De opkomst van Smart Home is een directe bedreiging voor de positionering en het verdienmodel van retailers, omdat ze niet meer als het belangrijkste kanaal naar de consument fungeren. Het platform of de apparaten nemen deze functie over. Het is dan ook essentieel om van waarde te blijven voor de consument in de Smart Home context.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe een succesvolle end-2-end Smarthome propositae te ontwikkelen?

Gepersonaliseerde proposities en een seamless customer journey zijn belangrijk in het winnen en het behouden van klantrelaties. Anno 2019 biedt smart home hierin uitkomst. Nieuwe technologieën als the Internet of Things (IoT) en Artificial Intelligence (AI) bieden bedrijven mogelijkheden om consumenten nog beter te ontzorgen. Tegelijkertijd komen retailers door deze functionaliteiten verder van klanten af te staan. De customer journey fragmenteert. Daar waar consumenten ooit alleen met een retailer interacteerden zijn er nu andere partijen betrokken zoals platformen, betaaldienstverleners en bezorgers. Door de opkomst van smart home is hier nu een nieuwe dimensie bij: de slimme apparaten.

Smart Home 2019

Voor retailers ontbreekt het vaak aan kennis, schaal en afspraken met ketenpartners om deze nieuw onstane afstand met klanten te overbruggen. Dit biedt de techreuzen juist kansen en vrij spel. Een winner-takes-all-mentaliteit dreigt.

Ook in 2019 groeide smart home hard. Door een grotere behoefte aan onder andere privacy wordt de beschikbaarheid van klantdata bovendien verder beperkt. Slimme apparaten nemen juist de interactie met klanten over. Door hier als retailer tactisch op te anticiperen kan smart home juist het kanaal worden voor retailers om bruggen te slaan en een concurrerende positie in te nemen.

De expertgroep Smart Home 2019-2020 deed onderzoek naar de mogelijkheden van Smart Home en bespreekt aspecten als open retail en de toename van interacties. Bovendien behandelen ze een use case op het gebied van smart home, open retail en een healthy lifestyle. Wil jij je verder verdiepen in het onderwerp smart home? Download dan de bluepaper van de expertgroep en lees verder.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

  • Esther Groen

    Esther Groen

    Partner, Innopay NL B.V.

  • Vivian Hendrikse

    Vivian Hendrikse

    Consultant, Innopay NL B.V.

Host

  • Ronald Gorter

    Ronald Gorter

    Consultant, Worldline

Alle 20 experts

  • Mark van den Barg

    Mark van den Barg

    Account Sales Lead, GfK Netherlands B.V.

  • Ad van Berlo

    Ad van Berlo

    Manager R&D, Smart Homes

  • Michel van Bommel

    Michel van Bommel

    Secretaris Betalingsverkeer, Detailhandel Nederland

  • Dennis Duijst

    Dennis Duijst

    Business Development Manager, Worldline

  • Lisa van den Herik

    Lisa van den Herik

    Head of E-commerce, LannooMeulenhoff

  • Stephan Hoes

    Stephan Hoes

    Innovation Lead, International Card Services

  • Denise Hoppenbrouwer

    Denise Hoppenbrouwer

    Consultant, Innopay NL B.V.

  • Jeroen Jungerius

    Jeroen Jungerius

    Vendormanagement, Buckaroo

  • Daniel Koudijs

    Daniel Koudijs

    Managing Consultant, Baken Adviesgroep Holding B.V.

  • Saskia van Loon

    Saskia van Loon

    Sales Manager Merchant Services, ING Bank

  • Martijn Oosterhof

    Martijn Oosterhof

    Category Manager Smart Home, BCC

  • Annette Poiesz

    Annette Poiesz

    CEO, The Chain Never Stops B.V.

  • Sjaak Schouteren

    Sjaak Schouteren

    Partner European Cyber Team JLT, JLT Netherlands BV

  • Mark Struik

    Mark Struik

    Commercieel Directeur, Postillion Hotels B.V.

  • Nadja van der Veer

    Nadja van der Veer

    Co-Founder, Payment Counsel

  • Eric van Vuuren

    Eric van Vuuren

    Business Developer, Equens

  • Willem-Joost Walch

    Willem-Joost Walch

    Corporate Development, Picnic

  • Arlette Warmerdam

    Arlette Warmerdam

    Product Manager FINN - Banking of Things, ING Bank

  • Rob Wierenga

    Rob Wierenga

    Hoofd Consumentenelektronica & Installatie-Retail, Techniek Nederland

  • Jeroen Wolfs

    Jeroen Wolfs

    CCO, Olisto

Nieuws

  • Consumentengedrag na corona: minder experience, meer convenience
    • Nieuwsbericht
    • 08-07-20

    De coronacrisis heeft tot nu toe een flinke impact gehad op de Nederlandse samenleving en daarmee ook op de retailsector. Veel fysieke winkels sloten (noodgedwongen) hun deuren, terwijl de winkels die...
  • Wil jij als eerste weten wanneer de nieuwste bluepapers online komen?
    • Algemeen
    • 06-07-20

    De ShoppingTomorrow-expertgroepen zijn momenteel druk bezig met een onderzoek of vraagstuk en schrijven een zogenaamde bluepaper over de resultaten en inzichten die zij hebben opgedaan in de expertgroepsessies....
  • Succesfactoren voor verandering
    • Blog
    • 30-06-20

    Verandering is altijd en overal en we zijn er niet altijd aan toe. De hoeveelheid en complexiteit van verandering neemt daarentegen alleen maar toe. Hoe zorg je er dan voor dat een verandertraject alsnog...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.