Free Consumer Choice and Algorithms 2021

Actief

De expertgroep Free Consumer Choice and Algorithms, onder leiding van Human & Tech, Thuiswinkel.org en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Op welke wijze en over welke zaken kunnen marktpartijen samen tot werkbare afspraken komen over beïnvloeding van de consument met behulp van algoritmes en nudging? 

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Op welke wijze en over welke zaken kunnen marktpartijen samen tot werkbare afspraken komen over beïnvloeding van de consument met behulp van algoritmes en nudging?

Toelichting onderzoek

Voorlopige deelvragen:

  • Wat zijn voorbeelden van oneigenlijke beïnvloeding in e-commerce door Algoritmes, AI (dark patters/nudging)?
  • Wat is het wettelijk kader van online misleiding door algoritmes/dark patterns?
  • Welke maatregelen helpen tegen oneigenlijke en oneerlijke voorlichting en beïnvloeding door algoritmen?
  • Hoe kunnen bedrijven consumenten helpen bij het beter inschatten van (ongewenste) uitkomsten van algoritmen?
  • Hoe kunnen marktpartijen samen komen tot werkbare afspraken over de bescherming van de consument in de online wereld, als het gaat om het gebruik van algoritmen?
  • Hoe zien deze werkbare afspraken er uit en welke bouwstenen moeten onderdeel hiervan uitmaken?
  • Hoe zou een toekomstig proces er uit zien?

Gezocht profiel van experts

De expertgroep is op zoek naar deelnemers met het volgende profiel:

  • Vertegenwoordigers van e-commerce bedrijven: grote partijen (omzet boven 10 mln), MKB, bureaus die het werk doen voor MKB en/of ontwikkelaars van algoritmes.
  • Consumentenvertegenwoordigers/belangenbehartigers
  • Experts op het gebied van (consumenten)recht, techniek en gedrag.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

Hosts

  • Soumaya Ben Yaklaf

    Soumaya Ben Yaklaf

    Policy Officer, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

  • Roland van Kortenhof

    Roland van Kortenhof

    Manager Operations, Thuiswinkel.org

  • Bastiaan Willigenburg

    Bastiaan Willigenburg

    Senior Beleidsmederwerker, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

Alle 15 experts

  • Jaap Bearda

    Head of UX, Emakina

  • Alex Bierens

    Digital Consultant / Data Community Lead, PostNL

  • Finbar Hage

    Head of Digital Customer Processes, Rabobank Nederland

  • Sjoerd Heddema

    Algemeen Manager, Chatback Company BV

  • Jonah Koenes

    Team Lead Online Conversion Optimization, De Bijenkorf

  • Martin van Kranenburg

    Trainer conversie en personalisatie, Schrijven voor het Brein

  • Richard van Rijswijk

    Research Consultant / UX Expert, WUA B.V.

  • Arnoud Roijmans

    Chief Compliance and Privacy Officer, KPN B.V

  • Theo Schiebroek

    Theo Schiebroek

    Project Manager Digital Solutions & AI, Rexel

  • Koen Smit

    E-commerce Manager, Vedder & Vedder B.V.

  • Maikel Verbeek

    Maikel Verbeek

    CRO / UX specialist, HBL Online

  • Jorieke van der Vlist

    Manager SEO, Media Markt-Saturn

  • Erick Webbe

    Erick Webbe

    Head of Data Science, bol.com

  • Nial van Zijp

    Performance Marketeer Search & Shopping, Media Markt-Saturn

  • Tim Zuidgeest

    Tim Zuidgeest

    Co-Founder, Unravel Research

Agenda

Meer events

Nieuws

  • Marlene ten Ham gestart als directeur Thuiswinkel.org
    • Persbericht
    • 10-06-2021

    Vandaag is Marlene ten Ham begonnen als nieuwe directeur van Thuiswinkel.org tijdens de Algemene Ledenvergadering van de belangenvereniging voor digital commerce in Nederland. Zij geeft aan in het komende...
  • Modeketens vanaf 2023 zelf verantwoordelijk voor afgedankte kleding
    • Nieuwsbericht
    • 08-06-2021

    In 2023 wordt een uitgebreide productenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel ingevoerd. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur & Waterstaat) eind mei aan de Tweede Kamer....
  • Hoe “LEAN” is Master Data Management in mijn organisatie?
    • Expertgroep
    • 25-05-2021

    Dit is de vraag die de deelnemers aan de Master Data Management Expertgroep zich dit jaar stellen. Om daarachter te komen, maken we gebruik van een model met acht LEAN MDM principles dat we vorig jaar...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.