The role of Product Data in Sustainability 2022

Het grootste deel van de impact die mensen op het milieu maken, zit in de spullen die ze kopen. Steeds meer consumenten gaan daarom op zoek naar duurzame producten, ook online. Retailers willen vaker een ruim duurzaam assortiment aanbieden en zichzelf daarmee onderscheiden van concurrenten. Daarbij vraagt wetgeving in toenemende mate om verantwoord ondernemen. Bij het verduurzamen van je productaanbod komen verschillende vraagstukken aan de orde. Allereerst: hoe definieer je een duurzaam product? Welke data heb je nodig om dat te bepalen en op welke manier verkrijg je die van je leverancier? Vervolgens: hoe voeg je duurzame producten gemakkelijk toe aan je assortiment en hoe ontsluit je de informatie op een gemakkelijke (geautomatiseerde) manier, die aansprekend is voor de consument? Hoe kan de consument het product (laten) repareren? Kortom, er komt meer dan genoeg bij verduurzaming kijken. Vandaar dat de expertgroep ‘The role of Product Data in Sustainability’, onder leiding van Thuiswinkel.org, ConnectingTheDots en Capgemini aan de slag is gegaan met de vraag: “Hoe kan ik online én offline een duurzaam product aanbieden en wat vraagt dat van mijn productdata?”.

Download Bluepaper
Product-data-sustainability

Takeaways uit deze bluepaper

  1. Doe onderzoek naar wie je klanten zijn en wat ze binnen het containerbegrip duurzaamheid belangrijk vinden. Consumenten worden bewuster en zien het als greenwashing als je je claims niet kunt onderbouwen, hier spelen data een belangrijke rol. Daarnaast worden consumenten loyaler en loop je potentiële omzet van deze duurzaam georiënteerde klanten niet mis.
  2. Voordat je in gesprek gaat met de producent en andere stakeholders over het aanleveren van duurzaamheidsdata, is het verstandig om te bedenken wat je ermee wilt bereiken. De expertgroep onderscheidt zeven duurzaamheidsdoelen, die om verschillende productdata vragen.
  3. Het trainen van je personeel om je duurzame boodschap en kennis over producten en bedrijfsvoering te delen is een van de voorwaarden voor succes. Dit kan door e-learnings en face-to-facetrainingen, waardoor het voor hen ook gaat leven.

Reviews

  • 10

    October 24, 2022 08:20 - Hans Hendriks, Nijverdal

  • 10

    November 9, 2022 08:07 - Chris, Huizen

Aanbevolen bluepapers

  • Conversion Optimization 2020

    • 9 /10
    A/B-testen is binnen conversieoptimalisatie dé methode om te valideren of je gedrag hebt veranderd van je websitebezoekers. Of bijvoorbeeld frictie in het gebruiksgemak hebt weggehaald. Maar stel: je hebt...
    Download
  • Master Data Management 2020

    • 8 /10
    In de digitale winkelwereld krijgt de consument een fysiek product meestal pas aan het eind van de customer journey in handen. Door COVID-19 is de digitalisering in een enorme versnelling geraakt. Steeds...
    Download
  • Future of Payments 2020

    De dynamiek rondom de betaling verandert. Hoe klanten de aankoop van producten en diensten ervaren verandert. Consumenten winkelen zowel offline als online en ze verwachten steeds meer gemak in elke stap...
    Download
Terug naar het overzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.