Even voorstellen: Marieke Vink (Programmamanager)

Tijdens de Kick-Off is ze al even geïntroduceerd, onze nieuwe programmamanager Marieke Vink. In dit interview lees je meer over haarzelf, haar werkervaring en haar rol bij ShoppingTomorrow.

marieke-vink-shoppingtomorrow

Wie is Marieke?

Als je op mijn CV kijkt staat er onder andere ‘resultaatgericht, energiek, leergierig en verbindend’. Het zijn allemaal eigenschappen die ik kan gebruiken in de verschillende rollen die ik heb. Als Programmamanager bij ShoppingTomorrow, als moeder van twee zoons van 19 en 21 jaar, als vriendin, sportmaatje, collega, dochter en zus. Heerlijk om al die rollen naast elkaar te hebben, soms ook wel een uitdaging om de boel een beetje in balans te houden, maar ik houd niet van saaiheid en krijg energie van afwisseling.

Wat doe je graag in je vrijetijd?

Ook hierin houd ik van diversiteit; ik ga graag uiteten, lees boeken of struin LinkedIn af, ik sport drie keer per week, ontspan graag in de sauna of bezoek een paar dagen een stad. Momenteel ben ik aan het trainen voor de Vierdaagse van Nijmegen dus er gaan nogal wat uurtjes zitten in wandelen. Dit stond nog op mijn bucket-list nadat ik er in mijn studententijd had gewerkt. En ik heb een tijdje geprobeerd te winterzwemmen met een clubje waternimfen maar nadat ik direct hierna een enorme verkoudheid had opgelopen die niet meer over wilde gaan heb ik dat even in de ijskast gezet ;-).

Waar werkte je hiervoor en wat deed je?

Ik heb 30 jaar in Fashionretail gewerkt. Toen internet nog nauwelijks een rol speelde ben ik Salesmanager geweest van fysieke winkels. Eerst bij WE Fashion, later bij Etam Groep (Miss Etam en Promiss). Dat was een heel ander tijdperk met andere dynamieken en zoveel minder complex dan nu. 

Vlak voor de overname van Etam Groep door FNG ben ik overgestapt naar digital als Manager Marketplaces. Bij de overname verdwenen al mijn collega’s die ervaring hadden op het gebied van Marketplaces en bleef ik als enige over met maar liefst één maand digital ervaring. Ik heb toen ShoppingTomorrow gebeld en de situatie uitgelegd; ik kon gelukkig aansluiten bij een superleuke expertgroep die me zoveel geleerd heeft. Ik ben ze daar eeuwig dankbaar voor! Met een groot gedeelte van die experts heb ik nog steeds contact. 

Nadat ik een periode als Manager Marketplaces had gewerkt kon ik door de overname van FNG de andere merken (Steps, Expresso, Claudia Sträter, CKS, F&G, Baker Bridge, Brantano) ook aansluiten en uitbreiden op Marketplaces. Het is zoveel beter onderhandelen met een pakket mooie merken onder je arm. Helaas ging er bij FNG het nodige mis waardoor faillissement werd aangevraagd en ben ik overgestapt naar Shoeby. 

Bij Shoeby stond Marketplaces nog in de kinderschoenen dus moest het meeste nog worden opgetuigd tav Marketplaces; team, inkoop, logistiek, marketing, analyses, techniek, etc. Dit merk is zo uniek en heeft zoveel potentie dat gelukkig ook in de markt wordt opgepakt. Daarnaast hebben we de internationale start gemaakt van Shoeby met Zalando in 14 landen. Als Head of Digital Commerce startte ik net nadat de replatforming naar Salesforce en de integratie van nieuwe techniek aan de achterkant was voltooid. Een goede ontwikkeling die tijdelijk de hele customer journey weer liet opschudden. Het kost veel geduld en aanpassingsvermogen voordat je dan weer op koers ligt. 

 

Wat zijn de grootste learnings vanuit jouw vorige rollen?

Dat zijn er een heleboel! Ik noem er een paar:

  • Toon lef; het digitale landschap verandert zo snel dat je niet alles kan en hoeft te weten voordat je iets nieuws gaat doen. Start Quick & Dirty en ga vervolgens snel optimaliseren. 
  • Automatiseer zoveel mogelijk; dit heb je nodig om te kunnen opschalen. Ik weet nog dat ik als Marketplace Manager bij Etam Groep in het begin ’s ochtends startte met het uitprinten van de orders en die op een holletje naar logistiek bracht voor verwerking. En iedere avond moest ik daarvan de track&trace codes handmatig in het systeem koppelen. Dat is echt niet te doen als je wil groeien. 
  • Niet alle Marketplaces zijn even geschikt om fashion te verkopen; dit heeft heel erg te maken met de opbouw van de algoritmes op dat platform. Wordt er waarde toegekend aan ‘ nieuw’ of aan ‘verkoopvolume’. 
  • Voor mij persoonlijk is ‘Choose your battles’ wel een goeie; kijk 360 graden in een organisatie en maak keuzes, je kan niet alles tegelijk en dat moet je eigenlijk ook niet willen. Hmmmm best lastig soms….
  • E-commerce is topsport! Je staat continu ‘aan’, er gebeurt zoveel, de ontwikkelingen gaan zo snel. Een leven lang leren, lees alles wat los en vast zit, wees nieuwsgierig, bouw een netwerk op en help en inspireer elkaar. Dat vind ik denk ik het allerleukste, er werken bijna uitsluitend goede, interessante, leuke mensen in de branche. Dat maakt iedere dag een feestje, dus vergeet niet te genieten. 

