De expertgroep innovative retail technology heeft in het vorige onderzoeksjaar (2018-2019) onderzocht wat de toegevoegde waarde van innovatieve technologie in de winkel is. In 2019 is de expertgroep verder het onderwerp in gedoken en heeft zich daarbij gericht op de belangrijkste vragen en uitdagingen die retailers anno 2019 hebben om retail technology te kiezen en in gebruik te nemen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat belemmert mkb-retailers om innovatieve technologie te gebruiken in de winkel?

De beschikbaarheid van innovative retail technology.

Via living labs, expertgroepen en onderzoeksprojecten is er veel kennis beschikbaar over de mogelijkheden die innovatieve winkeltechnologie de retailer biedt. Zo introduceerde de expertgroep Innovative Retail Technology uit het onderzoeksjaar 2018-2019 het zogenaamde Store Sales Cyclemodel, waarmee inzicht wordt gegeven in de bijdrage van diverse soorten innovatieve technologie aan het verkoopproces van de retailer, en behandelde de groep een reeks aan praktijkcases (onder andere een servicerobot, virtual store, interactief wijnrek en driedimensionale people counter). Ondanks dat dit soort kennis de retailer inspireert, blijft het daadwerkelijke gebruik van innovatieve technologie in de fysieke winkel in het midden- en kleinbedrijf (mkb) achter. De grote vraag is wat mkb-retailers belemmert bij het kiezen en implementeren van innovatieve technologie, en wat er nodig is om ze op dit punt echt verder te helpen.

Interactieve tool

De expertgroep innovative retail technology 2019-2020 werkt op dit moment aan een interactieve tool die de retailer helpt om een gerichte keuze te maken voor innovatieve technologie. Met deze tool kan de retailer in kaart brengen in hoeverre hij klaar is voor bepaalde technologieën (readiness), welke technologieën het beste bij zijn doelstellingen passen (match), en welke stappen hij kan zetten om een gekozen technologie te implementeren (action). De tool helpt retailers bij het kiezen en in gebruik nemen van innovatieve technologie. Tevens levert de data van het toolgebruik de expertgroep nieuwe inzichten op. De focus van de expertgroep ligt op middelgrote retailers (middenbedrijf).

In de tool worden diverse kenmerken van de retailer achterhaald (bijv.  doelstellingen, uitdagingen, soort retailer, bedrijfsgrootte) en doorloopt de retailer vervolgens een beslisboom om te bepalen waar hij staat en of bepaalde technologieën geschikt voor hem zijn. Indien een retailer de implementatie van een voor hem geschikte technologie overweegt dan kan hij dit in de tool aangeven. Vervolgens levert de tool een adviesrapport aan hem op waarmee hij niet alleen een samenvatting van de uitkomsten van de tool krijgt maar ook een stappenplan om de technologie daadwerkelijk geïmplementeerd te krijgen (streefdatum voorjaar 2020).

Lees de bluepaper

Wil je je in aanloop naar de interactieve tool alvast verder verdiepen in de onderzoeksresultaten van de expertgroep innovative retail technology 2019-2020? Download dan hieronder de bluepaper.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Mayke Steeman

    Mayke Steeman

    Project Manager, Hogeschool van Amsterdam

  • Tibert Verhagen

    Tibert Verhagen

    Associate professor E-business, Hogeschool van Amsterdam

  • Jesse Weltevreden

    Jesse Weltevreden

    Professor Digital Commerce, Hogeschool van Amsterdam

Hosts

  • Marcel Evers

    Marcel Evers

    Manager Belangen & Beleid, Inretail

  • Tessa Vosjan

    Tessa Vosjan

    Programmamanager, Retailagenda

Alle 11 experts

  • Harry Bijl

    Harry Bijl

    Manager Retail & Inspiratie, Inretail

  • Malaika Brengman

    Malaika Brengman

    Professor Marketing & Consumentengedrag, Vrije Universiteit Brussel

  • Tim Gielen

    Tim Gielen

    Founder, Wave of Engagement

  • Frank van der Heide

    Frank van der Heide

    Directeur, Tuinbranche Nederland

  • Dennis Lanson

    Dennis Lanson

    Owner/oprichter, TulumMedia

  • Hermien Raedts

    Hermien Raedts

    Researcher Retail Innovation, Hogeschool PXL

  • Ruud Strootman

    Ruud Strootman

    Eigenaar, Jesse Jewelry

  • Ilse Vos

    Ilse Vos

    Researcher Retail Innovation / Customer Experience, Hogeschool PXL

  • Joost Vugts

    Joost Vugts

    International Business Development Executive, Centric

  • Rob Wierenga

    Rob Wierenga

    Hoofd Consumentenelektronica & Installatie-Retail, Techniek Nederland

  • Kim Willems

    Kim Willems

    Hoogleraar Marketing, Vrije Universiteit Brussel

Nieuws

  • Corona zorgt voor wisselende online consumentenbestedingen in eerste kwartaal 2020
    • Persbericht
    • 22-07-20

    Reisbranche krijgt harde klappen, grote groei bij meeste productcategorieën De impact van de corona-uitbraak op de online consumentenbestedingen liet zich in het eerste kwartaal van 2020 al zien. Vooral...
  • Consumentengedrag na corona: minder experience, meer convenience
    • Nieuwsbericht
    • 08-07-20

    De coronacrisis heeft tot nu toe een flinke impact gehad op de Nederlandse samenleving en daarmee ook op de retailsector. Veel fysieke winkels sloten (noodgedwongen) hun deuren, terwijl de winkels die...
  • Wil jij als eerste weten wanneer de nieuwste bluepapers online komen?
    • Algemeen
    • 06-07-20

    De ShoppingTomorrow-expertgroepen zijn momenteel druk bezig met een onderzoek of vraagstuk en schrijven een zogenaamde bluepaper over de resultaten en inzichten die zij hebben opgedaan in de expertgroepsessies....

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.