De volgende stap in B2B e-commerce met een mach architectuur

Hoe kan ik als fabrikant of groothandel groeien met e-commerce? En welke architectuur ondersteunt dit maximaal? Op deze vragen zoekt de ShoppingTomorrow expertgroep Advanced B2B e-commerce het antwoord. Onder leiding van De Nieuwe Zaak en BigCommerce buigen 23 B2B experts zich in vijf inhoudelijke sessies over onderwerpen als klantinzicht, e-commerce architectuur, customer experience en cross- en upsell. 

tablet-ecommerce-shoppingtomorrow

MACH vs. Monolitisch.

In deze sessie nam Jeroen van Meel vanuit BigCommerce de experts mee in de wereld van MACH architecturen. Wat is het precies - en belangrijker: welke kansen biedt het voor B2B organisaties? 

De ontwikkeling van een monolitische e-commerce architectuur naar MACH is in opkomst. De traditionele e-commerce oplossing is een totaaloplossing, maar brengt ook beperkingen met zich mee. Waaronder:

  • Traag platform
  • Niet flexibel
  • Enkel op web gericht
  • Gesloten
  • Product staat centraal
  • Het is duur

Tegenwoordig zien we steeds meer MACH architecturen, wat een aantal voordelen tegenover de traditionele commerce architecturen heeft:

  • Het platform is snel
  • Flexibel en makkelijk aanpasbaar
  • Gericht op ieder digitaal kanaal
  • De klant(ervaring) staat centraal
  • Over de TCO is het kosteneffectief
  • Gebaseerd op microservices, waardoor aanpassingen snel gedaan worden

Wat is een MACH architectuur?

Even terug naar het begin: wat is MACH precies? 

Microservices
Dit zijn kleine, losstaande business functionaliteiten die onafhankelijk van elkaar ontwikkeld, uitgerold, beheerd en geconfigureerd worden. Pas je een microservice aan, dan heeft dat geen impact op andere services. 

API First
Alle functionaliteiten in het platform zijn benaderbaar via Application Programming Interfaces, ofwel API’s. 

Cloud native SaaS / Composable
Software as a Service, ofwel SaaS, wordt via internet aangeleverd. Alles gaat via de cloud, waardoor je altijd de nieuwste ontwikkelingen doorvoert. Composable houdt in dat alle elementen van je shop vervangen kunnen worden met een andere service. Zie het als modules die je er vrij snel op- of af kunt klikken. Denk hierbij aan PIM, Payment Service Providers en Search. 

Headless
Dit houdt in dat de front- en backend van elkaar worden losgekoppeld. Zo heb je meer flexibiliteit in het aanpassen van de klantreis. Dit is handig voor organisaties die meerdere merken voeren, in verschillende regio’s opereren of verschillende touchpoints hebben. Met een Headless structuur personaliseer je eenvoudig de gehele klantreis. 

MACH bij BigCommerce.

BigCommerce is gebaseerd op een MACH architectuur. En dat is belangrijk, want zaken als een zoekfunctie en filtering is voor B2B onmisbaar. Dit moet goed werken, helemaal als je veel producten in het assortiment hebt die ook nog eens veel op elkaar lijken. Het klassieke salesapparaat wordt in B2B steeds meer ingezet voor cross- en upsell - en het sociale aspect van verkoop. De conversie vindt steeds meer online plaats. Spring dus hierop in en zorg dat je klantportaal of B2B webshop voldoet aan de eisen die B2B kopers hebben!

Benieuwd of BigCommerce voor jouw organisatie interessant is? Lees het hier.

Case: Capi Europe.

Denk je bloempotten, dan denk je Capi Europe. Als merkfabrikant van lichtgewicht potten voor binnen en buiten weet Capi sinds 1997 het verschil te maken in de markt. Ook Capi merkt dat verkopen in B2B steeds meer naar online verschuift. Een mooie reden om te onderzoeken of een nieuw e-commerce platform helpt om het de klant makkelijker te maken.

Ook in de tuinbranche valt er nog veel te verbeteren valt op e-commerce gebied. De retailers hebben sinds de coronapandemie een grote sprong gemaakt, maar veel merkfabrikanten lopen nog wat achter. Doel van de nieuwe webshop is voor Capi dan ook niet per se een grotere omzet bereiken, maar het bestelproces makkelijker maken voor kleinere klanten en efficiënter te werk kunnen gaan. Kortom: betere service, kwaliteit en consistentie!

De stand van techniek bij de experts.

