Organisaties, onder andere binnen de e-commerce sector, realiseren zich dat consumenten steeds selectiever worden in de interacties die zij toelaten. Dit komt onder andere door de toename van internet connectiviteit en online dienstverlening, die leidt tot een steeds moeilijker hanteerbare cognitieve en mentale belasting van de gebruikers. Gecombineerd met de steeds strenger wordende data privacy eisen wordt het belangrijk om in te zetten op een relevante en transparante klantervaring om in contact te blijven met de doelgroep.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kan kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence - AI) helpen om consumenten een relevante klantervaring te bieden, en tegelijkertijd te blijven kleuren binnen de lijntjes van de privacy wet- en regelgeving en de verwachtingen die de consument daaraan stelt?

Artificial intelligence (AI) biedt anno 2019 binnen de e-commerce veel nieuwe mogelijkheden voor het leveren van een ultieme klantervaring en tegelijkertijd zijn bedrijven en de wetgever genoodzaakt om hier verantwoord mee om te gaan.

AI in e-commerce

AI in e-commerce maakt het mogelijk om realtime en op relevante touchpoints informatie beschikbaar te stellen voor consumenten om zo de klantervaring en customer journey te verbeteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde content (en prijzen) die de bezoeker krijgt dankzij een realtime visualisatie van inhoud. Daarnaast biedt AI nog veel meer mogelijkheden. Wat dacht je van het herkennen van de klant, zodat je weet wie er (online) shopt. Toch moet binnen AI ook de privacy voldoende worden gewaarborgd. Hoewel het technisch kan hebben consumenten namelijk vaak de behoefte dat persoonlijke informatie wordt afgeschermd.

Deze tweestrijd roept ook de vraag op wat de toekomstvisie zal zijn van AI in e-commerce vanaf 2019. De expertgroep next level e-commerce with responsible AI 2019-2020 deed onderzoek naar de mogelijkheden en beperkingen van AI en schetst daarnaast verwachtingen over de toekomstvisie van responsible AI. Verdiep je verder in dit onderwerp en download hieronder de bluepaper van deze expertgroep.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Tu Ngo

    Tu Ngo

    Manager Digital, Accenture Interactive

  • Mehmet Olmez

    Mehmet Olmez

    Managing Director Accenture Interactive, Accenture Interactive

  • Pritti Rana

    Pritti Rana

    Security Consultant, Accenture Interactive

  • Matthijs Wilschut

    Matthijs Wilschut

    Digital Commerce Consultant, Accenture Interactive

Alle 11 experts

  • Sebastiaan Bekker

    Sebastiaan Bekker

    Development Manager, Wehkamp BV

  • Bart Berende

    Bart Berende

    Director Category & Buying NL, Emesa Nederland B.V.

  • Martijn van den Corput

    Martijn van den Corput

    CCO, OptInsight B.V.

  • Bettina Couperus Dalenoord

    Bettina Couperus Dalenoord

    Marketing Director, TBAuctions Netherlands B.V.

  • Edwin Hof

    Edwin Hof

    Director of Digital Sales, TUI Nederland N.V

  • Joost Lebens

    Joost Lebens

    Sales Director, Jacobs Douwe Egberts Professional NL B.V.

  • Godelieve van Loon

    Godelieve van Loon

    Conversie Manager, Sligro Food Group

  • Arian Oosthoek

    Arian Oosthoek

    Co-Founder, E-Tail Genius

  • Corine van Schie

    Corine van Schie

    Global CRM manager, Bugaboo International B.V.

  • Mark van der Vlies

    Mark van der Vlies

    Director Customer Interaction, Koninklijke KPN N.V.

  • Adriaan van Wijck

    Adriaan van Wijck

    Interim E-commerce Manager, Plaat B.V.

Nieuws

  • AI-verbeterde customer journey in 2024: Wat betekent dit voor jouw bedrijf?
    • Nieuwsbericht
    • 22-08-2024

    Binnen ShoppingTomorrow’s expertgroep "AI: verbeterde Customer Journey 2024" werken toonaangevende bedrijven zoals Deloitte, Google, en AdWise als voorzitters en hosts samen om de toekomst van AI in klantreizen...
  • Toekomst van winkelen: meer focus op duurzaamheid, weinig vertrouwen in nieuwe technologieën
    • Nieuwsbericht
    • 17-07-2024

    Consumenten zijn steeds vaker bezig met duurzaamheid wanneer ze (online) aankopen doen. Zo laten ze producten vaker repareren, kopen ze meer tweedehands en controleren ze nieuwe producten door middel van...
  • De highlights van de ShoppingTomorrow – Final Sprint
    • Nieuwsbericht
    • 05-07-2024

    De ShoppingTomorrow - Final Sprint bracht een mooie opkomst van ruim 400 experts in stadion de Galgenwaard in Utrecht. Het evenement bood de gelegenheid voor de professionals om samen te komen met hun...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.