De nieuwe expertgroep voor 2022: 'Advanced B2B E-commerce'

De tweede expertgroep van 2022 is inmiddels ook bekend: Advanced B2B E-commerce. Wat gaat deze expertgroep onderzoeken en waarom is het relevant? Je leest het in dit interview.

advanced b2b ecommerce growth

Wie zijn de voorzitter en host van de expertgroep ‘Advanced B2B E-commerce’?

De expertgroep zal worden voorgezeten door Jurriën Kerstholt, oprichter/directeur van De Nieuwe Zaak. De host van de expertgroep is Jeroen van Meel, Country & Sales lead bij BigCommerce.

     Jurriën Kerstholt                                    Jeroen van Meel

Kunnen jullie jezelf even kort introduceren?

Jurriën: "In 2005 heb ik samen met een compagnon De Nieuwe Zaak opgericht. Inmiddels zijn we 16 jaar verder en helpen we nog steeds dagelijks onze klanten om digitaal de volgende stap te zetten. Ik acteer het liefst in de driehoek van business, techniek en marketing. Dit zijn meteen de bouwstenen van De Nieuwe Zaak. Ik ben een redelijk fanatieke hardloper, heb een passie voor F1 en ben trots op ons mooie gezin."

Jeroen: "Als Country Lead BigCommerce ben ik sinds mei 2021 verantwoordelijk om het BigCommerce Open SaaS platform te positioneren in de BeNeLux. Met een digitale achtergrond en passie voor e-commerce is het gaaf om bedrijven te helpen hun toekomstige groei te faciliteren. Naast het werk ben ik een fanatiek fietser op de weg, gravel en op zolder en zet me in voor het goede doel."

Jurriën, hoelang doet De Nieuwe Zaak al mee met ShoppingTomorrow en wat is er zo interessant aan?

"ShoppingTomorrow is voor mij het platform om in contact te blijven met onze doelgroep. Niet op een commerciële, maar juist op een inhoudelijke manier. We staan aan de vooravond van ons zevende seizoen, waarvan vier jaar als voorzitter. En elk jaar merk ik dat er in de expertgroepen een perfecte balans is van ‘halen’ en ‘brengen’. We willen elkaar echt helpen en beter maken. Dat effect is heerlijk om te ervaren."

Welke toekomstige ontwikkelingen en trends zien jullie op B2B-vlak?

"Verder inspelen op gemak voor de B2B buyers, dus de klanten van onze klanten. Een soepele, prettige experience wordt van steeds groter belang. Hiermee zo simpel mogelijk de relatie met een vertegenwoordiger combineren met de digitale middelen die de klantreis ondersteunen. Daarnaast is de self service component van groot belang voor B2B organisaties."


"Ook in B2B zijn omnichannel, mobile commerce, unified commerce, personalisatie en een B2C look & feel trends die B2B gaan veranderen. Het visualiseren van producten middels VR en AR en projecteren voor de klant is ook een trend die sterk in opkomst is.
Op heel veel vlakken zien we dat het B2B segment versneld gebruik maakt van alle ervaringen uit de B2C wereld. En daar zijn eigen complexiteit aan toevoegt." 

Wat zijn daarbij de belangrijkste uitdagingen?

"De belangrijkste hobbels zijn een IT omgeving die niet schaalt of klaar is om sneller verandering te ondergaan, traditionele denkbeelden die doorbroken moeten worden in de boardroom, data driven te gaan werken en de verschillende eisen van B2B klantengroepen. Transport en logistieke uitdagingen en internationale concurrentie en het ontbreken van materialen/grondstoffen. In eerdere edities van de B2B-expertgroep hebben we geleerd dat de adoptie van digitale oplossingen en processen door zowel de organisatie als haar klanten, veel aandacht verdient. Dit wordt nog wel eens onderschat."

Onlangs zijn de resultaten van de B2B-monitor gelanceerd. Wat is er opvallend aan deze resultaten?