Tijd voor de experts om aan de slag te gaan. Samen ontdekken welke gemiste kansen er zijn door beperkingen in techniek en waarom een organisatie wel of juist niet gebruik moet maken van een MACH architectuur. 

Welke business kansen mis je door techniek?

De experts merken dat klantwens en techniek veel overeenkomsten hebben. Ook data is een belangrijk onderdeel om de klantwens beter te ontdekken. De volgende punten werden genoemd:

  • Als je het klantbeeld niet, of niet in bestaande systemen, hebt: dan weet je niet wat je klant wil en kun je niet de juiste technische keuzes maken. 
  • Weet je de klantwens wel: dan houdt het systeem je tegen. Zo krijg je onmogelijkheden: niet kunnen dropshippen, bepaalde concepten opschalen, fysieke producten of services zoals sneller leveren zijn niet mogelijk.
  • Interne processen volgen op techniek. De vertaalslag naar interne processen vergemakkelijken is lastig, ook al is de techniek op orde. 
  • Product- en klantdata is niet goed in zicht. Dit zorgt ervoor dat cross- en upsellen niet goed werkt. Je verliest klanten in de zoekfunctie, waardoor ze afhaken en je conversieratio keldert. Uiteindelijk wil je de optimale klantreis aanbieden, maar zonder de juiste techniek is dat onmogelijk.

Waarom moet je geen gebruik maken van een MACH architectuur?

  • Heb je geen ruimte voor investeringen of zijn bestaande investeringen nog niet afgeschreven? Dan is het niet handig om iets nieuws te beginnen. Want: wat zijn precies de kosten van een nieuw systeem?
  • Het is onbekend, dus de urgentie wordt niet gevoeld. Veel B2B organisaties verdienen nog voldoende met het huidige systeem, dus de board is terughoudend. Er zijn nog niet veel B2B voorbeelden op dit vlak, de vertaalslag van B2C naar B2B cases is lastig te maken. 
  • De organisatie is er nog niet klaar voor. Een nieuwe architectuur brengt lastige vragen naar voren. Is er een visie om te groeien op deze manier? Welke keuze moet je maken? Is het urgent? Hebben we de capaciteit en expertise in huis? Deze vragen moeten eerst beantwoord worden - en dat kost tijd. 

Waarom moet je wel gebruik maken van een MACH architectuur?

  • Groot denken, klein beginnen. Zet een visie neer en plan je weg daar naartoe. Met een MACH architectuur is het mogelijk om kleine stappen te zetten, waardoor je minder lang hoeft na te denken over de (kleinere) investeringen. Kies voor de belangrijkste elementen om mee te starten en breid geleidelijk uit. Zo focus je op de juiste zaken.
  • Je kunt beter voldoen aan de klantwens. De front-end is makkelijker aan te passen, waardoor je beter kunt inspringen op de wensen van de klant. Op naar 360 graden klantinzicht.
  • Een MACH architectuur zorgt voor gemak. Geen updates, versie veranderingen of performance problemen die moeilijk aan elkaar te koppelen zijn. Door deze ontzorging word je op termijn efficiënter. Zet de euro’s in op de zaken waar je euro’s mee verdient!
  • Altijd het beste uit de markt gebruiken. Door de microservices gebruik je altijd het beste alternatief in de markt. 
  • Je kunt makkelijk innoveren en bent schaalbaar. Snel stappen zetten, platformen aansluiten, naar andere markten toegaan en compleet nieuwe businessmodellen bedenken!

In de volgende sessie duikt de expertgroep in het onderwerp Customer Experience. Want, hoe geef je jouw klant de best mogelijke ervaring? Converteer je klant naar fan: want dan doe je het écht goed. 

Gerelateerd nieuws

  • Een succesvolle b2b-personalisatiestrategie in 6 stappen

    Personalisatie is allang geen trend meer, maar een van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle marketingstrategie. Ongeacht het product dat je verkoopt, de dienst die je verleent of de branche...
  • Praktijkervaringen van Manutan en Dimensio: Duurzaamheid als groeimotor in b2b

    Hoe kan duurzaamheid een business driver zijn voor de groei van b2b e-commerce? Kan een bedrijf tegelijkertijd duurzaam en winstgevend zijn? De antwoorden op deze vragen worden voor ieder bedrijf steeds...
  • De grootste valkuilen in b2b e-commerce: zo trap je er niet in

    B2b-organisaties kunnen in verschillende valkuilen trappen als het gaat om het implementeren en beheren van een e-commerceplatform. Jurriën Kerstholt, oprichter van De Nieuwe Zaak en voorzitter van de...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.