassingen wordt bepaald door klanten en hun behoeften goed te begrijpen, besluiten de experts. Voorwaardelijk is dat organisaties digitale transformatie omarmen en dat silo’s worden doorbroken. Data van verschillende afdelingen en bedrijfssystemen zijn van waarde om te bepalen waar optimalisatie in de klantreis moet plaatsvinden. Een flexibele IT-architectuur is noodzakelijk om deze optimalisaties snel en op gepaste wijze door te kunnen voeren.

Naar een digital first customer journey

Bedrijven die stappen willen zetten op weg naar een digital first customer journey kunnen terecht op de website van ShoppingTomorrow, het kennisnetwerk van Thuiswinkel.org. Daar is de bluepaper van de expertgroep Transforming to a Digital First Customer Journey zonder kosten te downloaden.

Wil jij op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen de e-commerce? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief! 

Wil jij meedenken als expert in een van de expertgroepen in 2022? Meld je dan nu aan!

Gerelateerd nieuws

  • Conversational commerce: kansen voor de klantenservice

    Conversational commerce gaat al lang over de tong, maar de tijd is rijp om nu echt digitaal in gesprek te gaan met de klant: de tools zijn er, de consument snapt het en bedrijven kunnen het aan. Maar waar...
  • Waarom identity services de standaard worden

    Identity services, waarmee gebruikers zich op verschillende plekken digitaal kunnen identificeren, zijn in opmars. Behalve vertrouwen bieden ze gemak aan consumenten, die moeite hebben allemaal aparte...
  • 40% van alle aankopen gebeurt online in 2026

    Nederlandse consumenten verwachten over vijf jaar een groter deel van hun aankopen online te doen dan vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, onderdeel van Thuiswinkel.org....
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.