Kleine platformen groeien relatief het hardst

Het CBS heeft in de Monitor Platformen onderzocht hoe de ontwikkeling van online platformen in cijfers over de afgelopen jaren (2015-2020) is geweest.
 
In korte tijd hebben online platformen een belangrijke positie verworven in economie en maatschappij. Ze hebben de manier waarop we werken, winkelen, communiceren, boodschappen doen, of eten bestellen sterk veranderd. Online platformen worden ook wel marktplaatsen genoemd. Bekende voorbeelden zijn Airbnb, Uber, Marktplaats en Werkspot.
online marketplace shoppingtomorrow

Omzet van online platformen

De monitor laat zien dat in de periode 2015-2019 de omzet van online platformen hard steeg. In 2019 lag de omzet meer dan twee keer zo hoog als in 2015. In 2020, het eerste coronajaar, vond een omslag plaats. In dat jaar daalde de omzet met 28% ten opzichte van het voorgaande jaar.
 
Om verschillen in de omzetontwikkeling van kleine en grote platformen te kunnen zien, zijn de platformen hieronder ingedeeld in 5 groepen (kwintielen), op basis van de omvang van hun omzet in 2015. Bij bedrijven met veel kleinere omzetten (‘2e kwintiel’) is een veel grotere stijging van de omzet te zien ten opzichte van 2015. Dit zijn platformen met een omzet tot ongeveer 80.000 euro. Kleinere platformen hebben nog veel meer ruimte om te groeien in omzet. Als de omzet al wat hoger is, is er nog wel groei te zien, maar is deze minder spectaculair; platformen die al groot zijn groeien relatief minder hard.
omzetontwikkeling naar grootte

Over de Monitor Online Platformen

De opkomst van online marktplaatsen biedt kansen, maar geeft ook uitdagingen. Om de kansen te benutten en de uitdagingen in banen te leiden zijn cijfers hierover essentieel. De Monitor Online Platformen van het CBS geeft deze cijfers. De monitor gaat in op de ontwikkeling over de afgelopen jaren van de omzet, het aantal werkzame personen, en de verkoop van bedrijven via online platformen. Het gebruik van coronasteunmaatregelen door online platformen komt ook aan bod. Tot slot gaat het CBS in op een drietal specifieke typen online platformen, namelijk arbeidsbemiddelingsplatformen, free services, en commerciële platformen.

Gerelateerd nieuws

  • Shopping Today: Succesvol verkopen via marketplaces in 4 fases

    Verkopen via marketplaces is niet meer weg te denken uit de e-commercewereld. En terecht: voor bijna iedere onderneming biedt deze verkoopmethode volop kansen. Emile Valkestijn, Chief Commercial Officer...
  • Even voorstellen: Marieke Vink (Programmamanager)

    Tijdens de Kick-Off is ze al even geïntroduceerd, onze nieuwe programmamanager Marieke Vink. In dit interview lees je meer over haarzelf, haar werkervaring en haar rol bij ShoppingTomorrow.
  • Negentien bepalende trends in e-commerce en digital marketing

    Wat staat ons in 2022 te wachten in e-commerce en digital marketing? Dit trendrapport laat je in negentien trends zien hoe e-commerce en digital marketing veranderen.
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.