Meer inzicht in je strategie met de maturity en P&L scan

Uit onderzoek, uitgevoerd door GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, blijkt dat 11% van de aankopen van Nederlandse consumenten gedaan is bij een buitenlandse webshop. Daarvan komt de helft uit Duitsland (26%), Groot Brittanië (12%) en de Verenigde Staten (12%). Dat is verrassend omdat het vaak gaat over China (6%) als we het hebben over cross-border e-commerce. 

maturityscan-P&Lscan-crossborder-ecommerce-shoppingtomorrow
crossborder-shoppingtomorrow-GfK

Bron: GFK consumentenonderzoek

Kijken we naar welke producten de Nederlandse consument verwacht in 2026 via het buitenland aan te schaffen, dan zien we naast kleding vooral elektronische producten terugkomen. Dat er voor buitenlandse webshops veel kansen liggen op de Nederlandse markt blijkt ook uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In het derde kwartaal van 2020 gaven Nederlanders in totaal 605 miljoen euro uit bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is een groei van ruim 30% van opzichte van het jaar ervoor. Dit is vergelijkbaar met het percentage Europeanen dat een bestelling plaatst bij een webwinkel in een ander land. Uit de cijfers van het jaarlijkse Eurostat Model Questionnaires on ICT in 2019 blijkt dat de mensen tussen 16 en 74 jaar die in dat jaar een online aankoop doet het volgende: 

online-abroad-purchase-shoppingtomorrow-eurostat

Bron: Eurostat Statista 2021

Toch zijn veel consumenten bang dat ze bij een buitenlandse aankoop het product niet ontvangen of niet makkelijk kunnen terugsturen. Bovendien hebben Europese webwinkels te maken met concurrentie van webwinkels uit Noord-Amerika die Europa beschouwen als een interessante e-commerce markt om actief in te zijn. 

Het online winkelen is explosief toegenomen, met name als gevolg van lockdowns tijdens de COVID-19 pandemie. Veel websites kozen ervoor om deze vraag te gebruiken om ook in andere landen actief te worden.  Nu de wereldpandemie langzaam op zijn retour lijkt en de winkels weer gewoon open zijn, is het tijd om te kijken wat de expansiedrift in e-commerce naar het buitenland heeft opgeleverd. Welke landen zijn het waard om te blijven, welke optimalisaties zouden doorgevoerd kunnen worden en in hoeverre voldoe je als webwinkel aan de lokale gebruiken en e-commerceregels? Dit en andere gerelateerde vraagstukken zijn in het afgelopen onderzoeksjaar opgepakt door de expertgroep cross-border. Om meer inzicht te bieden in de mogelijkheden voor optimalisatie van de cross-border strategie zijn er door de groep zowel maturity scan als een P&L scan ontwikkeld. Als de bluepaper op 14 oktober uit is, hoor je waar je deze scans kunt doen.

 

Cross-border maturity scan

Cross-border e-commerce kent veel uitdagingen. Cross-border gaan is een eerste stap, de cross-borderstrategie optimaliseren is al snel de volgende wens. Hoe haal je alles uit je groei expansie? 

Benchmarking stelt je in staat om te zien hoe goed je het doet in vergelijking met anderen, zodat je kunt vaststellen waar verbeteringen kunnen worden aangebracht. Om dit mogelijk te maken heeft de cross-border expertgroep een maturity scan ontwikkeld, om op vijf belangrijke thema’s vast te stellen in welke mate aan deze thema’s aandacht is besteed in de cross-borderstrategie. Het meten van je succes is meer dan kijken naar hoeveel verkeer er naar je site komt en wat je conversiepercentage is. “Hoe verhouden wij ons tot andere spelers in cross-border e-commerce?” en “Hoe ziet cross-border excelleren eruit?” zijn vragen die je jezelf moet stellen bij het optimaliseren van je cross-border e-commercestrategie. Hoewel veel bedrijven deze vragen stellen, weten ze misschien niet precies naar welke antwoorden ze op zoek zijn. Om je prestaties te benchmarken moet je weten wat je moet vergelijken en hoe je je beoordeling en aanbevelingen moet structureren. Dit is waar onze cross-border maturity scan van pas kan komen. Voor deze scan is gebruik gemaakt van de vijf punten benchmarking schaal van Dave Chaffey. 