Je hebt vaak als expert deelgenomen aan ShoppingTomorrow. Hoe was dat?

Gaaf en interessant! Het netwerk dat je opbouwt, de inspirerende events, de nieuwe kennis die je opdoet, de onderzoeksvraag waar je je vanuit verschillende expertises over buigt. Voor mij was het onmisbaar en ShoppingTomorrow heeft mij enorm geholpen. Dik een half jaar heb je regelmatig contact met je expertgroep, krijg en geef je nieuwe inzichten, zijn er leuke discussies en werk je naar dat eindresultaat toe; de bluepaper en de presentatie. En uiteindelijk valt dan dat boek op je deurmat waar je in staat. Iedere keer voelde ik iets van trots. Uiteraard staan de verschillende edities naast elkaar te pronken in mijn boekenkast. 

Wat heeft ShoppingTomorrow jou als expert opgeleverd?

Veel kennis en inspiratie, een mooi netwerk, een rijtje interessante boeken. En niet te vergeten heeft het me daardoor sterker gemaakt als professional. 

Waarom heb je voor Thuiswinkel.org/ShoppingTomorrow gekozen?

Het eerste wat ik dacht toen ik zag dat de rol van Programmamanager ShoppingTomorrow vrijkwam was ‘de leukste baan in Nederland is vacant!’. Zoals je hierboven kan lezen ben ik echt fan van het programma en hoe gaaf is het dan als je daaraan kan gaan bijdragen?

De combinatie van het inspirerende digital commerce-netwerk dat helpt om ondernemers en medewerkers (E-Academy) succesvoller te laten zijn, met het voorop lopen van de digitale transformatie door middel van het ShoppingTomorrow-programma is uniek. Het past ook goed bij wie ik ben en waar ik energie van krijg.

Programmamanager, vertel eens! Wat houdt jouw rol precies in?

ShoppingTomorrow biedt een platform voor kennisuitwisseling en -ontwikkeling op niveau en fungeert daarmee als kickstarter voor digitale transformatie. Alle expertgroepen bij elkaar vormen het programma en gezamenlijk streef je een doelstelling na. De pandemie heeft tot een digitale versnelling geleid, en de digitale ontwikkelingen volgen elkaar momenteel in sneltreintempo op. 

Als ProgrammaManager van ShoppingTomorrow ben je de verbinder; je koppelt mensen en bedrijven aan elkaar en zorgt door het programma voor een vliegwiel in digitale transformatie. Daarbij is het belangrijk dat de relevante onderzoeksvragen geborgd zijn zodat digitaal ondernemend Nederland hiermee aan de slag kan. ShoppingTomorrow is onderdeel van Thuiswinkel, die vanuit haar leden een aantal speerpunten heeft gedefinieerd. Komend jaar zijn dat duurzaamheid, arbeidsmarkt, fraude en veiligheid en digitale transformatie. Omdat deze onderwerpen in de markt spelen worden deze ook opgenomen in het programma.

Waar zie jij de kansen en uitdagingen in deze nieuwe functie?

Er staat al een fantastisch programma maar er is altijd ruimte voor verandering natuurlijk. Ik ben nu een maand aan het inwerken dus het is nog wat vroeg om hier al definitieve plannen te geven.

Wat wil je graag bereiken komend jaar?

Als resultaatgericht persoon zou ik zeggen 25 geweldige onderzoeksresultaten, we hebben 25 expertgroepen dit jaar. Maar dus ook 25 mooie bluepapers en presentaties op Shopping Today waar digitaal ondernemend Nederland direct mee aan de slag kan. En niet te vergeten, informatieve, inspirerende events en een praktisch boek. Dat alles gegoten in een jasje van plezier en fun met ruim 550 blije experts, voorzitters en hosts; zou top zijn!

Ook ga ik kijken hoe we ShoppingTomorrow nog meer futureproof kunnen maken, hoe we nog beter en meer kunnen samenwerken en synergie kunnen creëren. Maar ik doe het niet alleen, ik werk samen met geweldig teams die daar een belangrijke rol in zullen spelen.  

Wat wil je tot slot nog zeggen tegen experts, gastheren en voorzitters?

Geweldig dat jullie er zijn! Hopelijk gaan we elkaar dit jaar (nog) beter leren kennen.

Het thema van dit jaar is ‘be the change’; you are the change! Hebben jullie ideeën, vragen of opmerkingen, drop me a line.

En voor iedereen die nog geen expert, voorzitter of host is maar wel geïnteresseerd, kijk op https://www.shoppingtomorrow.nl/nl/hoe-werkt-shoppingtomorrow

Je vindt daar ook  mijn contactgegevens.

Gerelateerd nieuws

  • Kleine platformen groeien relatief het hardst

    Het CBS heeft in de Monitor Platformen onderzocht hoe de ontwikkeling van online platformen in cijfers over de afgelopen jaren (2015-2020) is geweest.   In korte tijd hebben online platformen een...
  • Negentien bepalende trends in e-commerce en digital marketing

    Wat staat ons in 2022 te wachten in e-commerce en digital marketing? Dit trendrapport laat je in negentien trends zien hoe e-commerce en digital marketing veranderen.
  • Expertgroep: Marketplaces: Creating a Minimal Viable Ecosystem

    Ook in 2022 komt het onderwerp marketplaces weer terug. Onder leiding van Niels Jaspers en Jeroen Dries, zal de expertgroep aan de slag gaan om weer tot nieuwe inzichten te komen voor de e-commercebranche.
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.