Beter personaliseren in E-commerce | 2023
OpenDe expertgroep Beter personaliseren in E-commerce met Sparque, Spotler en Netprofiler als voorzitters, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe zet ik, als e-commerce organisatie, personalisatie in mijn marketingaanpak praktisch en succesvol in?
Onderzoeksvraag
Hoe zet ik, als e-commerce organisatie, personalisatie in mijn marketingaanpak praktisch en succesvol in?
Toelichting onderzoek
Veel e-commerce organisaties willen personalisatie inzetten. Hoe ga je aan de slag en ontwikkel je al doende cruciale vaardigheden in een organisatie om succesvol te werken met personalisatie? Van eerste kennismaking met jouw merk, het zorgen van een goede ervaring op je platform, het doen van de transactie en het zorgen voor zoveel mogelijk herhaalaankopen. Gedurende de customer journey kun je op verschillende plekken personalisatie inzetten.
In 2022 heeft de expertgroep met name gewerkt aan een overall framework voor “Creating Personalized E-commerce” en hierbij gemikt op begripsvorming en conceptualisering. In 2023 willen we met de experts eigenhandig case-based ervaringen opdoen. We vormen vaste teams van 5-7 experts en ieder team gaat het personaliseren van een touchpoint bij het case bedrijf in stappen realiseren.
Iedere case is gericht op een echt vraagstuk dat leeft binnen het bedrijf. Tegelijkertijd moet het experiment klein blijven qua scope en impact (dus niet eng), door bijv. te werken met een kleine selectie van klanten qua testgroep. Een voorbeeld van een experiment kan zijn voor iedere klant de meest interessante actuele aanbieding te selecteren en deze te communiceren via email. Het is belangrijk te realiseren dat iedere case een experiment is. Van tevoren staat niet vast of het experiment succesvol zal zijn; doelstellingen formuleren en resultaten meten op de juiste KPIs is heel belangrijk.
Gezocht profiel
Voor deze expertgroep zijn we op zoek naar experts met de volgende functies:
- E-commerce manager (kan ook zijn Head of e-commerce, E-commerce director, Teamlead e-commerce)
- CRM manager (database managers, email managers)
- Data scientist, data analist, conversie (CRO) specialist
- Marketing directeur (kan ook zijn head of marketing, head of digital growth)
Van experts wordt verwacht dat ze een case kunnen aandragen of willen meewerken aan een case van een andere expert.
Personen in deze expertgroep
Voorzitters
-
Chi Shing Chang
Co-Founder, SPARQUE
-
Arthur ten Have
Commercieel Product Manager, Spotler Nederland B.V.
-
Dyon Metselaar
Director, Netprofiler
Alle 10 experts
-
Marit Hendriksen
Digital Marketing Manager, Joolz
-
Robin Hendriksen Hendriksen
Functieomschrijving Invullen, Planet Happy
-
Vera Hengeveld- Nell
CRO Specialist, De Isolatieshop
-
Joeri ten Hoven
Manager E-commerce, HANOS
-
Leonie Jansen
Online marketeer, Isero
-
Linda Klus
Senior Customer Journey Expert, HEMA BV
-
Sander Kuiper
Teamlead E-commerce, Babboe B.V.
-
Kitty de Louw
Lead Campaigns & Commerce, Prénatal Moeder & Kind B.V.
-
Marcel Schouten
Conversie specialist, Plus Retail B.V.
-
Marianne Wesselink
E-commerce manager, Pinkcube