Nieuwe Due Diligence wetgeving: ben je er klaar voor? | 2023

Actief

De expertgroep Nieuwe Due Diligence wetgeving: ben je er klaar voor? met Capgemini als voorzitter en GSES System, Möbius  en Thuiswinkel.org als hosts, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe ziet nieuwe wetgeving over Due Diligence eruit en wat is de impact van nieuwe (EU) wetgeving op de Nederlandse Digital Commerce bedrijven? Welke stappen moet je nemen om te starten en om op lange termijn bestaansrecht te hebben?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe ziet nieuwe wetgeving over Due Diligence eruit en wat is de impact van nieuwe (EU) wetgeving op de Nederlandse Digital Commerce bedrijven? Welke stappen moet je nemen om te starten en om op lange termijn bestaansrecht te hebben?

Toelichting onderzoek

Wat?

De kernelementen van de Due diligence-plicht zijn het identificeren, voorkomen, beperken, beëindigen, en verantwoorden van negatieve mensenrechten- en milieueffecten in de eigen activiteiten van het bedrijf, hun dochterondernemingen en hun waardeketen.​

Bovendien moeten bepaalde grote bedrijven een plan hebben om ervoor te zorgen dat hun bedrijfsstrategie verenigbaar is met het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5 °C, in overeenstemming met de Overeenkomst van Parijs.​

Wie?

  • 500+ werknemers en netto EUR 150 miljoen+ omzet wereldwijd
  • 250+ werknemers en netto EUR 40+ miljoen omzet wereldwijd, en actief in gedefinieerde sectoren met een hoge impact, bijv. textiel, landbouw, winning van mineralen​

Wanneer?

Wacht momenteel op goedkeuring door het Europees Parlement en de Raad. De verwachting is dat de wetgeving dit jaar al ingaat.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

Hosts

Alle 17 experts

  • Ad Blokker

    Ad Blokker

    Programmamanger, Koninkelijke Hibin

  • Alfred Blom

    Alfred Blom

    Recommerce Auctions Manager, TBAuctions Netherlands B.V.

  • Matthijs Gall

    Finance Director, Koninklijke Sanders

  • Miriam Geelhoed

    Miriam Geelhoed

    Senior Consultant inkoop en productie, Modint

  • Willemijn Gwanmesia

    Willemijn Gwanmesia

    Projectmanager IMVO, Evofenedex

  • Marijke Heddes

    Marijke Heddes

    Decarbonization Expert, Decathlon

  • Charlotte van Heijst

    Legal Counsel, Wehkamp B.V.

  • Marianne van Keep

    Marianne van Keep

    Chief Sustainability Officer, Verstegen Spices & Sauces

  • Marc Luning

    Marc Luning

    Commercieel Manager, Tuinbranche Nederland

  • Michelle Seel

    Michelle Seel

    Advocaat, Pinsent Masons Netherlands

  • Piet Steenis

    Piet Steenis

    Service Manager, ElectronicPartner Nederland B.V.

  • Rens Tap

    Rens Tap

    Senior Consultant, Modint

  • Roy Vercoulen

    Roy Vercoulen

    Founder & CEO, Circular IQ

  • Robert Viertelhauzen

    Robert Viertelhauzen

    Managing Director, ClimatePartner Benelux

  • Andre Walter

    Andre Walter

    Head of Data Law Solutions, Pinsent Masons Netherlands

  • Rob Wierenga

    Rob Wierenga

    Business Development Manager, QC Centre

  • Michiel van Yperen

    Michiel van Yperen

    Manager Sustainability, GS1 Nederland

Nieuws

  • Wil jij als eerste bericht krijgen dat de nieuwste bluepapers online zijn?
    • Algemeen
    • 13-09-2023

    De 21 ShoppingTomorrow-expertgroepen hebben op dit moment de definitieve versie van hun bluepaper ingeleverd. In de bluepaper vind je de resultaten en inzichten die ze op basis van een onderzoek of vraagstuk...
  • Dit zijn de highlights van de Final Sprint
    • Blog
    • 29-06-2023

    De ShoppingTomorrow - Final Sprint vandaag bracht een mooie opkomst van ruim 400 experts in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Het evenement bood de gelegenheid voor de professionals om samen te komen met...
  • Consument shopt in de toekomst vaker online en duurzamer, maar niet per se in een metaverse
    • Persbericht
    • 29-06-2023

    Consumenten verwachten in de toekomst meer online te gaan besteden. Ze verwachten 37% van hun uitgaven online te besteden in 2028, 5 procentpunt meer dan het werkelijke percentage in 2022. Daarnaast gaan...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.