Dit jaar hebben we een nieuwe expertgroep, namelijk Robots in Retail. Onder leiding van de Hogeschool van Amsterdam en verschillende hosts.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de mogelijkheden om met robots de retailpraktijk te verbeteren/innoveren, en wat zijn hiervan de gevolgen voor de klant, de medewerker, en de organisatie?

Een verdiepingssessie op de bluepaper

Wat zijn de mogelijkheden en gevolgen van robots voor de fysieke winkel? In een Q&A beantwoordden experts Tibert Verhagen (HvA) en Dominique Roos (Welbo) alle vragen over de inzet van robots voor de fysieke winkel. De expertgroep neemt de gestelde vragen mee als input richting haar activiteiten voor het aankomende ShoppingTomorrow jaar. Kijk de sessie nu terug!

Korte toelichting

Dankzij ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence, machine learning, speech- en voicetechnologie, motorische en sensorische technologie, en connectiviteit zullen robots de komende jaren in de retail voor veranderingen gaan zorgen. Met hun autonome handelingsvermogen zijn robots steeds beter in staat om specifieke taken voor de retailer uit te voeren. Denk hierbij aan het beheren van voorraad, het schoonmaken van de winkel, klanten verwelkomen, klanten van informatie voorzien, zorgen voor entertainment, en het thuisbezorgen van aankopen.

De inzet van robots zal naar verwachting grote implicaties hebben op de ervaringen en rollen van klanten en medewerkers, en wat retailers hiermee kunnen doen om waarde te creëren en hun business te innoveren. Het is vanwege deze relevantie dat wij vanuit de praktijk de expliciete vraag mee hebben gekregen om te verkennen wat de toegevoegde waarde van robots voor de retailer kan zijn. De centrale onderzoeksvraag van de expertgroep is als volgt: “Wat zijn de mogelijkheden om met robots de retailpraktijk te verbeteren/innoveren, en wat zijn hiervan de gevolgen voor de klant, de medewerker, en de organisatie?”. Deze centrale vraag zal in het vervolg van het project met de experts worden opgesplitst in concrete deelvragen.

Planning onderzoeksjaar 2020

januari
  • Shopping Time 2020

    16-09-2020
    NBC, Nieuwegein
  • Deadline bluepapers

    01-10-2020
  • Bluepaper Bootcamp

    01-12-2020
    www.bluepaperbootcamp.nl
  • Expertgroep Robots in Retail - meeting 4

    18-08-2020
    INretail, Zeist (indien al mogelijk)
  • Expertgroep Robots in Retail - meeting 5

    16-09-2020
    NBC, Nieuwegein
december

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Mayke Steeman

    Mayke Steeman

    Project Manager, Hogeschool van Amsterdam

  • Tibert Verhagen

    Tibert Verhagen

    Associate professor E-business, Hogeschool van Amsterdam

  • Jesse Weltevreden

    Jesse Weltevreden

    Professor Digital Commerce, Hogeschool van Amsterdam

Hosts

  • Marcel Evers

    Marcel Evers

    Manager Belangen & Beleid, Inretail

  • Just Hasselaar

    Just Hasselaar

    Policy Adviser Digital Transactions, Thuiswinkel.org

  • Frank van der Heide

    Frank van der Heide

    Directeur, Tuinbranche Nederland

  • Tessa Vosjan

    Tessa Vosjan

    Programmamanager, Retailagenda

  • Rob Wierenga

    Rob Wierenga

    Hoofd Consumentenelektronica & Installatie-Retail, Techniek Nederland

Alle 12 experts

  • Jacqueline Arnoldy

    Jacqueline Arnoldy

    Coördinator development center, TMO Fashion Business School

  • Jan Berden

    Jan Berden

    Directie, Berden Mode & Wonen

  • Malaika Brengman

    Malaika Brengman

    Professor Marketing & Consumentengedrag, Vrije Universiteit Brussel

  • Jules Harms

    Jules Harms

    Director New Business, Toshiba

  • Kirsten van Keimpema

    Kirsten van Keimpema

    Projectleider Store Innovation Lab, Hogeschool van Amsterdam

  • Paul van Kemenade

    Paul van Kemenade

    B2C Project & Innovation manager, VodafoneZiggo

  • Moustapha el Marini

    Moustapha el Marini

    Business Unit Manager Predictive Analytics, VIQTOR DAVIS

  • Steven Palmaers

    Steven Palmaers

    Head of Research, Hogeschool PXL

  • Gerard Pruijn

    Gerard Pruijn

    Strategic Alliances & Key Accounts Director Europe, Toshiba

  • Dominique Roos

    Dominique Roos

    Customer Success Manager, WELBO B.V.

  • Edward Sleijffers

    Edward Sleijffers

    Retail Manager, Wolters Kluwer Nederland B.V.

  • Eveline van Zeeland

    Eveline van Zeeland

    Hoofddocent onderzoek en technologie, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)

Nieuws

  • De antwoorden op de onbeantwoorde vragen van de Kick-Off
    • Nieuwsbericht
    • 15-04-2021

    Tijdens de livestream van de Kick-Off twee weken geleden hadden we helaas niet de tijd om alle vragen aan onze sprekers te stellen en door hen te laten beantwoorden. Daarom hebben we Arjen Bonsing, Cor...
  • Anne Frederique: "Er zijn drie fasen om succesvol e-commerce te realiseren"
    • Nieuwsbericht
    • 14-04-2021

    Tijdens ShoppingTomorrow – de Kick-Off nam Anne Frederique, Group Product Director, bij CarNext.com, ons mee door het thema Make Now Matter in combinatie met de automotive markt. Hoe zorgen zij dat ze...
  • Welke e-commerce trends verwacht Kitty Koelemeijer richting 2030?
    • Nieuwsbericht
    • 14-04-2021

    Op woensdag 31 maart 2021 was de aftrap van het nieuwe onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow. Kitty Koelemeijer, Hoogleraar Marketing en Retail aan Nyenrode Business Universiteit, was daar te gast. Ze neemt...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.