Data as fuel for successful Customer Engagement 2022
OpenDe expertgroep Data as fuel for successful Customer Engagement 2022 wordt mede mogelijk gemaakt door Ematters, VOYADO en PostNL. De groep gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Welke data zijn voor jouw organisatie van cruciaal belang en hoe creëer je daarmee relevante engagement met (potentiële) klanten?
Onderzoeksvraag
Welke data zijn voor jouw organisatie van cruciaal belang en hoe creëer je daarmee relevante engagement met (potentiële) klanten?
Toelichting onderzoek
Consumenten eisen een persoonlijke ervaring tijdens het shoppen, ongeacht het touch point, of het moment waarin ze zich in de customer journey bevinden. De tijd van spray and pray is voorbij. Relevante en persoonlijke customer journeys vereisen een gedifferentieerde aanpak gebaseerd op kwalitatief goede data. Daarbij wil je als retailer snel kunnen schakelen op ontwikkelingen. In de ochtend bedacht, tijdens lunch live!
De verwachting van de consument wordt steeds hoger. Waar je voorheen ‘weg kwam’ met het versturen van een wekelijkse nieuwsbrief, laten diverse onderzoeken zien dat de consument nu personalisatie verwacht, gemak eist, en zich beweegt op verschillende kanalen (omni-channel). Dit resulteert in heel veel data én zorgt ervoor dat dit ook daadwerkelijk de basis, ook wel brandstof, moet worden van de communicatie.
Tegelijkertijd is ‘data’ een grote uitdaging bij organisaties.
- Is er een centraal klantbeeld? Welke data heb je minimaal nodig?
- Zijn de belangrijkste databronnen beschikbaar?
- Hoe wordt data geupdate?
- Welke afdeling is in de lead?
- Waar ligt data governance? Enzovoorts.
Tijdens deze expertgroep gaan we de brug slaan tussen beschikbare en noodzakelijke data én wat de (potentiële) klant hiervan terug ziet in de communicatie. Hoe maken we de data actionable? En hoe zorgen we ervoor dat betrokken afdelingen toegang hebben? Hoe democratiseren wij als organisatie data?
Deze vragen resulteren in een aantal separate onderwerpen welke wij (interactief) gaan behandelen. Denk aan:
- Data (Golden Profile: welke data hebben we nodig om onze doelstellingen te behalen?)
- Technologie (Is de juiste technologie beschikbaar? Wat mist er? Wat moeten we aan elkaar koppelen?)
- Engagement (Hoe starten we (hyper)personalisatie op? Hoe bieden we gemak? En hoe werken we omni-channel?)
- En misschien nog wel het meest belangrijk: de organisatie (Is data een geintegreerd onderdeel van de organisatiestrategie? Wie is in de lead? Welke afdelingen zijn betrokken? Is data toegankelijk?).
Genoemde onderwerpen worden afgepeld en belangrijk: opgesplitst in ‘vandaag, morgen, overmorgen’. Oftewel, we willen een visie ontwikkelen welke bereikt kan worden door kleine stappen (successen) te zetten!
Gezocht profiel experts
Deze expertgroep is voornamelijk op zoek naar experts in de volgende functies:
- C-level of besluit nemende welke verantwoordelijk zijn binnen het e-commerce/ bedrijf voor; marketing, commerciële doelstellingen of IT/Data owners.
- MKB/ GWB actief in bijvoorbeeld Automotive, Travel, Academici, Food, Fashion, Electronics.
- De nadruk ligt op B2C (tegelijkertijd zien wij steeds meer interesse vanuit B2B in data en automation, dus sluiten wij deze zeker niet uit).
Personen in deze expertgroep
Voorzitters
-
Jeroen de Graaf
Managing Director, Ematters
-
Reinier ten Veen
Head of Technology, Ematters
Hosts
-
Peter Vervelde
Sales Specialist, PostNL Data Solutions
-
Joost Vugts
Regional Sales Manager, VOYADO
Alle 28 experts
-
Jolanda Bont
CRM marketeer (loyalty en klantwaardering), Bouwmaat Nederland B.V.
-
Wouter van den Broeck
Strategic advisor, Amsterdam Airport Schiphol Consumers
-
Pieter Brusman
Owner/ Founder, Retail Republic
-
Mariska van der Burg
E-commerce manager, Geisha Fashion
-
Elaine Dauvillier
Content Marketeer, PostNL Data Solutions
-
Martijn Dirkx
Senior SEA Specialist, Martijn Dirkx
-
Leo den Haan
Director Customer Management Office, Stellantis Nederland B.V.
-
Judith de Haas
Projectmanager Omnichannel / Product Owner, Zelfstandige
-
Henk Peter van Hagen
Applicatie en data specialist, BSH Huishoudapparaten
-
Monique van Hal
Brand & Customer Experience manager, Cavalor
-
Kim Heitman
CRM Marketeer, King Louie
-
Wouter Houtman
Director Customer Dialogue & Engagement, Aldi
-
Marije Hulzebosch
Marketing en E-commerce manager, Eshuis B.V.
-
Jan Koen
ICT Manager, Deen Supermarkten BV
-
Marlou Mulders
Commercial Director, Prins Petfoods
-
Daniel Nokes
Commercieel directeur, Ematters
-
Serge Poppes
CEO, Pegamento
-
Kees Rothuis
Productmanager, Proforto B.V.
-
Mathijs Ruigrok
Regional Sales Manager Netherlands, VOYADO
-
Leon Siepman
IT Manager, Fleurop Interflora Nederland BV
-
Britt Slegers
e-commerce manager, Euro Shoe Group (ESG Nederland)
-
Jasper Stemerdink
Informatiemanager, MS Mode
-
Margot Velthorst-Van Liere
CRM Manager, State of Art Webshop
-
Patrick Vink
Business Development Manager, PostNL Data Solutions
-
Lieke Visser
CRM strategie consultant, Tivoli Vredenburg
-
Joerka van Wees
Senior Manager (Strateeg), Achmea
-
Katinka Wijnalda
Customer Experience Specialist, Kruitbosch Zwolle B.V.
-
Gerdie van Zon
Marketing Intelligence Analyst, TBAuctions Netherlands B.V.