Digitale versnelling urgenter dan ooit

De wereld is veranderd en versneld gedigitaliseerd. Veranderingen waar anders jaren voor nodig waren, voltrokken zich in maanden. Consumenten en bedrijven die noodgedwongen (meer) online gingen kopen, blijven dat doen. Ondertussen maken ze zich zorgen over de planeet en zijn ze zich bewuster van de data die ze afgeven. De nieuwe werkelijkheid biedt tal van onzekerheden, uitdagingen en zeker ook kansen voor bedrijven, constateren de experts van ShoppingTomorrow, het kennisnetwerk van Thuiswinkel.org. Vandaag werd hun nieuwe boek gepresenteerd op ShoppingToday: Make Now Matter – Vandaag is alles anders, morgen ook.

makenowmatter-shoppingtomorrow-boek

Online winkelen

Bewegingsbeperkingen hebben er mede voor gezorgd dat steeds meer mensen online zijn gaan winkelen. In een jaar tijd kwamen er in ons land bijna een miljoen online kopers bij, leerde de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit jaar is duidelijk geworden dat de digitale bestedingen van consumenten hoog blijven. Nederlanders verwachten dat ze de komende vijf jaar nog meer van hun bestedingen digitaal gaan doen; in 2026 denken ze 40% van hun budget online te besteden, versus 34% nu, blijkt uit het recente GfK Consumentenonderzoek voor ShoppingTomorrow. Pre-corona komt niet meer terug, integendeel.

Urgentie

Het nieuwe normaal vergt niet alleen innovatieve oplossingen van bedrijven, maar ook lef en daadkracht. Niet morgen, maar vandaag. Daarbij is samen optrekken essentieel om antwoorden te formuleren op de vraagstukken van deze tijd. Make Now Matter, het thema van het negende onderzoeksjaar van ShoppingTomorrow, benadrukt de urgentie van digitale versnelling voor de BV Nederland. In het boek zijn de kennis en ervaringen van 570 experts gebundeld. Zij hebben zich in 22 expertgroepen gebogen over de toekomst van digital commerce. Hun bluepapers, de hoofdstukken in het boek, zijn vanaf vandaag kosteloos beschikbaar.

Digitale transformatie, duurzaamheid en data

Digitale transformatie komt veel terug in het boek, onder andere in bluepapers over het opzetten van een digitale transformatiecultuur, over omnichannel strategie en over het belang van digital first customer journeys. Allemaal benadrukken ze dat digitale transformatie niet alleen technologische, maar bovenal organisatorische veranderingen vergt. En dat de klant de spil is waar alles om draait; het bepalen en verfijnen van de strategie zonder hem is ondenkbaar.
 
Die klant verwacht van bedrijven dat ze steeds duurzamer opereren en dat ze hem een steeds persoonlijker aanbod zullen doen. Ondertussen zien we dat de meeste consumenten niet extra willen betalen voor duurzame producten, en dat ze terughoudend zijn in het delen van hun gegevens. Het tekent de spagaat tussen de ‘ik-klant’ en de ‘wij-klant’, die het scenarioteam Shopping in 2030 benoemt in zijn bluepaper. Het is de voorbode op een speciaal boek dat eind januari verschijnt. 

Bluepapers en boeken

De bluepapers van de 22 expertgroepen zijn vanaf vandaag gratis te downloaden. Ze staan bol van de adviezen, stappenplannen, concrete tips en voorbeelden rondom verschillende deelgebieden van digital commerce, voor brands en retailers en voor organisaties in finance, travel en b2b. Bijvoorbeeld over digitale transformatie, duurzaamheid en data, maar ook over conversieoptimalisatie, cross-border e-commerce, marketplaces en AI.
   
De komende weken verschijnen er samenvattingen van de bluepapers op de website van ShoppingTomorrow en in de (vak)media. Het boek met de gebundelde bluepapers verschijnt eind november. Het boek over Shopping 2030 wordt op 26 januari gepresenteerd, op de nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org. 

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van de laatste digital commerce ontwikkelingen, de samenvattingen van de bluepapers, nieuwe resultaten van de expertgroepen en het boek over Shopping in 2030? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.  

Wil je volgend jaar meedoen als expert? Meld je dan aan. We weten nog niet welke groepen er volgend jaar meedoen, dus geef de onderwerpen door waar je interesse in hebt. 

Gerelateerd nieuws

  • Wanneer wordt verleiding misleiding? Digitale vrije keuze vergt scherpere grenzen

    Beïnvloeding is van alle tijden, maar door de inzet van verleidingstechnieken, de groei van databergen en de opkomst van artificial intelligence (AI) is digitale vrije keuze een steeds belangrijker thema...
  • Vijf tips om technologie en data beter te organiseren

    Technologie wordt steeds meer onderdeel van het primaire product en dienst. Data zorgt voor een slimmere afhandeling in processen of een uniekere klantbeleving. Hoog tijd om je tech en data slimmer te...
  • Vijf tips: AI & Digital Security

    We worden door het digitaliseren meer kwetsbaar. Het aantal cyberaanvallen is explosief gestegen. Tegelijkertijd biedt de verdergaande digitalisering en automatisering ook in de vorm van Artificial Intelligence...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.