Bedrijven bedienen steeds vaker meerdere markten, maar er wordt nog veel in hokjes zoals grootzakelijk, mkb, zzp of consument gedacht. Klanten zijn echter gewoon mensen die zowel thuis als op hun werk goed geholpen willen worden. Hoe ga je daar mee om?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

“Hoe bereiden we ons voor op het versmelten van B2B en B2C? Hoe bieden we onze klant een excellente klantervaring en bovenal hoe worden we succesvol in de business-to-human markt?”

Toelichting

De grenzen tussen B2B en B2C vervagen, klanten zijn in hun vrije tijd gewend aan verschillende digitale mogelijkheden van b.v. bol.com en Coolblue en verwachten op hun werk een gelijkwaardige ervaring. Producenten onderzoeken methodes om de hele customer journey van hun klanten in beeld te krijgen om zo hun producten en diensten te verbeteren (marktaandeel te vergroten). Voor merken is het cruciaal dat ze een relatie opbouwen met hun doelgroep door middel van een human to human-benadering. Hierbij betreedt de B2B het B2C speelveld met o.a. e-commerce en customer experience.

Deze expertgroep had als doel om met experts B2B en B2C ervaringen uitwisselen, best practices te delen en zich bovenal richten op hoe we ons onderscheiden in de markt. Hoe blijf ik de concurrentie voor? Niet met just another transactionele webshop.

Inhoud bluepaper

De bluepaper van deze expertgroep geeft onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Business to human, is dat voor ons relevant? Wanneer voegt een direct kanaal wat toe?
  • Wat kan ik leren van leaders in de B2B als ik als B2C-bedrijf de B2B-markt wil betreden?
  • Hoe gaan we om met kanaalconflicten?
  • De transitie van B2B naar B2B2C, hoe ziet die route eruit en wat kom ik tegen?
  • Welke rol kunnen innovaties, zoals artificial intelligence en conversational commerce (social messaging, chatbots etc) spelen in de customer journey?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Marcel Leicher

    Marcel Leicher

    Client Director B2B, Mirabeau

  • Floris Nijdam

    Floris Nijdam

    Creative Consultant & Lead B2B, Mirabeau

Host

  • Wim Van Horen

    Wim Van Horen

    Sales Continental Europe, Episerver

Alle 19 experts

  • Marcel Agterberg

    Marcel Agterberg

    E-Business Manager, Bunzl Retail & Industry

  • Sjoerd Baars

    Sjoerd Baars

    Manager BCC Zakelijk, BCC

  • Frederik Brouwers

    Frederik Brouwers

    Freelancer management/marketing consultant, eigenaar, Brouwers E-commerce

  • Laurent Chavagne

    Laurent Chavagne

    Business Innovation Director, MAG45

  • Rick de Jong

    Rick de Jong

    E-commerce Manager, Pon.bike

  • Hubert de Koning

    Hubert de Koning

    Commercieel Adjunct Directeur, Printforce Nederland

  • Linda de Lange

    Linda de Lange

    E-commerce manager B2B en België, Greetz

  • Floortje Janssen

    Floortje Janssen

    Manager Zakelijk, fonQ

  • Onno Laarman

    Onno Laarman

    E-commerce Manager, Schoeller Allibert

  • Naziha Maghnouji

    Naziha Maghnouji

    Business Developer Elektronica, PostNL Pakketten Benelux

  • Hans Mulder

    Hans Mulder

    Salesmanager Retail, Wegter Grootverbruik

  • Tjibbe Renkema

    Tjibbe Renkema

    Head of Strategy, Wavemaker

  • Lidushka Ruegebrink

    Lidushka Ruegebrink

    Marketing Manager, Makro Kerstpakketten

  • Linda Sprenkeler

    Linda Sprenkeler

    Global Product Owner, Jacobs Douwe Egberts

  • Cees van de Water

    Cees van de Water

    MarCom/Digital Manager, GAMMA

  • Jacqueline van der Burg

    Jacqueline van der Burg

    Marketing Manager, Thuiswinkel.org

  • Keimpe Veldboom

    Keimpe Veldboom

    Sr. Marketeer Zakelijk Kopen, bol.com

  • Marc Wegter

    Marc Wegter

    Directeur Eigenaar, Wegter Grootverbruik

  • Roel Zanders

    Roel Zanders

    Manager E-commerce B2B, ABS All Brake Systems

Agenda

Meer events

Nieuws

  • ShoppingTime: Data, veiligheid en personalisatie
    • Nieuwsbericht

    Op 14 november was het op een na laatste congres van ShoppingTomorrow 2018: ShoppingTime. Tijdens dit werkcongres hebben de expertgroepen aan hun bluepapers gewerkt, werden ze geïnspireerd door drie keynotes...
  • CEO Greetz spreker tijdens ShoppingTime
    • Nieuwsbericht

    Eén van de sprekers tijdens ShoppingTime is Niek Veendrick, CEO van Greetz. Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark...

Meer nieuws

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.