Terwijl online handel exponentieel groeit verliezen bedrijven elke dag honderden miljoenen dollars als gevolg van security aanvallen. Individuen zoals jij en ik lijden aan de ernstige gevolgen ervan. Terwijl de cybercriminaliteit toeneemt, worstelen de meeste CIO’s met het vinden van een efficiënte en kosteneffectieve manier om hun organisaties beter te bewapenen. Een van de bedreigingen is bijvoorbeeld phishing-aanvallen. Volgens Gartner hadden 3,6 miljoen klanten in de VS alleen al kapitaal verloren door phishing-aanvallen. De verliezen liepen op tot ongeveer 3,2 miljard US-dollar. Het doel van deze expertgroep is het vergroten van digitale weerbaarheid van de Nederlandse E-Commerce sector, door ketengerichte aanpak.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Welke maatregelen kan de Nederlandse E-commercesector nemen om de top 5 veiligheidsproblemen in de keten aan te pakken, zodat consumentenvertrouwen gewaarborgd blijft?

Ketenveiligheid in digital commerce

Consumenten kopen steeds meer online. Door de sterk toegenomen digitalisering is er een toenemende verschuiving van fraude en (on)veiligheid van fysieke retail naar digital commerce. Als we kijken naar de keten (van inkoop tot bezorgen bij de klant), dan worden er op veel punten gegevens uitgewisseld waardoor er kwetsbaarheden ontstaan. Er zijn verschillende onderwerpen op het gebied van veiligheid binnen e-commerce. Ons onderzoek gaat in op twee thema’s waarbij het begrip ‘keten’ centraal staat, met als doel ketenpartners te voorzien van aandachtspunten en checklists om de keten weerbaarder te maken. We richten ons hierbij op middelgrote tot grote bedrijven. In het eerste hoofdstuk gaan we in op (cyber)gegevensuitwisseling in de keten, zodat ondernemers beter en tijdig op de hoogte zijn van actuele dreigingen. Het tweede hoofdstuk beschrijft een andere vorm van gegevensuitwisseling, namelijk de technische gegevensuitwisseling tussen de systemen in de e-commerceketen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Roland van Kortenhof

    Roland van Kortenhof

    Manager Operations, Thuiswinkel.org

Hosts

  • Gunther Cleijn

    Gunther Cleijn

    Cyber Security Officer, PostNL Pakketten Benelux BV

  • Gerrie de Jonge

    Gerrie de Jonge

    CIO Parcel & Delivery, PostNL Pakketten Benelux BV

Alle 9 experts

  • Raymond Bierens

    Researcher, T.U. Delft

  • Nicole Mallens

    Nicole Mallens

    Senior beleidssecretaris, VNO-NCW & MKB-Nederland

  • Hans Minten

    Hans Minten

    Master Security Analist, Wehkamp.nl

  • Diederik Perk

    Diederik Perk

    Threat Intelligence Advisor, Fox-IT

  • Dennis Pieterse

    Dennis Pieterse

    Senior Security Advisor, T-Systems Nederland B.V.

  • Nick Pinto

    Nick Pinto

    Teamleider Fraude, Wehkamp Finance

  • Thomas Stols

    Thomas Stols

    Cybersecurity specialist, Computest

  • Michel Teuwen

    Michel Teuwen

    Senior Information Security Consultant, Jumbo Groep Holding B.V.

  • Raymond van den Hoek

    IT Security Manager, bol.com

Nieuws

  • 5 redenen waarom je Shopping Today niet wilt missen
    • Nieuwsbericht

    Hoe blijf jij bij in de razendsnel ontwikkelende e-commercebranche? En wat zijn de gevolgen voor jouw organisatie? Ga je mee met de laatste ontwikkelingen of kies je een ander pad? We kijken tijdens Shopping...
  • Hoe ziet de klantreis in de slaapwereld eruit?
    • Nieuwsbericht

    Op deze vraag geeft Joey Janssen, Customer Strategy Manager bij Swiss Sense, je tijdens De Kick-Off van ShoppingTomorrow antwoord. Ook zal hij vertellen welke technologieën Swiss Sense inzet om die reis...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.