“Direct” gaan, B2BC, D2C, het zijn veel gehoorde termen de afgelopen jaren. Veel van origine pure B2B bedrijven (veelal productmerken) slaan de retailer over en leggen zich toe op rechtstreekse verkoop aan consumenten. Dit brengt successen maar ook uitdagingen. In deze expertgroep duiken we in dit onderwerp en onderzoeken we hoe bedrijven deze transitie succesvol kunnen maken (of hebben gemaakt) en hoe nieuwe innovaties daarbij van invloed zijn.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Direct to Consumer - Hoe (technologische) ontwikkelingen de direct-to-consumer strategie voor productmerken veranderen?

Onderwerpen

1. Get going (20%)

De basis: hygiënefactoren waar je aan moet voldoen om met een D2C-strategie te starten. Denk aan: 

  • Ik moet gaan retailen, wat betekent dat? 
    • Wat betekent dit voor mijn processen en organisatie? 
    • Welke systemen heb ik nodig?
  • Hoe past DTC in mijn kanaalmix (van retailers, marktplaatsen, affiliates etc.)? 
    • Hoe ga ik om met de bestaande kanalen en mogelijke tegenstrijdige belangen?

2. Start optimizing (40%)

Nadat organisaties de eerste stap hebben gezet en hun eigen organisatie hebben voorbereid, kan er gestart worden met het optimalisatieproces. Denk aan:  

  • B2C marketing en zoekmachine-optimalisatie
  • E-commerce optimalisatie 
  • CRM en loyalty
  • Voorraadoptimalisatie
  • Prijsoptimalisatie
  • Customer service op consumentniveau
  • Data-vergaring en gebruik 
  • Hoe kan je D2C-strategie je B2B proces positief beïnvloeden?

3. Start innovating (40%)

Hoe kunnen nieuwe technologische ontwikkelingen kansen bieden binnen een D2C-strategie? Denk aan:

  • Welke technologische innovaties, zoals IOT en AI, kun je toepassen in je D2C-kanaal?
  • Hoe krijg je inzicht in je klantgedrag (personalisatie) en wat kun je hiermee bereiken? 
  • Wat zijn de grootste kansen voor D2C in de komende 3-5 jaar?

Planning onderzoeksjaar

april
2019
februari
2020

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Axel Groothuis

    Axel Groothuis

    Partner, Magnus

Host

  • Wim La Haye

    Wim La Haye

    Partner, Bluebird Day

Alle 9 experts

  • Martijn Cobussen

    Martijn Cobussen

    Manager Marketing & Communicatie, Veldsink Groep

  • Joost de Boer

    Joost de Boer

    Manager E-commerce, Royal Talens

  • Pieter Ettes

    Pieter Ettes

    Enterprise architect, Achmea IT

  • Saffri Holwerda

    Saffri Holwerda

    E-commerce Manager, Bos Group International

  • Bob Jaspers Focks

    Bob Jaspers Focks

    E-commerce & Digital marketing manager, Cavallaro Retail

  • Sander Ligthart

    E-commerce & Digital marketing manager, JOSH V

  • Mees Tromp

    E-commerce Manager, Heineken

  • Bart van Bommel

    Manager E-commerce & Online Trade, Auping

  • Hedwig Wassing

    Hedwig Wassing

    Connector of Ideas & People, Annacom

Nieuws

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.