In een Me2B marktplaats kan een klant zijn eigen “loyaliteitscoalitie” samenstellen tussen merken gebaseerd op persoonlijke voorkeuren. In de loyaliteitscoalitie wordt data tussen deelnemers gedeeld en voegt de klant persoonlijke voorkeuren toe om merkloyaliteit te vergroten. Het succes van een Me2B marktplaats waarin data gegeven (GiveData) en gedeeld (GetData) kan worden wordt bepaald door een fundamentele onderzoeksvraag: ''wat zijn de argumenten voor een sterk merk om haar klant een eigen “loyaliteitscoalitie” in een Me2B marktplaats aan te bieden, zodat samenwerking tussen merken op persoonlijke voorkeur ontstaat en eenvoudig data en loyaliteitspunten met elkaar gedeeld kan worden?''

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Wat zijn de argumenten voor een sterk merk om haar klant een eigen “loyaliteitscoalitie” in een Me2B marktplaats aan te bieden, zodat samenwerking tussen merken op persoonlijke voorkeur ontstaat en eenvoudig data en loyaliteitspunten met elkaar gedeeld kan worden?

Toelichting

Grotere markten kunnen gecreëerd worden door opener te worden en klanten meer inspraak en vrijheid te geven. De vraag is onder welke condities willen sterke merken een loyaliteitscoalitie aangaan waarbij data teruggegeven wordt aan de klant om deze vervolgens te kunnen delen met “anderen”. In een loyaliteitscoalitie kunnen klanten hun eigen apps en data aan elkaar linken om relevante persoonlijke aanbiedingen te ontvangen gebaseerd op hun eigen digitale “footprint”.

Zo’n Me2B marktplaats ontstaat wanneer logische samenwerkingen ontstaan tussen sterke, kleinere en middelgrote merken die in een bredere loyaliteitscoalitie onderscheidend zijn en daarmee loyale klanten kunnen verwerven en behouden. Logische samenwerkingen worden bepaald door persoonlijke voorkeur van de klant en kunnen niet door merken alleen bedacht worden.

  • Pindakaas/hagelslag, of pindakaas/komkommer, luiers/hogere bierconsumptie
  • Na 1000 km hardlopen aanbieding voor nieuwe hardloopschoenen (combinatie fitbit data en merkvoorkeur hardloopschoenen);

Een klant is bereid om deze data te delen indien de klant ervoor beloond wordt en waarde biedt voor elke partij in de coalitie.

Omschrijving

In de expertgroep Me2B Commerce komen merken samen die een eerste stap willen zetten om de klant een eigen Me2B marktplaats binnen de huidige my accounts aan te bieden. Nieuwe en experimentele klantprofielen worden op basis van data gecreëerd die vooraf door partijen binnen een loyaliteitscoalitie aan de klant worden gegeven en die de klant met “persoonlijke voorkeuren” eenvoudig kan delen in het netwerk. Ook krijgt de klant de mogelijkheid om meerdere applicaties in de loyaliteitscoalitie toe te voegen zoals fitness, sportdata, betaaldata, gezondheidsdata. Voordeel voor de klant is dat zij exclusieve aanbiedingen kunnen ontvangen.

Onderwerpen expertgroep:

  1. Introductie van het Me2B principe en mogelijke proposities van de hosts MasterCard en cxLoyalty
  2. Argumentatie lijn voor een Me2B loyaliteitscoalitie. Denk aan:
    • Vergroten cross sell ratio
    • Verhogen klant loyaliteit
    • Vergroten gebruik en relevantie my accounts
  3. Wat is een logische loyaliteitscoalitie voor de klant om data aan de klant te geven die vervolgens gedeeld kan worden in het netwerk (exclusieve aanbiedingen en uitwisseling loyalty waarde)
  4. Hoe kan je een Me2B ecosysteem bouwen
    • Onboarding
    • Data sets
  5. Welke loyaliteitscoalitie is als next step haalbaar voor een Proof of Concept  

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

Host

  • Rupert Melsom

    Rupert Melsom

    VP Business Development, digi.me

Alle 12 experts

  • Rahul Ajmani

    Vice President Global Solutions & Tech, MasterCard Europe SA, Dutch Branch

  • Maarten Bakker

    Manager Marketing & Operations, ippies.nl

  • Rachel Bicking

    Chief Data & Analytics, cxLoyalty

  • Martin Doens

    Martin Doens

    Global Head Marketing & Sales Technology, Jacobs Douwe Egberts Professional NL B.V.

  • Tarik Kurspahic

    EVP Technology, digi.me

  • Marc Liem

    Brand Activation Manager Online, Albert Heijn B.V.

  • Joyce Mense

    Joyce Mense

    Customer Loyalty Manager, Pathé Holding B.V.

  • Torben Rathmann

    Director e-commerce Proposition & Retention, Albert Heijn B.V.

  • Maaike van Roermund

    Online Marketeer, Van Gils

  • Anneke Uiterweerd

    Global Manager CRM & Loyalty, Hunkemöller International

  • Kim van West

    Digital Marketing Manager, FrieslandCampina Nederland B.V.

  • Sandy Zwanepol

    Sandy Zwanepol

    Manager Customer Experience, Insights en CRM, De Bijenkorf

Nieuws

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.