Cross-border (E-)commerce 2018-2019

Actief

Online retailers kampen vaak met een relatief hoog retourpercentage. In het onderzoek zullen de verschillende aspecten in het retourproces onder de loep worden genomen. 

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kun je de retourstroom terugdringen? En is dat eigenlijk wel noodzakelijk? Online retailers kampen vaak met een relatief hoog retourpercentage.

Focus van het onderzoek

Een hoofdstuk zal zich focussen op de operatie, de kosten, het netwerk en het vervoer. De onderwerpen die hier worden bestudeerd zijn onder andere de verschillende retourmogelijkheden, de complexiteit van retourzendingen en, met name, niet-EU retourzendingen. Daarnaast wordt een kostenketen in kaart gebracht en wordt gekeken wat voor omzet er op deze wijze blijft liggen.

Het tweede hoofdstuk focust zich op cross-border commerce. Wat zijn veelvoorkomende verschijnselen in verschillende landen op het gebied van retourzendingen en de retourprocedure? Ook kijken we naar retourpercentages en de retourtijd van verschillende Europese landen.

Het derde hoofdstuk oriënteert zich rondom tips en tricks die kunnen bijdragen aan het optimaliseren van de retourprocedure. Er wordt gepoogd tips en tricks inzichtelijk te maken met het oog op de retourverwerking. Daarnaast wordt gekeken naar, bijvoorbeeld, de foodprint, een stuk storytelling en het bewustzijn van de impact van retourzendingen bij de consument.

Het onderzoek zal worden gebundeld in een toolkit waar informatie over processen kan worden gevonden, statistieken over retourzendingen in (Europese) landen worden weergegeven en wordt een overzicht van kansen voor de toekomst geboden. Tenslotte geven de experts hun visie op de toekomst van het (internationale) retourproces.

Weet jij hoe dat komt en hoe ga je daarmee om? Is het zinvol om producten die je cross-border hebt verkocht retour te laten komen? Dat zijn vragen die de Cross-Border expertgroep in kaart gaat brengen en dit jaar gaat beantwoorden.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Hans Siebum

    Hans Siebum

    Managing Director Global, Salesupply

Host

  • Olaf Jansen

    Olaf Jansen

    Head of E-commerce, DHL Express Netherlands

Alle 12 experts

  • Paul de Vries

    Paul de Vries

    Head of eCommerce, Didi Fashion B.V.

  • Jordie Geuyen

    Jordie Geuyen

    CEO, GO EU Commerce

  • Erwin Hammer

    Erwin Hammer

    Global Director Marketing and Sales, Instore Kids Corners B.V.

  • Nico Hoeijmans

    Nico Hoeijmans

    contentmanager, Salesupply Nederland B.V.

  • Dennis Raadschelders

    Dennis Raadschelders

    Business Development Manager, Bpost

  • Dennis van de Pol

    Dennis van de Pol

    CEO, Snowcountry B.V.

  • Hidde van der Heide

    Hidde van der Heide

    Online accountmanager, Difrax

  • Daniel van Vulpen

    Daniel van Vulpen

    International Sales, Bleckmann Nederland B.V.

  • Marieke Vink

    Marieke Vink

    Manager Online Partnerships/ E-Commerce, FNG Group

  • Willem Vola

    Willem Vola

    Founder, A Brand New World

  • Sharon Welgraven

    Sharon Welgraven

    Online Shopmanager, IMPS & ELFS & FRIENDS B.V.

  • Donald Widdowson

    Donald Widdowson

    Logistics & Fulfilment Manager, BALR

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.