De expertgroep Free Consumer Choice and Algorithms, onder leiding van Human & Tech, Thuiswinkel.org en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Op welke wijze en over welke zaken kunnen marktpartijen samen tot werkbare afspraken komen over beïnvloeding van de consument met behulp van algoritmes en nudging? 

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Op welke wijze en over welke zaken kunnen marktpartijen samen tot werkbare afspraken komen over beïnvloeding van de consument met behulp van algoritmes en nudging?

Toelichting onderzoek

Voorlopige deelvragen:

  • Wat zijn voorbeelden van oneigenlijke beïnvloeding in e-commerce door Algoritmes, AI (dark patters/nudging)?
  • Wat is het wettelijk kader van online misleiding door algoritmes/dark patterns?
  • Welke maatregelen helpen tegen oneigenlijke en oneerlijke voorlichting en beïnvloeding door algoritmen?
  • Hoe kunnen bedrijven consumenten helpen bij het beter inschatten van (ongewenste) uitkomsten van algoritmen?
  • Hoe kunnen marktpartijen samen komen tot werkbare afspraken over de bescherming van de consument in de online wereld, als het gaat om het gebruik van algoritmen?
  • Hoe zien deze werkbare afspraken er uit en welke bouwstenen moeten onderdeel hiervan uitmaken?
  • Hoe zou een toekomstig proces er uit zien?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

Hosts

  • Soumaya Ben Yaklaf

    Soumaya Ben Yaklaf

    Policy Officer, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

  • Roland van Kortenhof

    Roland van Kortenhof

    Manager Operations, Thuiswinkel.org

  • Bastiaan Willigenburg

    Bastiaan Willigenburg

    Senior Beleidsmederwerker, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

Alle 16 experts

  • Jaap Bearda

    Jaap Bearda

    Head of UX, Emakina

  • Kirsten Beun

    Jurist, Achmea

  • Finbar Hage

    Finbar Hage

    Head of Digital Customer Processes, Rabobank Nederland

  • Sjoerd Heddema

    Sjoerd Heddema

    Algemeen Manager, Chatback Company BV

  • Jonah Koenes

    Jonah Koenes

    Team Lead Online Conversion Optimization, de Bijenkorf

  • Martin van Kranenburg

    Martin van Kranenburg

    Trainer conversie en personalisatie, Schrijven voor het Brein

  • Karen Lagendijk

    Karen Lagendijk

    Director Public & Regulatory Affairs, PostNL

  • Richard van Rijswijk

    Richard van Rijswijk

    Research Consultant / UX Expert, WUA B.V.

  • Arnoud Roijmans

    Arnoud Roijmans

    Chief Compliance and Privacy Officer, KPN B.V

  • Theo Schiebroek

    Theo Schiebroek

    Project Manager Digital Solutions & AI, Rexel

  • Menno Sijstermans

    Menno Sijstermans

    Senior Managing Counsel - Consumer Law, Booking.com

  • Koen Smit

    Koen Smit

    E-commerce Manager, Vedder & Vedder B.V.

  • Jorieke van der Vlist

    Jorieke van der Vlist

    SEO-specialist, Sunweb Group Netherlands B.V.

  • Erick Webbe

    Erick Webbe

    Head of Data Science, bol.com

  • Nial van Zijp

    Nial van Zijp

    Performance Marketeer Search & Shopping, Media Markt-Saturn

  • Tim Zuidgeest

    Tim Zuidgeest

    Co-Founder, Unravel Research

Nieuws

  • Wanneer wordt verleiding misleiding? Digitale vrije keuze vergt scherpere grenzen
    • Expertgroep
    • 19-10-2021

    Beïnvloeding is van alle tijden, maar door de inzet van verleidingstechnieken, de groei van databergen en de opkomst van artificial intelligence (AI) is digitale vrije keuze een steeds belangrijker thema...
  • Wrap-up Shopping Today: eindelijk weer fysiek!
    • Algemeen
    • 15-10-2021

    Gisteren vond de negende editie van hét e-commercekennisevent van Nederland plaats in DeFabrique in Utrecht. E-commerce Nederland was klaar voor een spetterend uitverkocht congres waar iedereen elkaar...
  • Ruim 90 procent van de zakelijke bestellers koopt online
    • Persbericht
    • 14-10-2021

    B2b e-commerce is relevanter dan ooit. Bijna de helft (46%) van BV Nederland heeft de afgelopen 12 maanden een zakelijke bestelling gedaan. Van deze bestellers heeft maar liefst 91% één of meerdere aankopen...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.