De expertgroep Innovative Retail Technology heeft in het vorige onderzoeksjaar (2018-2019) onderzocht wat de toegevoegde waarde van innovatieve technologie in de winkel is. Het komende onderzoeksjaar duikt de expertgroep verder het onderwerp in en richt zich op  de belangrijkste vragen en uitdagingen die retailers hebben om innovatieve technologieën te kiezen en in gebruik te nemen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de belangrijkste vragen en uitdagingen die retailers hebben om innovatieve technologieën te kiezen en in gebruik te nemen, en hoe kunnen deze vragen en uitdagingen worden opgenomen in een interactieve tool waarmee de retailer zelf kan bepalen of hij klaar is voor een technologie en hoe hij deze geïmplementeerd kan krijgen?

Toelichting

Via onderzoeksprojecten, living labs en expertgroepen is er veel kennis beschikbaar over de mogelijkheden die innovatieve retail technologie de retailer biedt. Deze kennis inspireert de retailer maar helpt hem niet om daadwerkelijk een technologie te kiezen en te implementeren. Om de beschikbare kennis implementeerbaar te maken ontwikkelt de expertgroep een interactieve tool. Met deze tool kan de retailer in kaart brengen in hoeverre hij klaar is voor bepaalde technologieën (readiness), welke technologieën het beste bij zijn doelstellingen passen (match), en welke stappen hij kan zetten om een gekozen technologie te implementeren (action). De tool helpt retailers bij het kiezen en in gebruik nemen van innovatieve technologie. Tevens levert de data van het toolgebruik de expertgroep nieuwe inzichten op. De focus van de expertgroep ligt op middelgrote retailers (middenbedrijf).

Aanpak en eindproducten

Fase 1: Als fundament voor de te ontwikkelen interactieve tool zal de expertgroep in gesprek gaan met retailers en technologiepartijen. Via de retailers wordt input verzameld over hun  belangrijkste vragen, uitdagingen, knelpunten en wensen als het gaat om het kiezen en implementeren van innovatieve technologie. Met technologiepartijen zal worden gesproken om te achterhalen met wat voor vragen hun (retail)klanten komen en welke valkuilen ze kennen. Bij de gesprekken staat het belang van de retailer voorop waarbij het Store Sales Cycle model, dat in het onderzoeksjaar 2018-2019 door de expertgroep Innovative Retail Technology is ontwikkeld, als kader wordt gebruikt.  Met de input van de retailers en technologiepartijen zal een bluepaper worden geschreven (streefdatum eind 2019).

Fase 2: Gebaseerd op de bluepaper zal de interactieve tool worden ontwikkeld. In de tool worden diverse kenmerken van de retailer achterhaald (bijv.  doelstellingen, uitdagingen, soort retailer, bedrijfsgrootte) en doorloopt de retailer vervolgens een beslisboom om te bepalen waar hij staat en of bepaalde technologieën geschikt voor hem zijn. Indien een retailer de implementatie van een voor hem geschikte technologie overweegt dan kan hij dit in de tool aangeven. Vervolgens levert de tool een adviesrapport aan hem op waarmee hij niet alleen een samenvatting van de uitkomsten van de tool krijgt maar ook een stappenplan om de technologie daadwerkelijk geïmplementeerd te krijgen (streefdatum voorjaar 2020).

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Mayke Steeman

    Mayke Steeman

    Project Manager, Hogeschool van Amsterdam

  • Tibert Verhagen

    Tibert Verhagen

    Associate professor E-business, Hogeschool van Amsterdam

  • Jesse Weltevreden

    Jesse Weltevreden

    Professor Digital Commerce, Hogeschool van Amsterdam

Hosts

  • Marcel Evers

    Marcel Evers

    Manager Belangen & Beleid, Inretail

  • Tessa Vosjan

    Accountmanager kenniscreatie & innovatie, Retailagenda

Alle 11 experts

  • Harry Bijl

    Harry Bijl

    Manager Retail & Inspiratie, Inretail

  • Malaika Brengman

    Malaika Brengman

    Professor Marketing & Consumentengedrag, Vrije Universiteit Brussel

  • Tim Gielen

    Tim Gielen

    Founder, Wave of Engagement

  • Frank van der Heide

    Frank van der Heide

    Directeur, Tuinbranche Nederland

  • Dennis Lanson

    Dennis Lanson

    Owner/oprichter, TulumMedia

  • Hermien Raedts

    Hermien Raedts

    Researcher Retail Innovation, Hogeschool PXL

  • Ruud Strootman

    Ruud Strootman

    Eigenaar, Jesse Jewelry

  • Ilse Vos

    Ilse Vos

    Researcher Retail Innovation / Customer Experience, Hogeschool PXL

  • Joost Vugts

    Joost Vugts

    International Business Development Executive, Centric

  • Rob Wierenga

    Rob Wierenga

    Hoofd Consumentenelektronica & Installatie-Retail, Techniek Nederland (voorheen UNETO-VNI)

  • Kim Willems

    Kim Willems

    Hoogleraar Marketing, Vrije Universiteit Brussel

Nieuws

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.