Packaging
Onder packaging verstaan we alles wat bij het verpakken van bestellingen en versturen van pakketten komt kijken. Waar en hoe wordt alles opgeslagen? Hoe wordt de distributie geregeld? En hoe duurzaam verloopt dit proces?

Consumenten verwachten tegenwoordig andere verpakkingen dan een aantal jaar geleden. Naast het product zelf is tegenwoordig namelijk ook de packaging onderdeel van de beleving. Bovendien kunnen verpakkingen ook het merk versterken. Daarmee fungeert packaging ook nog eens als een marketingtool. Tegelijkertijd groeit het aantal online bestellingen, en daarmee het aantal verpakkingen nog altijd in razendsnel tempo.
Met deze groei nemen ook de verschillende verpakkingsmachines en daarmee de packaging mogelijkheden toe. Des te meer is het van belang om aandacht te besteden aan het belang van packaging.
Het belang van packaging
Tegelijkertijd moet een verpakking zijn belangrijkste doel nastreven: het verpakte product onbeschadigd aan laten komen op de plaats van bestemming. Bovendien verwachten consumenten ook dat de verpakking gebruiksvriendelijk is.
Duurzame verpakkingen
Tegelijkertijd hechten consumenten een steeds grotere waarde aan duurzaamheid. E-commerce organisaties worden dan ook uitgedaagd om na te denken over hun packaging. Er wordt een steeds groter belang gehecht aan verpakkingen die recyclebaar, herbruikbaar of liever nog circulair zijn. Bovendien moeten verpakkingen om maat zijn. Consumenten zitten niet te wachten op een onnodig grote verpakking. Thuiswinkel.org werkt dan ook samen met de sector aan een nieuw brancheverduurzamingsplan voor verpakkingen.
De afgelopen jaren hebben ook diverse expertgroepen zich verdiept in packaging binnen de e-commercebranche. Onderzoeksvragen die hierbij zijn gesteld en onderzocht zijn onder andere “op welke wijze kunnen de vervoersmiddelen die gebruikt worden voor het versturen van pakketten zo goed mogelijk worden ingevuld?” en “wat is de business case van het standaardiseren van pakketlabels?”
Benieuwd naar de onderzoeksresultaten van deze experts? Je vindt de groepen én hun onderzoeksresultaten in de diverse bluepapers hieronder terug.