Van B2C naar Me2B
Een loyale consument vertelt jou wie hij is en wat hij wil!

Consumenten voelen zich niet begrepen of voldoende gewaardeerd en de consumentloyaliteit is dalende. Daarnaast is loyaliteit in de digitale wereld veelal niets meer dan een manier om korting te ontvangen van e-commerce. Veelal is dit korting op basis van vergelijkbare eerdere aankopen in plaats van op daadwerkelijke behoeftes en persoonlijke interesses. Het geven van meer data aan e-commerce stuit op wantrouwen gezien alle berichtgeving over privacy, data lekken en “hacks”. Het is een neerwaartse spiraal, waarbij e-commerce al minder te weten kan komen over de consument en de consument al minder data wil geven.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kan e-commerce profiteren van de Me2B-verschuiving waarbij persoonlijke consumentendata met toestemming wordt gegeven, in ruil voor relevante, waardevolle en gepersonaliseerde diensten van e-commerce? Wat betekent dat voor je klantloyaliteit? Kan een gelijkwaardige uitwisseling van consumentendata betere inzichten in interesses en behoeftes geven, zodat consumenten en merken beiden meer profiteren? Wat kan worden gedaan voor de overgang naar de beoogde Me2B en wat zijn goede best practise voorbeelden?

Een verschuiving in de e-commerce sector is nodig om het consumentenvertrouwen te vergroten en die een waarde kan bieden voor iedereen. Me2B is een consumentgericht model dat uitgaat van een gelijkwaardige relatie tussen e-commerce en consumenten. Me2B is wat er gebeurt wanneer consumenten hun eigen gegevens gaan verzamelen, beheren en gebruiken vanuit hun eigen interesses en voorkeuren. In een Me2B-wereld kunnen consumenten al hun persoonlijke gegevens met vertrouwen delen om zo de meest relevante aanbiedingen en diensten te ontvangen met inzicht en grip over wat ze hebben gedeeld en met wie. Me2B helpt e-commerce om een aanbod te personaliseren en te voldoen aan de behoeften van de consument. Hoe dan? Door jouw consument toegang te geven tot al hun data, waardoor je een veel breder beeld krijgt van wat een consument beweegt in de digitale wereld. Daarnaast biedt de kans voor e-commerce om samen te werken om een persoonlijker aanbod te ontwikkelen.

Toelichting

Met Me2B krijgt de e-commerce toegang tot een ecosysteem waarin de consument centraal staat met al zijn persoonlijke data in een eigen persoonlijke omgeving. Als e-commerce verleen je jouw consument de mogelijkheid om al zijn data naar zich toe te halen vanuit verschillende bronnen. De consument kan dan persoonlijke gegevens met vertrouwen delen om een meer relevant en persoonlijk aanbod te krijgen. Me2B is de stap naar personalisatie, met vertrouwen data delen en is in lijn met de privacywetgeving. Betere dienstverlening afgestemd op de behoefte van de consument. Consumenten en e-commerce kunnen beiden profiteren!

Onderwerpen expertgroep

Onder welke condities beweegt e-commerce naar een Me2B ecosysteem. Voldoet het huidige bigdatamodel aan het verhogen van de klantloyaliteit? Weet je als e-commerce nu echt alle persoonlijke voorkeuren en interesses van jouw consument. En kan Me2B een bijdrage leveren om van jouw consument te horen waar behoefte aan is. De expertgroep kijkt hoe zij de transitie kan maken naar een Me2B ecosysteem waar iedereen van kan profiteren, retailers, e-commerce en de consument.

  1. Introductie van het Me2B principe
  2. Is er synergie mogelijk tussen e-commerce spelers of zijn er Me2B best practises die de klantloyaliteit vergroten
    • Deep-dive op best practices, met welke waarde propositie en klantreis.
  3. Welke vragen heeft e-commerce bij de introductie naar Me2B.

Uitkomsten van de Me2B expertgroep zijn een bluepaper en een mogelijke vervolgstap voor de uitwerking van een demonstratie van een use case.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

Host

  • Rupert Melsom

    Rupert Melsom

    VP Business Development, digi.me

Alle 16 experts

  • Rahul Ajmani

    Vice President Global Solutions & Tech, MasterCard Europe SA, Dutch Branch

  • Maarten Bakker

    Manager Marketing & Operations, ippies.nl

  • Rachel Bicking

    Chief Data & Analytics, cxLoyalty

  • Martin Doens

    Martin Doens

    Global Head Marketing & Sales Technology, Jacobs Douwe Egberts Professional NL B.V.

  • Alexandra Korda

    GVP International Propositions, cxLoyalty

  • Tarik Kurspahic

    EVP Technology, digi.me

  • Marc Liem

    Marc Liem

    Brand Activation Manager, Albert Heijn B.V.

  • Joyce Mense

    Joyce Mense

    Customer Loyalty Manager, Pathé Holding B.V.

  • Steve Parsons

    Vice president, cxLoyalty

  • Torben Rathmann

    Torben Rathmann

    Director eCommerce Proposition, Albert Heijn B.V.

  • Maaike van Roermund

    Online Marketeer, Van Gils

  • Anneke Uiterweerd

    Global Manager CRM & Loyalty, Hunkemöller International

  • André Walter

    André Walter

    Executive Data Privacy Advisor, Baker & McKenzie Amsterdam N.V.

  • Florian Werner

    Global Lead - New Data Ecosystems, MasterCard Europe SA, Dutch Branch

  • Kim van West

    Kim van West

    Digital Marketing Manager, FrieslandCampina Nederland B.V.

  • Sandy Zwanepol

    Sandy Zwanepol

    Manager Customer Experience, Insights en CRM, De Bijenkorf

Nieuws

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.