Deze nieuwe expertgroep start binnen het ShoppingTomorrow-programma onder leiding van OneRetail, Category & Trade Company, SPARQUE, CBL en Thuiswinkel.org. De groep gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe kun je Category Management transformeren zodat je de consument en shopper optimaal kunt bedienen in een online omgeving? Hoe kunnen we ‘fysiek’ en ‘online’ succesvol laten samenwerken?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kun je Category Management transformeren zodat je de consument en shopper optimaal kunt bedienen in een online omgeving? Wat betekent dit voor organisatie van de (food-) retailer, samenwerking binnen de organisatie en in de keten en de dynamiek met fysieke winkels? Hoe kunnen we ‘fysiek’ en ‘online’ succesvol laten samenwerken?

Pitstop video 'online category management'
Pitstop video 'online category management' - https://www.youtube.com/watch?v=VCJryoW0GuA

Toelichting onderzoek

De expertgroep gaat aan de slag met de volgende deelvragen:

  1. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met CM voor fysieke en online winkels en op welke gebieden liggen de grootste uitdagingen (online merchandising, vers vs houdbaar, convenience vs high-interest, seizoen- en thema-artikelen, online only / aangepast assortiment)?
    1. Merchandising fysiek vs digitaal
      1. Productindeling / navigatie
      2. Zoeken en filters
      3. Cross- en upsell, bundels
    2. Inspiratie fysiek vs digitaal
      1. Koppeling met assortiment
      2. Binnen assortimentssectie en ‘los’
    3. Customer Journey ontwikkeling binnen online supermarkten
      1. Welke tools hebben we beschikbaar?
  2. Welke invloed heeft online CM op de verantwoordelijkheden, rol- en taakverdeling bij een (food-)retailer? Hoe (her)organiseer je jezelf?
    1. CM vs. formule vs. SCM vs…
    2. Fysieke winkels vs digitale kanalen
  3. Hoe richt je de samenwerking in tussen retailer en leverancier op het gebied van online Category Management?
    1. Welke specifieke aandachtspunten in de benadering voor online CM zijn er voor verschillende branches (voorbeeld: electronics vs. grocery)?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

Hosts

  • Chi Shing Chang

    Chi Shing Chang

    Co-Founder, SPARQUE

  • Inge Demoed

    Inge Demoed

    Innovation Manager, Thuiswinkel.org

  • Rene Roorda

    Rene Roorda

    Algemeen Directeur, CBL

Alle 23 experts

  • Erik van Arendonk

    Erik van Arendonk

    Category Development Manager E-commerce, HEINEKEN Nederland

  • Esther Bastiaans-Thijssen

    Esther Bastiaans-Thijssen

    Commercial Manager Online, Jumbo Supermarkten BV

  • Charissa Bauwens

    Charissa Bauwens

    Manager Innovatie, Leen Bakker

  • Ricardo van den Burg

    Commercial Director, CameraNU.nl

  • Laura de Jonge

    Laura de Jonge

    Online assortimentsmanager, HEMA BV

  • Sanne Dijkstra

    Sanne Dijkstra

    Customer Development Manager, Jacobs Douwe Egberts NL B.V.

  • Eveline Fidder

    Eveline Fidder

    E-Commerce Channel Manager & Account Manager, Essity Netherlands B.V.

  • Petra Gelens

    Petra Gelens

    Sr. Online Category Manager, de Bijenkorf

  • Irene Gribnau-Reijnders

    Irene Gribnau-Reijnders

    Managing Director, fonQ Groep B.V.

  • Hans de Groot

    Hans de Groot

    Director Sales & Trade Marketing Benelux, Maxxium

  • Jasper de Jong

    Jasper de Jong

    Hoofd Category Management, Coop Holding B.V.

  • Carolien Kars

    Carolien Kars

    Digital Merchandising Manager, Mars

  • Vincent van Kuijen

    Vincent van Kuijen

    Commercieel Directeur, Hessing Supervers

  • Kitty de Louw

    Kitty de Louw

    Senior Category Manager, Bakker.com

  • Michiel Mak

    Michiel Mak

    Manager Category Management, Bouwmaat Nederland B.V.

  • Rens Meester

    Rens Meester

    Senior Category Manager Dekamarkt, Detailresult Groep

  • Miel van Oers

    Miel van Oers

    Category Manager Online, Welkoop Retail B.V.

  • Bas van Opdorp

    Bas van Opdorp

    eRetail specialist & PIM product owner, Dr. Oetker Nederland B.V.

  • Robert-Jan Salentijn

    Sales manager NL, Campofrio Food Group

  • Jop van Sommeren

    Jop van Sommeren

    E-Commerce Manager, Coop Holding B.V.

  • Myrthe Verwaijen

    Myrthe Verwaijen

    Head of E-commerce, FrieslandCampina Nederland B.V.

  • Martine Willems

    Martine Willems

    Senior Buyer, Bidfood B.V.

  • Arie van Zijtveld

    Arie van Zijtveld

    E-category & Conversie Manager, Plus Retail B.V.

Nieuws

  • DEPT®: “De virtuele wereld neemt nu een enorme vlucht”
    • Algemeen
    • 20-07-2022

    Tijdens de ShoppingTomorrow – Final Sprint nam Max Pinas, creative director en partner bij DEPT®, ons mee in de wereld van Metaverse en NFT’s. Hoe ziet de digitale toekomst eruit en hoe kun je hierop inspringen?...
  • Winnaars awards voor 10 jaar jubileum ShoppingTomorrow
    • Algemeen
    • 20-07-2022

    ShoppingTomorrow bestaat dit jaar 10 jaar. Een mooie mijpaal en om dat te vieren hebben we vier awards uitgereikt aan verschillende deelnemers van ShoppingTomorrow die een bijzondere prestatie hebben geleverd....
  • Misbruik retourrecht tegengaan met vignet en stickers
    • Algemeen
    • 18-07-2022

    Een koffer gebruiken voor een vakantie en daarna retour sturen. Een jurk met vlekken terugsturen na een avondje uit. Na het zien van het EK of WK de bestelde tv retourneren. Warmteborstels die terugkomen...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.