De expertgroep Data as fuel for Successful Customer Engagement 2022 wordt mede mogelijk gemaakt door Ematters, VOYADO en PostNL. De groep gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Welke data zijn voor jouw organisatie van cruciaal belang en hoe creëer je daarmee relevante engagement met (potentiële) klanten?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Welke data zijn voor jouw organisatie van cruciaal belang en hoe creëer je daarmee relevante engagement met (potentiële) klanten?

Personalisatie, naar welke data zijn we opzoek?
Personalisatie, naar welke data zijn we opzoek? - https://www.youtube.com/watch?v=w1djisqM5UE

Toelichting onderzoek

Consumenten eisen een persoonlijke ervaring tijdens het shoppen, ongeacht het touch point, of het moment waarin ze zich in de customer journey bevinden. De tijd van spray and pray is voorbij. Relevante en persoonlijke customer journeys vereisen een gedifferentieerde aanpak gebaseerd op kwalitatief goede data. Daarbij wil je als retailer snel kunnen schakelen op ontwikkelingen. In de ochtend bedacht, tijdens lunch live!

De verwachting van de consument wordt steeds hoger. Waar je voorheen ‘weg kwam’ met het versturen van een wekelijkse nieuwsbrief, laten diverse onderzoeken zien dat de consument nu personalisatie verwacht, gemak eist, en zich beweegt op verschillende kanalen (omni-channel). Dit resulteert in heel veel data én zorgt ervoor dat dit ook daadwerkelijk de basis, ook wel brandstof, moet worden van de communicatie.

Tegelijkertijd is ‘data’ een grote uitdaging bij organisaties.

  • Is er een centraal klantbeeld? Welke data heb je minimaal nodig?
  • Zijn de belangrijkste databronnen beschikbaar?
  • Hoe wordt data geupdate?
  • Welke afdeling is in de lead?
  • Waar ligt data governance? Enzovoorts.

Tijdens deze expertgroep gaan we de brug slaan tussen beschikbare en noodzakelijke data én wat de (potentiële) klant hiervan terug ziet in de communicatie. Hoe maken we de data actionable? En hoe zorgen we ervoor dat betrokken afdelingen toegang hebben? Hoe democratiseren wij als organisatie data?

Deze vragen resulteren in een aantal separate onderwerpen welke wij (interactief) gaan behandelen. Denk aan:

  • Data (Golden Profile: welke data hebben we nodig om onze doelstellingen te behalen?)
  • Technologie (Is de juiste technologie beschikbaar? Wat mist er? Wat moeten we aan elkaar koppelen?)
  • Engagement (Hoe starten we (hyper)personalisatie op? Hoe bieden we gemak? En hoe werken we omni-channel?)
  • En misschien nog wel het meest belangrijk: de organisatie (Is data een geintegreerd onderdeel van de organisatiestrategie? Wie is in de lead? Welke afdelingen zijn betrokken? Is data toegankelijk?).

Genoemde onderwerpen worden afgepeld en belangrijk: opgesplitst in ‘vandaag, morgen, overmorgen’. Oftewel, we willen een visie ontwikkelen welke bereikt kan worden door kleine stappen (successen) te zetten!

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitters

Hosts

  • Peter Vervelde

    Peter Vervelde

    Sales Specialist, PostNL Data Solutions

  • Joost Vugts

    Joost Vugts

    Regional Sales Manager, VOYADO

Alle 17 experts

  • Jolanda Bont

    Jolanda Bont

    CRM marketeer (loyalty en klantwaardering), Bouwmaat Nederland B.V.

  • Pieter Brusman

    Pieter Brusman

    Owner/ Founder, Retail Republic

  • Mariska van der Burg

    Mariska van der Burg

    E-commerce manager, Geisha Fashion

  • Elaine Dauvillier

    Elaine Dauvillier

    Content Marketeer, PostNL Data Solutions

  • Henk Peter van Hagen

    Henk Peter van Hagen

    Applicatie en data specialist, BSH Huishoudapparaten

  • Kim Heitmann

    Kim Heitmann

    CRM Marketeer, King Louie

  • Marije Hulzebosch

    Marije Hulzebosch

    Marketing en E-commerce manager, Eshuis B.V.

  • Marlou Mulders

    Marlou Mulders

    Commercial Director, Prins Petfoods

  • Daniel Nokes

    Daniel Nokes

    Commercieel directeur, Ematters

  • Kees Rothuis

    Kees Rothuis

    Productmanager, Proforto B.V.

  • Mathijs Ruigrok

    Mathijs Ruigrok

    Regional Sales Manager Netherlands, VOYADO

  • Britt Slegers

    Britt Slegers

    e-commerce manager, Euro Shoe Group (ESG Nederland)

  • Jasper Stemerdink

    Jasper Stemerdink

    Informatiemanager, MS Mode | America Today | Coolcat

  • Margot Velthorst-Van Liere

    Margot Velthorst-Van Liere

    CRM Manager, State of Art Webshop

  • Patrick Vink

    Patrick Vink

    Business Development Manager, PostNL Data Solutions

  • Katinka Wijnalda

    Katinka Wijnalda

    Customer Experience Specialist, Kruitbosch Zwolle B.V.

  • Gerdie van Zon

    Gerdie van Zon

    Marketing Intelligence Analyst, TBAuctions Netherlands B.V.

Nieuws

  • AI voor e-commerce
    • Nieuwsbericht
    • 24-05-2023

    De laatste tijd hoor je steeds meer over de inzet van artificial intelligence (AI). Zelfrijdende auto's, chatbots, gepersonaliseerde aanbevelingen en ChatGPT. Allen maken ze gebruik van AI, een techniek...
  • Klantloyaliteit verhogen doe je met deze 5 tips
    • Advertorial
    • 24-05-2023

    Een trouw klantenbestand dat je bedrijf steunt in goede en slechte tijden, is van onschatbare waarde. Uit internationaal onderzoek blijkt dat loyale klanten in 86% van de gevallen aanbevelingen doen aan...
  • Hyperpersonalisatie: dé kans om de veeleisende consument te bedienen
    • Blog
    • 25-04-2023

    De verwachting van de consument is veranderd. Tegenwoordig hebben de consumenten de behoefte en de verwachting dat bedrijven iedere klant met een persoonlijke boodschap aanspreekt. Als retailer is het...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.