"Dat -aangejaagd door corona- de B2B branche nog steeds aan het versnellen is op het vlak van digital commerce. Dat de verkopen blijven stijgen, het aantal online B2B-bestellingen is het afgelopen jaar maar liefst 50% gegroeid! De zakelijke bestellers verwachten 70% van de bestellingen online te doen in 2025. Maar liefst vier op de tien kopers verwacht meer dan 90% online te kopen in 2025. Komend jaar neemt deze stijging al toe: 40% van de kopers verwacht komend jaar meer online aankopen te doen. En ook interessant: Meer dan de helft van de online B2B bestellers is 50+. Deze groep mensen is niet opgegroeid met e-commerce en toch is e-commerce inmiddels onmisbaar in hun zakelijke leven."

Gebruiken jullie deze inzichten ook voor de nieuwe expertgroep?

"Jazeker. Dit begint al door het feit dat er door deze potentie veel interesse is om deel te nemen aan de B2B expertgroep. In de groep gaan we deze kansen beetpakken en vertalen naar concrete stappen. Waar moet je beginnen? Wat zijn de succesfactoren? Welke valkuilen hebben anderen ervaren? Met onze experts willen we echt stappen zetten in de digitale groei."

Welke onderzoeksvraag gaat jullie expertgroep komend jaar behandelen?

Komend jaar gaat de expertgroep ‘Advanced B2B E-commerce’ aan de slag met de vraag: Hoe kan ik als fabrikant of groothandel groeien met e-commerce. Welke stappen moet ik zetten in de digitale B2B transformatie? 

Waarom is het relevant om nu te onderzoeken?

"B2B e-commerce biedt volop groeikansen. De huidige digitale ontwikkelingen leiden tot versnelde veranderingen op het vlak van B2B e-commerce en self-service. Wendbare organisaties bewijzen het succes van de keuzes die zij maken op digitaal vlak. Maar welke keuzes maken zij? B2B e-commerce gaat om meer dan het selecteren van het juiste platform. De transitie naar een meer digitale organisatie heeft impact op processen, mensen, klantgedrag, gebruik van data en meer."


B2B organisaties kunnen enerzijds leren van B2C voorbeelden, maar hebben anderzijds te maken met specifieke uitdagingen op het vlak van bijvoorbeeld klantspecifieke prijzen, de rol van een account team en een beperkte naamsbekendheid. Wat betekent dit voor de stappen die moeten worden gezet?

Naar wat voor soort experts zijn jullie op zoek om de expertgroep te versterken?

We mikken primair op e-commerce beslissers of verantwoordelijken. Concreet: Eigenaar, Directeur, E-commerce manager, Marketing/Sales manager, IT manager van B2B organisaties. Bij voorkeur groothandels of merkfabrikanten. Daarbij maken we geen onderscheid tussen bijvoorbeeld een technische, medische of food groothandel.

Lees de B2B bluepapers

Bij ShoppingTomorrow zijn er verschillende B2B bluepapers gemaakt. Dit jaar heeft De Nieuwe Zaak samen met Optimizely en 22 experts onderzoek gedaan naar: Hoe zet ik als B2B organisatie de volgende stap in mijn digitale volwassenheid? En hoe benut ik daarbij de kansen die e-commerce biedt? Je leest het in de bluepaper Unleash the B2B E-commerce Potential. 

In 2020 heeft De Nieuwe Zaak samen met PostNL en de experts onderzoek gedaan naar invloeden op de groei van b2b-e-commerce. Wat is belangrijk en waar te beginnen? Je leest het in de bluepaper Drivers of B2B E-commerce growth. 

Wil jij graag meewerken aan een bluepaper? Meld je dan hierboven aan als expert. 

Gerelateerd nieuws

  • Een succesvolle b2b-personalisatiestrategie in 6 stappen

    Personalisatie is allang geen trend meer, maar een van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle marketingstrategie. Ongeacht het product dat je verkoopt, de dienst die je verleent of de branche...
  • Praktijkervaringen van Manutan en Dimensio: Duurzaamheid als groeimotor in b2b

    Hoe kan duurzaamheid een business driver zijn voor de groei van b2b e-commerce? Kan een bedrijf tegelijkertijd duurzaam en winstgevend zijn? De antwoorden op deze vragen worden voor ieder bedrijf steeds...
  • De grootste valkuilen in b2b e-commerce: zo trap je er niet in

    B2b-organisaties kunnen in verschillende valkuilen trappen als het gaat om het implementeren en beheren van een e-commerceplatform. Jurriën Kerstholt, oprichter van De Nieuwe Zaak en voorzitter van de...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.