Cross-Border E-commerce - Optimizing your local strategy

De expertgroep Cross-Border E-commerce, met Salesupply als voorzitter PostNL als host, gaat onderzoek doen naar het optimaliseren van lokale strategieën.

Nieuwe-expertgroep-crossborder-ecommerece-shoppingtomorrow

Door wie wordt de expertgroep voorgezeten?

De expertgroep ‘Cross-border E-commerce’ wordt voorgezeten door Ludo Verlinden, Global Business Development Manager bij Salesupply. En door Hans Siebum, Global Managing Director bij Salesupply.

       Ludo Verlinden                                       Hans Siebum

Wie zijn de hosts van de expertgroep?

De expertgroep werkt met drie hosts. Hanneke Blokland, Manager Customer Management & Communication bij PostNL International, Giseke Hopstaken, Director PostNL International en Robert de Jongh , Sales Director bij PostNL International.

    Hanneke Blokland        Giseke Hopstaken      Robert de Jongh

Waarom doen jullie dit jaar weer mee?

Sinds de start van ShoppingTomorrow mag Salesupply de groep Cross Border Ecommerce voorzitten. Salesupply steunt volop de initiatieven vanuit Thuiswinkel en ShoppingTomorrow en in de loop der jaren hebben we verschillende succes seizoenen kunnen maken. Neem bijvoorbeeld de Cross-border bootcamp, de resultaten van ons retour onderzoek die onder andere belicht werden in Nieuwsuur. De expertgroep bestaat uit een vaste kern met daarin senior experts uit verschillende invalshoeken, van Karhu tot Mizuno, Yoursuprise, Shoeby, Secrid tot Didi. Samen met deze experts is er vorig jaar een basis gelegd waar wij dit jaar de verdiepende slag willen maken.

Waar gaat de expertgroep komend onderzoeksjaar mee aan de slag?

Er zal een verdieping plaatsvinden in de nieuwe wet- en regelgeving omtrent VAT. Daarnaast wordt er onderzoek gedaan naar de optimalisatie van de lokale e-commerce infrastructuur van twee bedrijven.

Wat wordt er door de expertgroep in kaart gebracht met het onderzoek?

De expertgroep nodigt bedrijven uit zich aan te melden om geholpen te worden in de optimalisatie van hun Cross-border activiteiten. Uiteindelijk zal de expertgroep 2 á 3 bedrijven daadwerkelijk gaan helpen. 
Dit jaar duikt de expertgroep samen met de deelnemende partij, samen de praktijk in. Aan de hand van de onderzoeksmodellen, ontwikkeld in seizoen 2021, wordt er een basis gelegd voor een optimalisatieplan die de expertgroep met het deelnemend bedrijf daadwerkelijk gaat creëren én uitvoeren. Er wordt hierbij gekozen voor de optimalisatie van 1 of enkele landen. 

Waarom is dit relevant om nu te onderzoeken?

De kracht van de expertgroep is het bundelen praktijkervaring van verschillende bedrijven en disciplines in het buitenland. De weg naar de optimalisatie, de keuzes die worden gemaakt en het reflecteren hierop, lijkt ons uitstekend inspiratiemateriaal voor onze doelgroep die hetzelfde pad wil bewandelen.

Waarom moeten experts zich bij deze expertgroep aansluiten?

Als jij ook energie krijgt van zowel het delen van jouw kennis en ervaring, maar ook leren van de ervaring en invalshoeken van jouw concullega's in de markt. Lijkt je dit interessant en heb jij ervaring in Cross-border E-commerce, meld je dan zeker aan. Let op, er zijn slechts nog enkele plekken beschikbaar... 

Wat vind je een Nederlands voorbeeld bedrijf als het gaat om cross-border e-commerce?

Het is lastig om één bedrijf eruit te pakken als voorbeeld, omdat het voorbeeld niet voor iedereen op gaat. Het hangt af van jouw doelstelling, doelgroep en land waarin je internationaliseert. Yoursuprise is bijvoorbeeld steengoed in het vooronderzoek van de landen waarin zij verkopen, en hebben daarbij per land ook een specifieke landenbenadering. Of neem Stoov als voorbeeld die in hun internationale expansie excelleert om in verschillende landen hun marktpositie in een nieuwe markt te claimen. Segway blinkt weer uit in hun lokale service benadering in hun grootste ecom landen. Learnings van elkaar is een belangrijk aspect om sneller en effectiever doelgerichter te kunnen acteren in het buitenland, dat is ook wat ons verbind als expertgroep, naast de gezelligheid natuurlijk!

Gerelateerd nieuws

  • Hoe ziet cross-border excelleren eruit?

    Met de groei van e-commerce nemen ook de internationale online uitgaven toe. Vorig jaar deden Europese webshoppers al ruim een kwart van hun bestedingen bij aanbieders buiten de eigen landsgrenzen. De...
  • Hoe richt je een goed internationaal retourproces in?

    Doordat consumenten uit de hele Europese Unie meer online zijn gaan kopen en binnengrenzen vervagen, liggen er volop kansen voor Nederlandse webwinkeliers in het buitenland. Ondernemers doen er goed aan...
  • Meer inzicht in je strategie met de maturity en P&L scan

    Uit onderzoek, uitgevoerd door GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, blijkt dat 11% van de aankopen van Nederlandse consumenten gedaan is bij een buitenlandse webshop. Daarvan komt de helft uit Duitsland...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.