Kleine platformen groeien relatief het hardst

Het CBS heeft in de Monitor Platformen onderzocht hoe de ontwikkeling van online platformen in cijfers over de afgelopen jaren (2015-2020) is geweest.
 
In korte tijd hebben online platformen een belangrijke positie verworven in economie en maatschappij. Ze hebben de manier waarop we werken, winkelen, communiceren, boodschappen doen, of eten bestellen sterk veranderd. Online platformen worden ook wel marktplaatsen genoemd. Bekende voorbeelden zijn Airbnb, Uber, Marktplaats en Werkspot.
online marketplace shoppingtomorrow

Omzet van online platformen

De monitor laat zien dat in de periode 2015-2019 de omzet van online platformen hard steeg. In 2019 lag de omzet meer dan twee keer zo hoog als in 2015. In 2020, het eerste coronajaar, vond een omslag plaats. In dat jaar daalde de omzet met 28% ten opzichte van het voorgaande jaar.
 
Om verschillen in de omzetontwikkeling van kleine en grote platformen te kunnen zien, zijn de platformen hieronder ingedeeld in 5 groepen (kwintielen), op basis van de omvang van hun omzet in 2015. Bij bedrijven met veel kleinere omzetten (‘2e kwintiel’) is een veel grotere stijging van de omzet te zien ten opzichte van 2015. Dit zijn platformen met een omzet tot ongeveer 80.000 euro. Kleinere platformen hebben nog veel meer ruimte om te groeien in omzet. Als de omzet al wat hoger is, is er nog wel groei te zien, maar is deze minder spectaculair; platformen die al groot zijn groeien relatief minder hard.
omzetontwikkeling naar grootte

Over de Monitor Online Platformen

De opkomst van online marktplaatsen biedt kansen, maar geeft ook uitdagingen. Om de kansen te benutten en de uitdagingen in banen te leiden zijn cijfers hierover essentieel. De Monitor Online Platformen van het CBS geeft deze cijfers. De monitor gaat in op de ontwikkeling over de afgelopen jaren van de omzet, het aantal werkzame personen, en de verkoop van bedrijven via online platformen. Het gebruik van coronasteunmaatregelen door online platformen komt ook aan bod. Tot slot gaat het CBS in op een drietal specifieke typen online platformen, namelijk arbeidsbemiddelingsplatformen, free services, en commerciële platformen.

Gerelateerd nieuws

  • Meer rendement met een eigen marktplaats

    In de wereld van e-commerce zijn de mogelijkheden voor groei en winstgevendheid schier oneindig. Daarbinnen wordt het opzetten van een eigen marktplaats vaak gezien als een krachtige zet om je bedrijfsresultaten...
  • Maar expertgroep, wat heb je nu geleerd? Internationale lessen op Marketplaces

    Marktplaatsen hebben het voor bedrijven veel makkelijker gemaakt om de grenzen van hun eigen land te overschrijden en andere markten te verkennen. Internationale expansie gaat echter gepaard met unieke...
  • Hoe bouw je succesvol een merk op marketplaces?

    Meer dan de helft van de Nederlanders gebruikt marketplaces om een digitale zoektocht naar een product te beginnen. Daar wil je als merkhouder bij zijn toch? De vraag is hoe merken zichtbaar kunnen worden...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.