Innovative Retail Technology 2018-2019

Actief

Als het gevolg van online concurrentie en veranderend consumentengedrag is de omzet onzeker en zijn de winstmarges bij veel retailers laag. Faillissementen zijn aan de orde van de dag en de verwachting is dat dit de komende jaren niet veel beter wordt. Tegelijkertijd groeit het aanbod van ‘retail-solutions’ die beogen om meer bezoekers de fysieke winkel in te krijgen. Hierbij zijn het vooral innovatieve technologieën zoals mobile loyalty apps, digitale passpiegels, heatmapping, interactieve schermen, geofencing en augmented reality applicaties die de retailer beterschap beloven. De grote vraag is echter of deze technologieën daadwerkelijk iets toevoegen in de zin dat ze werken en de retailer echt meer omzet opleveren? Een antwoord op deze vraag ontbreekt vooralsnog en er is bij retailers een duidelijke behoefte om meer kennis op te doen over de concrete mogelijkheden die innovatieve technologie hen biedt.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

De expertgroep Innovative Retail Technology wil retailers helpen bij het verschaffen van inzicht in de effectiviteit van innovatieve technologie. Hiertoe worden concrete cases bij elkaar gebracht over de inzet van technologie in de winkel. De customer journey wordt hierbij als kader genomen zodat er kennis ontstaat over wat de effecten van diverse soorten technologie zijn op de verschillende fasen in het besluitvormingsproces van de klant. De verzamelde cases worden in een bluepaper gebundeld. Het doel van de bluepaper is om een gestaafd overzicht voor de retailsector te creëren en tevens om de individuele retailer van stuurinformatie te voorzien om een beslissing te kunnen nemen over de inzet van innovatieve technologie voor zijn/haar winkel.

Opzet onderzoek

Er wordt een data-driven benadering gehanteerd waarbij er wordt gemeten wat de effecten van geïmplementeerde technologie zijn op retail KPI’s (e.g., winkelbezoek, duur dat consumenten in de winkel zijn, aankopen, terugverdientijd). Om een volledig beeld te verkrijgen wordt er per case aandacht besteed aan de voor- en nadelen per technologie voor de retailer en de klant op het gebied van implementatie, kosten,  wetgeving, regelgeving en ethiek besproken. De bluepaper zal een synthese bevatten van de belangrijkste bevindingen uit de cases waarbij de effecten van daadwerkelijk geimplementeerde innovatieve technologie zijn gemeten.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Mayke Steeman

    Mayke Steeman

    Project Manager, Hogeschool van Amsterdam

  • Tibert Verhagen

    Tibert Verhagen

    Associate professor E-business, Hogeschool van Amsterdam

  • Jesse Weltevreden

    Jesse Weltevreden

    Lector Digital Commerce, Hogeschool van Amsterdam

Hosts

  • Jann de Waal

    Jann de Waal

    Bestuurslid, Info.nl

  • Marcel Evers

    Marcel Evers

    Manager Leden & Advies, Inretail

  • Marije Hovestad

    Marije Hovestad

    Teamleider projecten & Resources, Kamer van Koophandel

  • Frank van der Heide

    Frank van der Heide

    Directeur Tuinbranche, Tuinbranche Nederland

  • Tessa Vosjan

    Tessa Vosjan

    Projectmanager kenniscreatie & innovatie, Retailagenda

  • Rob Wierenga

    Rob Wierenga

    Hoofd Consumentenelectronica & Installatie-Retail, Uneto VNI

Alle 10 experts

  • Malaika Brengman

    Malaika Brengman

    Professor, Vrije Universiteit Brussel

  • Bernard de Burlin

    Bernard de Burlin

    CCO, Joyn Belgium NV

  • Bram de Vos

    Bram de Vos

    Chief Customer Officer, Hello Customer

  • Tim Gielen

    Tim Gielen

    Digital Retail Experience Manager, DOBIT

  • Ludwig Landvreugd

    Ludwig Landvreugd

    CEO, Purmerend 360

  • Dennis Lanson

    Dennis Lanson

    Strategic Partnerships manager, Quince Amsterdam

  • Marco Muthing

    Marco Muthing

    Commerical Director Benelux, xplace

  • Hermien Raedts

    Hermien Raedts

    Researcher Retail Innovation, Hogeschool PXL Research – Expertisecentrum Innovatief Ondernemen

  • Stephanie van de Sanden

    Stephanie van de Sanden

    Promovendus (PhD), Vrije Universiteit Brussel

  • Floor Wijnen

    Floor Wijnen

    Data scientist, IceMobile Agency B.V.

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.