Interview over Business Model Innovation for B2B2X

In 2022 start een nieuwe expertgroep: Business Model Innovation for B2B2X. Wat wordt hieronder verstaan? Je leest het in dit interview.

 

business-model-innovation-shoppingtomorrow-expertgroep

Wie zijn de voorzitter en host van de expertgroep ‘Business Model Innovation for B2B2X’?

Dit jaar start een nieuwe expertgroep: Business Model Innovation for B2B2X. De groep wordt voorgezeten door Marcel Nijland van Macaw en de host is Sultan Semlali van Sitecore. 

sfeerafbeelding

Op welke vraag wordt er komend onderzoeksjaar antwoord gegeven door de expertgroep?

Er zal antwoord worden gegeven op de vraag ‘Hoe kan ik mijn organisatie transformeren van een traditionele B2B-fabrikant naar een klant gerichte ecosysteem door alle belanghebbenden in de waardeketen met elkaar te verbinden?’

We gaan deze onderzoeksvraag opsplitsen in zes deelvragen:
1. Wat zijn mijn ketens en mijn ecosysteem? Wat is mijn natuurlijke klantsegmentatie?
2. Hoe kan ik met aanvullende digitale diensten de aantrekkelijkheid van het reguliere productaanbod vergroten?
3. Partners en klanten: Wat is het potentiële bedrijfsmodel om in contact te komen met de hele waardeketen: klanten, toeleveringsketen, distributiepartners
4. Tempo van verandering: hoe stem ik het tempo van verandering af op de klantadoptie, organisatorische verandering en technologie-push?
5. Budgettering: hoe financier ik de transformatie-inspanning door innovatie te stimuleren tijdens het runnen van het bedrijf? En kan ik dat budgetneutraal doen?
6. Stakeholdermanagement: hoe manage ik de verwachtingen en behoeften binnen mijn organisatie?

Waarom is dit onderzoek relevant?

Toekomstbestendige verkoop- en marketingorganisaties reageren en passen zich aan veranderende klantbehoeften aan. 85% van de executives en marketingmanagers op C-niveau erkent dat klanten behoeften hebben en niet op zoek zijn naar een product of oplossing. Digital Service Design is essentieel voor het moderne marketingecosysteem. Dit betekent dat ze altijd klantinzichten moeten verzamelen en omzetten in gepersonaliseerde contactmomenten en dienstenaanbod.

Hoe is dit voor B2B-bedrijven?

Voor B2B-bedrijven is dit een ander balspel. Door de toeleverings- en distributieketens bevinden ze zich meestal te ver van de eindklanten. Ze vinden het risico te groot dat hun relatie met partners onder druk komt te staan en hun ketens worden verstoord. Steeds meer van hen kiezen een ander pad. Ze gebruiken digitale kanalen en marktplaatsen om rechtstreeks in contact te komen met eindklanten door de aantrekkelijkheid van hun reguliere productaanbod te vergroten, door middel van aanvullende digitale diensten, aftersales en kennisdeling.

Deze trend wordt al geruime tijd waargenomen en wordt versneld door de COVID-19-pandemie. Hiermee verandert marketing van B2B naar B2B2X. De eerste stappen bieden een groeiende schat aan informatie over de behoeften en het koopgedrag van klanten. B2B-bedrijven kunnen nu relevant blijven door de verkooporganisatie digitaal te ondersteunen en het productieproces sneller aan te passen. Van massaproductie tot vraaggestuurde en intellectuele output in kleinere batches.

Naar welk profiel experts zijn jullie op zoek om de expertgroep mee te versterken?

Deze expertgroep is voornamelijk op zoek naar experts in de volgende functies:

  • CMO
  • CDOs
  • Product Owners
  • Manager Data
  • Head of Commerce
  • Manager Customer Experience

Gerelateerd nieuws

  • Voorwaarden voor direct verkoopsucces van fabrikanten

    Met de digitalisering van de detailhandel zijn steeds meer fabrikanten direct gaan leveren aan consumenten. Daar zijn goede redenen voor te bedenken, maar succes is niet vanzelfsprekend. Experts van ShoppingTomorrow...
  • Naar een toekomstbestendig businessmodel in b2b

    In de snel veranderende digitale wereld is het van groot belang mee te bewegen met de behoeften van de klant. Dat geldt voor b2b-bedrijven net zo goed als voor b2c-bedrijven. Complicerend is dat zij vaak...
  • Studiereis: Walmart, the best of all worlds?

    De ShoppingTomorrow/Thuiswinkel.org studiereis bracht ons naar Bentonville, Arkansas. Home of Walmart! Gestart in 1945 vanuit een simpele filosofie: Save money, live better. Inmiddels heeft Walmart ruim...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.