Expertgroep: Marketplaces: Creating a Minimal Viable Ecosystem

Ook in 2022 komt het onderwerp marketplaces weer terug. Onder leiding van Niels Jaspers en Jeroen Dries, zal de expertgroep aan de slag gaan om weer tot nieuwe inzichten te komen voor de e-commercebranche.

marketplaces - shop - online

Wie zijn de voorzitter en host van de expertgroep ‘Marketplaces: Creating a Minimal Viable Ecosystem’?

De expertgroep zal worden voorgezeten door Niels Jaspers, Marketplace Business Consultant bij Xplore Group. De host van de expertgroep is Jeroen Dries, Regional Manager Netherlands bij Mirakl.

         Niels Jaspers                                          Jeroen Dries

Met welke onderzoeksvraag zal de expertgroep komend jaar aan de slag gaan?

De expertgroep zal komend jaar aan de slag gaan met de vraag: ‘Wat zijn de interne en externe componenten van een Marketplace Ecosysteem en hoe creëer je het ‘flywheel effect’?’.

Wat gaat er komend jaar door de expertgroep worden onderzocht?

In 2022 gaat de expertgroep kijken hoe er een kritische massa van verkopers en klanten gebouwd kan worden om zo het vliegwiel-/netwerkeffect te creëren. 
Daarnaast wordt er onderzocht hoe ervoor gezorgd kan worden dat het ecosystem zo ontworpen wordt dat het waarde biedt aan alle marketplace stakeholders.
Vervolgens wordt er inzichtelijk gemaakt wat de veranderingen zijn qua team en processen die nodig zijn om het ecosystem te ondersteunen. 

Naar wat voor soort profiel zijn jullie opzoek voor de experts?

Medewerkers op management of directie niveau bij bedrijven die actief zijn als marktplaats of momenteel de marktplaats opportuniteit voor hun bedrijf verkennen. Alle leden dienen een gedegen kennis van e-commerce te hebben of werkzaam te zijn voor een marktplaats.

Wat is de belangrijkste ontwikkeling op het gebied van marketplaces volgens jou?

De opkomst van niche marketplaces naast de bestaande dominantie van de generieke marketplaces omschrijf ik als de belangrijkste huidige ontwikkeling op het gebied van marketplaces in de Benelux. Er zijn allerlei niche marketplaces in de maak in allerlei sectoren, zowel B2C als B2B.

Wat vind je een voorbeeldbedrijf als het gaat om start your own marketplaces?

Obelink vind ik een prachtvoorbeeld van een Nederlands MKB bedrijf dat de behoefte bij haar afzetmarkt herkend heeft en de kans heeft gegrepen om deze in te vullen. Het is een familiebedrijf dat trouw blijft aan de kernwaarden die het al lang heeft en tegelijkertijd innoveert in haar branche. Ze zijn net live gegaan met hun Minimal Viable Ecosystem (MVE) en ik kijk uit naar de groei die het hen zal brengen.

Wat moet je weten voordat je begint met een eigen marketplace?

Het starten van een marketplace is niet makkelijk. Het is belangrijk om te weten dat het invloed heeft op bijna al je bestaande processen. Onderschat zeker niet de complexiteit van technologie, logistiek en juridische en fiscale aspecten, laat je hierover goed informeren.

Tijdens de beginfase van het nieuwe marketplace project voor een start-up moet je belangrijkste doel zijn om een Minimum Viable Ecosystem (MVE) te ontwikkelen en deze zo snel mogelijk te lanceren. Dit zal helpen om je business idee te valideren zonder een groot risico te nemen en veel kapitaal te investeren. Het leerproces begint pas als je iets te bieden hebt aan je gebruikers, dus het is belangrijk om zo snel mogelijk op dat punt te komen. Je eerste product moet net genoeg functies hebben om het kernprobleem van je gebruikers op te kunnen lossen.

Waarom moeten mensen zich aanmelden voor jullie expertgroep?

De platform economy is op zowel globale als nationale schaal volop in ontwikkelen. Jarenlang tonen cijfers dat we steeds verder in deze richting bewegen. Als je vooraan op de trein wilt zitten is dit een van de hot topics waar je nu mee bezig bent. 

Gerelateerd nieuws

  • Meer rendement met een eigen marktplaats

    In de wereld van e-commerce zijn de mogelijkheden voor groei en winstgevendheid schier oneindig. Daarbinnen wordt het opzetten van een eigen marktplaats vaak gezien als een krachtige zet om je bedrijfsresultaten...
  • Maar expertgroep, wat heb je nu geleerd? Internationale lessen op Marketplaces

    Marktplaatsen hebben het voor bedrijven veel makkelijker gemaakt om de grenzen van hun eigen land te overschrijden en andere markten te verkennen. Internationale expansie gaat echter gepaard met unieke...
  • Hoe bouw je succesvol een merk op marketplaces?

    Meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt marketplaces om een digitale zoektocht naar een product te beginnen. Daar wil je als merkhouder bij zijn toch? De vraag is hoe merken zichtbaar kunnen worden...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.