Marketplaces 2020
AfgerondNet als vorig jaar is ook dit jaar Marketplaces weer onderdeel van het ShoppingTomorrow-onderzoeksprogramma! Opnieuw onder leiding van DPD en 10XCREW.
Onderzoeksvraag
Wat is er voor nodig om als fabrikant / merk succesvol te verkopen via marketplaces zoals Amazon en bol.com?
Korte toelichting
- Voorspellingen: Wat zijn de nieuwste voorspellingen qua aandeel marketplaces binnen de totale B2C ecommerce omzet binnen Europa en NL? Hoe heeft het marketplace aandeel binnen Amazon en bol.com zich ontwikkeld?
- Ontwikkelingen: Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen binnen marketplaces in Europa? Welke nieuwe marketplaces zijn erbij gekomen? Welke stappen heeft Google gezet qua Actions / Express? Wat zijn de verwachtingen van Amazon NL?
- Strategie: Wat is de beste strategie op een hybride marketplace? Hoe ontwikkel je naast een vendor (1P) partnership ook een seller (3P) partnership? Wat zijn de voordeel en nadelen daarvan?
- Optimalisatie: Wat zijn succesvolle voorbeelden van data gedreven optimaliseren op marketplaces? Wat kan je doen om een hogere conversie te realiseren? Hoe ga je meer verkeer naar je merk / product genereren?
- Data: Hoe haal je meer uit je marketplace data? Wat mag je wel / niet met de marketplace data? Hoe ga je het inzetten om je performance te verbeteren? Hoe kan je marketplaces toch inzetten om een klantrelatie te bouwen? Bijv. d.m.v. cashback / product plus promoties.
In gesprek met Roland Wiedhaup
Met de uitbraak van COVID-19 is de toegang tot basisbenodigdheden een prioriteit geworden. ShoppingTomorrow sprak expert Roland Wiedhaup over zijn rol binnen binnen FrieslandCampina rondom de crisis en zijn deelname aan de expertgroep Marketplaces 2020. In het interview komen verschillende aspecten aan bod, waaronder social commerce in Thailand en WhatsApp bestellingen. Lees het hele interview.
Gezocht profiel
De expertgroep is op zoek naar de experts afkomstig uit: B2C, brands en fabrikanten.
Personen in deze expertgroep
Voorzitter
-
Emile Valkestijn
Chief Commercial Officer, 10XCREW
Hosts
-
Marc Engelman
Product Marketeer, DPD Nederland B.V.
-
Kees Suijkerbuijk
Content marketing manager, DPD Nederland B.V.
Alle 23 experts
-
Claudia Alsemgeest
Commercial Manager E-commerce, The Walt Disney Company Benelux BV
-
Lucas Bassa
Marketplace Manager, Alpine Hearing Protection
-
Sophie Duijts
Head of Digital, Shoeby
-
Koen van den Eeden
Head of Marketplaces, Greenhouse
-
Hidde van der Heide
E-commerce manager, Libbey
-
Wouter Hoolwerf
E-commerce manager / Mede-eigenaar, TIM'S BV
-
Patrick Inen
Head of E-commerce Philips Hue, Signify International B.V.
-
Karl Janssen
Partner Manager, Beter Bed B.V.
-
Erik Laurens
Team leader E-commerce Benelux, Procter & Gamble Nederland
-
Nicolas Monopoli
Co-Founder, Technical Lead, Amazon Solutions
-
Rik Murray
Ecommerce director, Edco Eindhoven B.V.
-
Fabian Nijlant
China marketplace practitioner, Playhead China
-
Tessa van Nunen
Digital Marketing Manager, Dremel - Bosch Power Tools B.V.
-
Camiel Schreurs
E-commerce Manager Perry & Aktiesport, Perry Sport
-
Jorrit Steinz
CEO, ChannelEngine.com BV
-
Marc Tomassen
Manager Online, Elho
-
Harm van Veenendaal
Business Development, JD.com
-
Marcel Veenings
Channel Manager B2C, BSH Huishoudapparaten
-
Thijs Vermeulen
Director, Ecommerce EMEA, PMI Worldwide
-
Wessel van de Vijfeijken
Digital Marketing & eCommerce coordinator, GP Batteries Europe
-
Marieke Vink
Marketplaces Manager Shoeby, VDR Fashion Group B.V.
-
Roland Wiedhaup
Global Head of eCommerce, FrieslandCampina Nederland B.V.
-
Niek Wisse
Marketplace & Affiliate Marketeer, OMODA