Brands die “direct” gaan, B2BC, D2C (direct-to-customer), het zijn veelgehoorde termen in de afgelopen jaren. Veel van origine pure B2B bedrijven (veelal productmerken) slaan de retailer over en leggen zich toe op de rechtstreekse verkoop aan consumenten. Dit brengt successen, maar ook uitdagingen met zich mee. Deze expertgroep duikt dieper in het onderwerp en onderzoekt hoe bedrijven deze transitie succesvol kunnen maken (of al hebben gemaakt) en hoe nieuwe innovaties daarbij van invloed zijn.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kunnen (technologische) ontwikkelingen de direct-to-consumer strategie voor productmerken beïnvloeden?

Steeds meer merken die van oudsher enkel via retailers verkochten kiezen ervoor om producten rechtstreeks aan de consument te verkopen. De mogelijkheden voor directe verkoop zijn tegenwoordig niet voor niets groter dan ooit. Tegelijkertijd garanderen deze mogelijkheden geen succes. Voor gevestigde merken met bestaande distributiekanalen gelden namelijk andere afwegingen wanneer je ze vergelijkt met startende merken.

Expertgroep Brands Direct 2019-2020

De expertgroep brands directs 2019-2020 beantwoordt zeven belangrijke vragen die merken zich moeten stellen wanneer ze willen starten met directe verkoop én hier een succes van willen maken. Deze vragen zijn:

  1. Wat is het strategische doel van directe verkoop?
    Over de aanleiding om met directe verkoop te starten.
  2. Wat is de beste kanaalmix?
    Wat is de toegevoegde waarde van individuele kanalen?
  3. Welk assortiment biedt je aan tegen welke prijs?
    Het assortiment is cruciaal, maar de juiste prijsbepaling kan lastig zijn.
  4. Hoe ga je om met kanaalconflicten?
    Hoe voorkom je dat de online verkoop de fysieke verkoop in de weg gaat zitten?
  5. Wat is de impact op de organisatie en operatie?
    Een analyse van de implicaties voor belangrijke operationele- en organisatorische aspecten van directe verkoop.
  6. Welke (technologische innovaties kun je toepassen?
    Welke ontwikkelingen brengen je direct toegevoegde waarde?
  7. Hoe kun je je voorbereiden op de toekomst?
    Hoe ga je om met onzekerheid en hoe zet je door nadat je begonnen bent?

Benieuwd naar de antwoorden op deze vragen en naar een verdieping in het onderwerp brands direct van de expertgroep 2019-2020? Lees dan de volledige bluepaper, die je hieronder kunt downloaden.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Axel Groothuis

    Axel Groothuis

    Partner, Magnus Red B.V.

Host

Alle 24 experts

  • Ellen Aldenhuijsen

    Ellen Aldenhuijsen

    Online Marketing Manager, REV'IT! EUROPE

  • Marjolein Arts

    Marjolein Arts

    Marketing Manager, Elho

  • Axel Augustinus

    Axel Augustinus

    E-commerce Director, Easywalker

  • Genya van Belzen

    Genya van Belzen

    Marketeer, Bluebird Day

  • Joost de Boer

    Joost de Boer

    Manager E-commerce, Koninklijke Talens B.V.

  • Bart van Bommel

    Bart van Bommel

    Head of E-commerce, Digital & Customer Service, Koninklijke Auping B.V.

  • Martijn Cobussen

    Martijn Cobussen

    Marketing strategist, Zelfstandige

  • Pieter Ettes

    Pieter Ettes

    Enterprise Architect, Achmea

  • Nike Festen

    Nike Festen

    Digital Capabilities Manager, Unilever Nederland BV

  • Nol Florie

    Nol Florie

    Productmanager Services & Innovatie, Innolvation Stamrecht B.V.

  • Saffri Holwerda

    Saffri Holwerda

    E-Commerce Manager, Bos Group International

  • Bob Jaspers Focks

    Bob Jaspers Focks

    E-commerce manager, Cavallaro Retail b.v.

  • Laura ten Klooster

    Laura ten Klooster

    Key Account Manager E-commerce, Jacobs Douwe Egberts Professional NL B.V.

  • Ricardo Krikke

    Ricardo Krikke

    Business Innovations Director, Teleperformance

  • Karin van Leeuwen

    Karin van Leeuwen

    Head of Direct Sales, BSH Huishoudapparaten B.V.

  • Eric van der Palen

    Eric van der Palen

    E-commerce manager, Brabantia

  • Mark Pomper

    Mark Pomper

    Senior lecturer, NHL Stenden Hogeschool

  • Giwanni Schaap

    Giwanni Schaap

    Account Strategist & Partner Manager, Bluebird Day

  • Wouter Smeets

    Wouter Smeets

    E-commerce Manager, Daelmans Banket

  • Floor Smits

    Floor Smits

    Marketing Manager, Essenza Home

  • Marco Suurland

    Marco Suurland

    Head of E-commerce Benelux, Coty BV

  • Kevin van der Veer

    Kevin van der Veer

    Eigenaar, WoodWatch

  • Menno Visser

    Menno Visser

    Projectleider, Accell Group N.V.

  • Hedwig Wassing

    Hedwig Wassing

    Connector of Ideas & People, annacom

Nieuws

  • Bied je klanten een relevante klantreis met AI
    • Nieuwsbericht

    Bedrijven realiseren zich dat consumenten selectiever worden in de gepersonaliseerde interacties die zij toelaten. Gecombineerd met de steeds strenger wordende dataprivacyeisen, wordt het belangrijk om...
  • Save the date: ShoppingTomorrow - De Kick-Off
    • Nieuwsbericht

    Het volgende onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow staat alweer klaar om van start te gaan; we trappen de volgende editie af op woensdag 15 april tijdens ShoppingTomorrow – De Kick-Off. Ook dit keer belooft...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.