 

Inzichten

Door je verschillende bedrijfsaspecten te scoren op vijf gebieden krijg je een score die helpt om inzichtelijk te maken waar verbeteringen mogelijk zijn om cross-border effectiever te zijn. Naast de eigen score wordt een score getoond van één van de deelnemers van de expertgroep zodat een vergelijking mogelijk is. De belangrijkste onderdelen om te evalueren zijn:

  1. Hoe ver zijn je activiteiten gelokaliseerd en onderscheidend?
  2. Is je digitale strategie vertaald in KPI’s per land?
  3. Hoeveel inzicht heb je in de customer journey en ben je hierop ingespeeld in verschillende landen?
  4. Hoe ziet je businessmodel er per land uit en waar investeer je in?
  5. Ben je voldoende bekend met de data compliance richtlijnen?

Onderdeel van het ontwikkelingsproces van de cross-border maturity scan zijn de bevindingen van de expertleden. Een aantal leden van de expertgroep is daarom geïnterviewd tijdens het invullen van de maturity scan. De inzichten die dat opleverde kun je teruglezen in de bluepaper die op 14 oktober uitkomt.  

Profit&Loss scan

Uiteraard is de mate van maturity en het steeds verder optimaliseren van je business een belangrijke doelstelling om te groeien. But let’s talk about numbers now, het gaat natuurlijk wel over winstgevende groei in plaats van groei alleen. Soms zal een optimalisatie niet direct vertaald kunnen worden in cijfers en zal het een kwalitatieve ontwikkeling zijn die op langere termijn zichtbaar zal worden. 

Doelstellingen bepalen en keuzes maken, daar draait het vaak om. Maar hoe doe je dat? Inzicht in de P&L kan je helpen met het bepalen van je strategie en het leggen van focuspunten. Om het je makkelijk te maken heeft de cross-border expertgroep een interactieve P&L gemaakt die ook het verschil tussen eigen webshops en marketplaces aangeeft. In veel bedrijven beslaat een P&L meer dan honderd regels met details, uiteindelijk komt het neer op een beperkt aantal opbrengsten en kosten. De interactieve P&L is net als de maturity scan te vinden op de website van de expertgroep waar je hem zelf kunt downloaden. 

 

bedrijfsresultaat-omzet-shoppingtomorrow-P&L

Voorbeeld van resultaten uit de interactieve P&L tool

Download de bluepaper

Wil je meer inzichten krijgen in je cross-border e-commerce business? Download dan de bluepaper op 14 oktober. We maken dan ook de links bekend naar de gratis tools. Wil je meer weten over cross-border e-commerce? Kom dan op 14 oktober naar Shopping Today en meld je aan voor de cross-border pub quiz. 

Gerelateerd nieuws

  • Cross-Border E-commerce - Optimizing your local strategy

    De expertgroep Cross-Border E-commerce, met Salesupply als voorzitter PostNL als host, gaat onderzoek doen naar het optimaliseren van lokale strategieën.
  • Hoe ziet cross-border excelleren eruit?

    Met de groei van e-commerce nemen ook de internationale online uitgaven toe. Vorig jaar deden Europese webshoppers al ruim een kwart van hun bestedingen bij aanbieders buiten de eigen landsgrenzen. De...
  • Hoe richt je een goed internationaal retourproces in?

    Doordat consumenten uit de hele Europese Unie meer online zijn gaan kopen en binnengrenzen vervagen, liggen er volop kansen voor Nederlandse webwinkeliers in het buitenland. Ondernemers doen er goed aan...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.