Waarom elke webshop digitaal toegankelijk zou moeten zijn | 2024

Open

Deze expertgroep, met De Betaalvereniging als voorzitter en Level Level als host, gaat vanuit verschillende invalshoeken data verzamelen om de commerciële kansen van digitale toegankelijkheid hard te maken. 

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat levert een digitaal toegankelijke webshop op?

Toelichting onderzoek:

De European Accessibility Act stelt dat alle e-commerce vanaf juni 2025 digitaal toegankelijk moet zijn. Dit betekent dat online platformen die producten en/of diensten online aanbieden moeten voldoen aan de criteria gesteld in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). 

Veel bedrijven zijn hier nog niet voldoende van op de hoogte, weten niet waar te beginnen of geven het nog geen prioriteit. Het ontbreekt veel bedrijven nog aan kennis over het onderwerp. De wetgeving biedt namelijk ook commerciële kansen. 

De expertgroep heeft tot doel:

  1. Kennis te verhogen van de EAA bij de e-commerce bedrijven;
  2. Inzicht te geven in de huidige stand van zaken van de toegankelijkheid van webshop/checkouts;
  3. Kansen aan te geven die een toegankelijke webshop/checkout kan bieden.

Deelvragen:

Wet- & regelgeving:

  • Waarom moet iedereen digitaal toegankelijk zijn? 
  • Welke regelgeving is van toepassing op online webshops en checkouts?

Knelpunten Consumenten:

  • Hoe kan je je als retailer hierop voorbereiden?

Best Practices:

  • Welke stap in het aankoopproces heeft de meeste baat bij een toegankelijke set-up?
  • Hoeveel beter converteert een toegankelijke check-out?

De weg naar een toegankelijke webshops:

  • Hoe ziet een toegankelijke webshop/checkout eruit? 
  • Hoe ziet het ontwikkelproces van een toegankelijke webshop/checkouteruit? 
  • Welke rol kan AI spelen? 
     

Gezocht profiel:

Deze expertgroep is op zoek naar actieve experts die beslissingsbevoegd zijn op het gebied van customer journey, e-commerce en marketing. Onderstaand een richting welke functies geschikt zouden zijn:

  • Business development managers
  • Buisness owners e-commerce
  • Marketing managers
  • Product owners “Toegankelijk Bankieren”
  • Product owners van webshops
  • Product owners checkouts bij PSP
  • CMO
  • Legal affairs

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Jeanine Bouwmans

    Jeanine Bouwmans

    Productconsultant Cards & Chartaal, Betaalvereniging Nederland

Host

  • Christien van de Sande

    Christien van de Sande

    COO, Level Level

Alle 12 experts

  • Guido Berben

    Guido Berben

    Manager Digital Acceptance, MasterCard Europe SA, Dutch Branch

  • Michel van Bommel

    Michel van Bommel

    Senior Policy Advisor, Betaalvereniging Nederland

  • Rens Gerritsen

    Rens Gerritsen

    Technical Partner Manager, Buckaroo

  • Joost van Kempen

    Joost van Kempen

    Product Owner, Proforto B.V.

  • Gabriella Link

    Service Propositie Specialist, HEMA BV

  • Jiska Meulman

    Jiska Meulman

    Ux Designer, Azerty

  • Miriam Osten

    Miriam Osten

    Hoofd voorlichting en communicatie, Betaalvereniging Nederland

  • Guisthinio Ririhena

    Guisthinio Ririhena

    Strategic Business Development Manager, Worldline N.V.

  • Flip Roose

    Flip Roose

    Head of Sales - Value Added Services, Buckaroo

  • Chantal Schinkels

    Chantal Schinkels

    E-commerce specialist, De IT girl

  • Renate de Vree

    Renate de Vree

    Manager Producten en Standaarden, Betaalvereniging Nederland

  • Silvia Woudberg

    Product Manager (customer), Medux BV

Agenda

    • 14-03-2024 12:00

    Spant! Doctor Abraham Kuyperlaan 3, 1402 SB Bussum

Meer events

Nieuws

  • Duurzaamheid in digital commerce: De groene weg voorwaarts
    • Expertgroep
    • 21-12-2023

    Duurzaamheid is een dominant thema binnen digital commerce anno 2023. Een veelkoppig onderwerp ook, waarover je in dit magazine verschillende artikelen hebt kunnen lezen. Het valt de experts van ShoppingTomorrow...
  • Waarom mag jij ShoppingTomorrow niet missen?
    • Blog
    • 11-12-2023

    Marieke Vink, Programma manager ShoppingTomorrow en Thuiswinkel e-Academy, heeft afgelopen jaar met succes haar eerste programmajaar afgerond. Terwijl we de uitkomsten van alle expertgroepen nog volop...
  • Op naar duurzaam succes met ShoppingTomorrow
    • Nieuwsbericht
    • 11-10-2023

    Een gigantische hoeveelheid toepasbare kennis over digital commerce is beschikbaar gekomen. Het zijn de gedeelde inzichten van ruim vijfhonderd experts van ShoppingTomorrow, in 21 bluepapers. Ze staan...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.