Optimizing Cross-border Returns 2021
OpenDe expertgroep Optimizing Cross-border Returns gaat aan de slag met de onderzoeksvraag "Hoe kan de communicatie rondom Cross Border Returns verbeterd worden?", onder leiding van DPD en Districon.
Onderzoeksvraag
Hoe kan de communicatie rondom Cross Border Returns verbeterd worden?
Toelichting onderzoeksvraag
In het proces rondom internationale zendingen is heldere communicatie een hot topic. Op diverse vlakken ontbreekt deze vaak nog. Dit heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat de consument niet juist wordt ingelicht over het bezorgmoment en/of de bezorglocatie, met ergernis en onnodige retouren tot gevolg. Stelling: een verbeterde communicatie verbetert de customer journey en voorkomt onnodige retouren. Hiermee worden kosten én milieubelasting bespaart.
In dit onderzoek wordt bovenstaande stelling getoetst en worden verbetermogelijkheden rondom communicatie onderzocht. Streefpunt moet zijn dat er qua communicatie geen verschil meer is tussen binnenlandse en internationale zendingen. In dit onderzoek ligt de focus op B2C, maar worden idealiter ook B2B partijen betrokken, om best practices uit te wisselen. Zowel handel op marketplaces als direct to consumer komen aan bod. Geografisch ligt de focus op Europa.
Gezocht profiel van experts
Deze expertgroep is voornamelijk op zoek naar de volgende experts om deel te nemen in de groep:
Experts die te maken hebben met internationale zendingen en retouren. Marketplace managers/specialists, Supply Chain managers/specialists, E-commerce managers/specialists, Customer journey specialists, 3PL’ers die internationale retouren afhandelen. Focus op B2C, maar ook B2B partijen om best practices te delen.
Personen in deze expertgroep
Voorzitter
-
Veerle Prieckaerts
Senior Consultant, Districon
Host
-
Marc Engelman
Product Marketeer, DPD Nederland B.V.
Alle 12 experts
-
Rens Besseling
Manager Retouren, Blokker B.V.
-
Heidi van Eijk
Owner, Reductify
-
Jan Gramsma
European Retail Director, Smurfit Kappa Corrugated Benelux B.V.
-
Eric Haverkort
Managing Director, Otto
-
Martin Kip
Teamleider retouren, Swiss Sense
-
Marcel Klapwijk
Customer Service & Change management, Bakker.com
-
Petra Klein Lenderink
Plant Manager, Smurfit Kappa Corrugated Benelux B.V.
-
Olivier Muller
Founder, Returnista B.V.
-
Marit Pleune
Programmamanger Retouren, Fonq Groep B.V.
-
Saskia de Romph
E-commerce manager online, Euretco B.V.
-
Antonie Schulenburg
Countrymanager Nederland / Belgie, VOSS GmbH & Co. KG
-
Ilona Voogt
Delivery manager E-commerce, HEMA.nl