Robots in Retail 2020
AfgerondDit jaar hebben we een nieuwe expertgroep, namelijk Robots in Retail. Onder leiding van de Hogeschool van Amsterdam en verschillende hosts.
Onderzoeksvraag
Wat zijn de mogelijkheden om met robots de retailpraktijk te verbeteren/innoveren, en wat zijn hiervan de gevolgen voor de klant, de medewerker, en de organisatie?
Een verdiepingssessie op de bluepaper
Wat zijn de mogelijkheden en gevolgen van robots voor de fysieke winkel? In een Q&A beantwoordden experts Tibert Verhagen (HvA) en Dominique Roos (Welbo) alle vragen over de inzet van robots voor de fysieke winkel. De expertgroep neemt de gestelde vragen mee als input richting haar activiteiten voor het aankomende ShoppingTomorrow jaar. Kijk de sessie nu terug!
Korte toelichting
Dankzij ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence, machine learning, speech- en voicetechnologie, motorische en sensorische technologie, en connectiviteit zullen robots de komende jaren in de retail voor veranderingen gaan zorgen. Met hun autonome handelingsvermogen zijn robots steeds beter in staat om specifieke taken voor de retailer uit te voeren. Denk hierbij aan het beheren van voorraad, het schoonmaken van de winkel, klanten verwelkomen, klanten van informatie voorzien, zorgen voor entertainment, en het thuisbezorgen van aankopen.
De inzet van robots zal naar verwachting grote implicaties hebben op de ervaringen en rollen van klanten en medewerkers, en wat retailers hiermee kunnen doen om waarde te creëren en hun business te innoveren. Het is vanwege deze relevantie dat wij vanuit de praktijk de expliciete vraag mee hebben gekregen om te verkennen wat de toegevoegde waarde van robots voor de retailer kan zijn. De centrale onderzoeksvraag van de expertgroep is als volgt: “Wat zijn de mogelijkheden om met robots de retailpraktijk te verbeteren/innoveren, en wat zijn hiervan de gevolgen voor de klant, de medewerker, en de organisatie?”. Deze centrale vraag zal in het vervolg van het project met de experts worden opgesplitst in concrete deelvragen.
Personen in deze expertgroep
Voorzitters
-
Mayke Steeman
Project Manager, Hogeschool van Amsterdam
-
Tibert Verhagen
Associate professor E-business, Hogeschool van Amsterdam
-
Jesse Weltevreden
Professor Digital Commerce, Hogeschool van Amsterdam
Hosts
-
Marcel Evers
Manager Belangen & Beleid, Inretail
-
Just Hasselaar
Policy Adviser Digital Transactions, Thuiswinkel.org
-
Frank van der Heide
Directeur, Tuinbranche Nederland
-
Tessa Vosjan
Programmamanager, Retailagenda
-
Rob Wierenga
Hoofd Consumentenelektronica & Installatie-Retail, Techniek Nederland
Alle 11 experts
-
Jacqueline Arnoldy
Coördinator development center, TMO Fashion Business School
-
Jan Berden
Directie, Berden Mode & Wonen
-
Malaika Brengman
Professor Marketing & Consumentengedrag, Vrije Universiteit Brussel
-
Jules Harms
Director New Business, Toshiba
-
Kirsten van Keimpema
Projectleider Store Innovation Lab, Hogeschool van Amsterdam
-
Paul van Kemenade
B2C Project & Innovation manager, VodafoneZiggo
-
Moustapha el Marini
Business Unit Manager Predictive Analytics, VIQTOR DAVIS
-
Steven Palmaers
Head of Research, Hogeschool PXL
-
Gerard Pruijn
Strategic Alliances & Key Accounts Director Europe, Toshiba
-
Dominique Roos
Customer Success Manager, WELBO B.V.
-
Eveline van Zeeland
Hoofddocent onderzoek en technologie, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)