Online retailers kampen vaak met een relatief hoog retourpercentage, zeker in de fashionbranche. De expertgroep Cross-border (E-)commerce heeft zich afgelopen jaar gericht op het retourvraagstuk in de fashionbranche (specifiek dameskleding). Hoe kun je de retourstroom van je webshop terugdringen? Is dat eigenlijk wel noodzakelijk? En misschien wel het meest interessant: Hoe doe je dat cross-border? De expertgroep heeft de data onderzocht van 12 Nederlandse brands en 5 marketplaces, met meer dan 9 miljoen verzonden en geretourneerde artikelregels.

Ook de uitgebreide versie van deze bluepaper (deel 2) is beschikbaar.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kun je de retourstroom efficiënt terugdringen?

Gezocht: retourmanager e-commerce fashion

Het onderzoek van de expertgroep Cross-Border E-commerce kijkt naar enkele grote fashion-e-tailers en marktplaatsen die actief zijn in Nederland en het buitenland. Op deze manier hebben zij geprobeerd om een representatief beeld van de lokale retourstroom te krijgen voor de fashionbranche. Het doel van het onderzoek focust zich echter op het vergaren van inzicht over het omgaan met retourzendingen in binnen- en buitenland en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Op basis daarvan keek de groep naar adviezen en suggesties en wat de invloed van toekomstige (technische) ontwikkelingen zijn.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Hans Siebum

    Hans Siebum

    Managing Director Global, Salesupply Nederland B.V.

Host

  • Olaf Jansen

    Olaf Jansen

    Head of E-commerce, DHL Express Netherlands

Alle 12 experts

  • Paul de Vries

    Paul de Vries

    Head of Omnichannel & Digital Development, DIDI Fashion B.V.

  • Jordie Geuyen

    Jordie Geuyen

    CEO & Founder, GO EU Commerce

  • Erwin Hammer

    Erwin Hammer

    Global Director Marketing and Sales, Instore Kids Corners B.V.

  • Nico Hoeijmans

    Nico Hoeijmans

    Editor in Chief at Cross-Border Magazine, E-commerce Projects at Salesupply, Salesupply Nederland B.V.

  • Dennis Raadschelders

    Dennis Raadschelders

    Business Development Manager, Bpost

  • Dennis van de Pol

    Dennis van de Pol

    Co-Owner, Snowcountry B.V.

  • Hidde van der Heide

    Hidde van der Heide

    Marketplace Manager, Difrax

  • Daniel van Vulpen

    Daniel van Vulpen

    International Business Developer, Bleckmann Nederland B.V.

  • Marieke Vink

    Marieke Vink

    Manager Online Partnerships/ E-Commerce, FNG Group

  • Willem Vola

    Willem Vola

    Founder, A Brand New World

  • Sharon Welgraven

    Sharon Welgraven

    Online Shopmanager, IMPS & ELFS & FRIENDS B.V.

  • Donald Widdowson

    Donald Widdowson

    Logistics & Fulfilment Manager, BALR

Nieuws

  • 5 redenen waarom je Shopping Today niet wilt missen
    • Nieuwsbericht

    Hoe blijf jij bij in de razendsnel ontwikkelende e-commercebranche? En wat zijn de gevolgen voor jouw organisatie? Ga je mee met de laatste ontwikkelingen of kies je een ander pad? We kijken tijdens Shopping...
  • Hoe ziet de klantreis in de slaapwereld eruit?
    • Nieuwsbericht

    Op deze vraag geeft Joey Janssen, Customer Strategy Manager bij Swiss Sense, je tijdens De Kick-Off van ShoppingTomorrow antwoord. Ook zal hij vertellen welke technologieën Swiss Sense inzet om die reis...
  • Retouren bij modewebwinkels: wat te doen?!
    • Blog

    Gisteren in het FD, bij RTL Nieuws en op Nieuwsuur: “Modewebwinkels worstelen met retourzendingen en overwegen kosten te rekenen voor retourzendingen”. Retouren zijn al een tijdje het gesprek van de dag...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.