From Product Data to Product Experience 2022

Productdata hebben een belangrijke functie bij het helpen van klanten in het maken van hun aankoopkeuze, zodat ze de beste ervaring hebben en de kortste duur tot een aankoop. Maar verschillende klantgroepen kunnen andere informatiebehoeften hebben. Daarnaast kunnen verschillende kanalen voor oriëntatie en aankoop een andere rol vervullen in hun klantreis. Bovendien hebben die kanalen verschillende (on)mogelijkheden voor het tonen van rich product content en digital assets. Dat maakt het managen van de productdatastroom complex en vereist een proactieve aanpak. Dit realtime managen van productinformatie, inclusief voorraad- en prijsinformatie, noemen we PXM, oftewel Product eXperience Management. In deze bluepaper verkent de expertgroep 'From Product Data to Product Experience', onder leiding van Squadra als voorzitter en Syndigo als host wat PXM inhoudt en hoe je dat goed kunt inrichten.

Download Bluepaper
From-Product-Data-to-Product-Experience

Takeaways uit deze bluepaper

  1. Product eXperience Management (PXM) omvat het geheel van verzamelen, syndiceren, distribueren van productinformatie, het verzamelen en verwerken van feedback daarover en het op basis
    daarvan optimaliseren van de productinformatie in verschillende kanalen.
  2. PXM is in twee delen op te knippen. Er zijn upstream-processen waar productdata van leveranciers en toeleveranciers verzameld en verrijkt worden en klaargemaakt voor distributie. Daarnaast zijn
    er downstream-processen waar deze productinformatie samen met continu veranderende voorraadinfo en verkoopprijzen wordt gedistribueerd en gepubliceerd naar een groeiende reeks van
    verkoopkanalen.
  3. Uit verschillende cases blijkt dat in veel organisaties verschillende afdelingen focussen op één van beide streams en weinig overlap kennen. Een integrale benadering van productinformatie kan
    leiden tot betere keuzes in syndicatie en distributie. Vooral het gericht feedback verzamelen over de beoordeling door klanten/consumenten over kwaliteit en relevantie van productdata, is nog
    onderbelicht en kan beter worden ingericht.

Aanbevolen bluepapers

  • Conversion Optimization 2020

    • 9 /10
    A/B-testen is binnen conversieoptimalisatie dé methode om te valideren of je gedrag hebt veranderd van je websitebezoekers. Of bijvoorbeeld frictie in het gebruiksgemak hebt weggehaald. Maar stel: je hebt...
    Download
  • Master Data Management 2020

    • 8 /10
    In de digitale winkelwereld krijgt de consument een fysiek product meestal pas aan het eind van de customer journey in handen. Door COVID-19 is de digitalisering in een enorme versnelling geraakt. Steeds...
    Download
  • Future of Payments 2020

    De dynamiek rondom de betaling verandert. Hoe klanten de aankoop van producten en diensten ervaren verandert. Consumenten winkelen zowel offline als online en ze verwachten steeds meer gemak in elke stap...
    Download
Terug naar het overzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.