Als gevolg van online concurrentie en veranderend consumentengedrag is de omzet van retailers onzeker en zijn de winstmarges vaak laag. Faillissementen zijn aan de orde van de dag en de verwachting is dat dit de komende jaren niet veel beter wordt. Tegelijkertijd groeit het aanbod van retail solutions die beogen om meer bezoekers de fysieke winkel in te krijgen. Hierbij zijn het vooral innovatieve technologieën zoals mobile loyaliteitsapps, digitale passpiegels en heatmapping die de retailer beterschap beloven. De grote vraag is echter hoe deze technologieën het best kunnen worden ingezet en of ze de retailer echt iets opleveren.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kunnen innovatieve technologiën het beste worden ingezet in de retail? 

Opzet onderzoek

Er wordt een data-driven benadering gehanteerd waarbij er wordt gemeten wat de effecten van geïmplementeerde technologie zijn op retail KPI’s (e.g., winkelbezoek, duur dat consumenten in de winkel zijn, aankopen, terugverdientijd). Om een volledig beeld te verkrijgen wordt er per case aandacht besteed aan de voor- en nadelen per technologie voor de retailer en de klant op het gebied van implementatie, kosten,  wetgeving, regelgeving en ethiek besproken. De bluepaper zal een synthese bevatten van de belangrijkste bevindingen uit de cases waarbij de effecten van daadwerkelijk geimplementeerde innovatieve technologie zijn gemeten.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Mayke Steeman

    Mayke Steeman

    Project Manager, Hogeschool van Amsterdam

  • Tibert Verhagen

    Tibert Verhagen

    Associate professor E-business, Hogeschool van Amsterdam

  • Jesse Weltevreden

    Jesse Weltevreden

    Lector Digital Commerce, Hogeschool van Amsterdam

Hosts

  • Jann de Waal

    Jann de Waal

    Bestuurslid, Info.nl

  • Marcel Evers

    Marcel Evers

    Manager Belangen en Beleid, Inretail

  • Marije Hovestad

    Marije Hovestad

    Teamleider projecten & Resources, Kamer van Koophandel

  • Frank van der Heide

    Frank van der Heide

    Directeur Tuinbranche, Tuinbranche Nederland

  • Sophie van Rooij

    Sophie van Rooij

    Programma Manager e-Academy, Thuiswinkel.org

  • Tessa Vosjan

    Tessa Vosjan

    Projectmanager kenniscreatie & innovatie, Retailagenda

  • Rob Wierenga

    Rob Wierenga

    Hoofd Consumentenelectronica & Installatie-Retail, Uneto VNI

Alle 12 experts

  • Malaika Brengman

    Malaika Brengman

    Professor, Vrije Universiteit Brussel

  • Bernard de Burlin

    Bernard de Burlin

    CCO, Joyn Belgium NV

  • Bram de Vos

    Bram de Vos

    Chief Customer Officer, Hello Customer

  • Tim Gielen

    Tim Gielen

    Digital Retail Experience Manager, DOBIT

  • Evi Knuts

    Evi Knuts

    Onderzoekshoofd, Hogeschool PXL Research – Expertisecentrum Innovatief Ondernemen

  • Ludwig Landvreugd

    Ludwig Landvreugd

    CEO, Purmerend 360

  • Dennis Lanson

    Dennis Lanson

    Strategic Partnerships manager, Quince Amsterdam

  • Marco Muthing

    Marco Muthing

    Commerical Director Benelux, xplace

  • Hermien Raedts

    Hermien Raedts

    Researcher Retail Innovation, Hogeschool PXL Research – Expertisecentrum Innovatief Ondernemen

  • Stephanie van de Sanden

    Stephanie van de Sanden

    Promovendus (PhD), Vrije Universiteit Brussel

  • Helma Vonk

    Helma Vonk

    City Ambassador, Joyn Belgium NV

  • Floor Wijnen

    Floor Wijnen

    Data scientist, IceMobile Agency B.V.

Nieuws

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.