Van B2C naar Me2B
Een loyale consument vertelt jou wie hij is en wat hij wil!

Van B2C naar Me2B in 2019: een loyale consument vertelt jou wie hij is en wat hij wil! Consumenten voelen zich niet altijd begrepen of voldoende gewaardeerd en de consumentloyaliteit is daarmee dalende. Daarnaast is de loyaliteit in de digitale wereld veelal niets meer dan een manier om korting te ontvangen van e-commerce. Veelal is dit korting op basis van vergelijkbare eerdere aankopen in plaats van op daadwerkelijke behoeftes in persoonlijke interesses. Het geven van meer data aan e-commerce stuit op wantrouwen gezien alle berichtgeving over privacy, data lekken en “hacks.” Het is een neerwaartse spiraal, waarbij e-commerce al minder te weten kan komen over de consument en de consument al minder data wil geven.

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kan e-commerce profiteren van de Me2B-verschuiving waarbij persoonlijke consumentendata met toestemming wordt gegeven, in ruil voor relevante, waardevolle en gepersonaliseerde diensten van e-commerce? Wat betekent dat voor je klantloyaliteit? Kan een gelijkwaardige uitwisseling van consumentendata betere inzichten in interesses en behoeftes geven, zodat consumenten en merken beiden meer profiteren? Wat kan worden gedaan voor de overgang van de beoogde Me2B anno 2019 en wat zijn goede best practice voorbeelden?

Een verschuiving in de e-commerce sector is nodig om het consumentenvertrouwen te vergroten en die een waarde kan bieden voor iedereen. Me2B is een consumentgericht model dat uitgaat van een gelijkwaardige relatie tussen e-commerce en consumenten. Me2B is wat er gebeurt wanneer consumenten hun eigen gegevens gaan verzamelen, beheren en gebruiken vanuit hun eigen interesses en voorkeuren. In een Me2B-wereld kunnen consumenten al hun persoonlijke gegevens met vertrouwen delen om zo de meest relevante aanbiedingen en diensten te ontvangen met inzicht en grip over wat ze hebben gedeeld en met wie. Me2B helpt e-commerce om een aanbod te personaliseren en te voldoen aan de behoeften van de consument. Hoe dan? Door jouw consument toegang te geven tot al hun data, waardoor je een veel breder beeld krijgt van wat een consument beweegt in de digitale wereld. Daarnaast biedt de kans voor e-commerce om samen te werken om een persoonlijker aanbod te ontwikkelen.

Over Me2B 2019-2020

Met Me2B krijgt de e-commerce toegang tot een ecosysteem waarin de consument centraal staat met al zijn persoonlijke data in een eigen persoonlijke omgeving. Als e-commerce organisatie verleen je de consument de mogelijkheid om al zijn data naar zich toe te halen vanuit verschillende bronnen. De consument kan dan persoonlijke gegevens met vertrouwen delen om een meer relevant en persoonlijk aanbod te krijgen. Me2B 2019 is de stap naar personalisatie, met vertrouwen data delen en is in lijn met de privacywetgeving. Betere dienstverlening afgestemd op de behoefte van de consument. Consumenten en e-commerce kunnen beiden profiteren!

Wil jij je verder verdiepen in de wereld van Me2B en de expertgroep van 2019-2020? Download dan ook de bluepaper waarin je de bevindingen en onderzoeksresultaten van de expertgroep terug kunt lezen.

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

Host

  • Rupert Melsom

    Rupert Melsom

    VP Business Development, digi.me

Alle 13 experts

  • Rahul Ajmani

    Rahul Ajmani

    Vice President Global Solutions & Tech, MasterCard Europe SA, Dutch Branch

  • Rachel Bicking

    Rachel Bicking

    Chief Data & Analytics, cxLoyalty

  • Alexandra Korda

    GVP International Propositions, cxLoyalty

  • Tarik Kurspahic

    Tarik Kurspahic

    EVP Technology, digi.me

  • Marc Liem

    Marc Liem

    Brand Activation Manager, Albert Heijn B.V.

  • Joyce Mense

    Joyce Mense

    Customer Loyalty Manager, Pathé Holding B.V.

  • Steve Parsons

    Vice president, cxLoyalty

  • Torben Rathmann

    Torben Rathmann

    Director eCommerce Proposition, Albert Heijn B.V.

  • Maaike van Roermund

    Maaike van Roermund

    Online Marketeer, Van Gils

  • Anneke Uiterweerd

    Anneke Uiterweerd

    Global Manager CRM & Loyalty, Hunkemöller B.V.

  • Florian Werner

    Global Lead - New Data Ecosystems, MasterCard Europe SA, Dutch Branch

  • Kim van West

    Kim van West

    Digital Marketing Manager, FrieslandCampina Nederland B.V.

  • Sandy Zwanepol

    Sandy Zwanepol

    Manager Customer Experience, Insights en CRM, De Bijenkorf

Nieuws

  • AI voor e-commerce
    • Nieuwsbericht
    • 24-05-2023

    De laatste tijd hoor je steeds meer over de inzet van artificial intelligence (AI). Zelfrijdende auto's, chatbots, gepersonaliseerde aanbevelingen en ChatGPT. Allen maken ze gebruik van AI, een techniek...
  • Klantloyaliteit verhogen doe je met deze 5 tips
    • Advertorial
    • 24-05-2023

    Een trouw klantenbestand dat je bedrijf steunt in goede en slechte tijden, is van onschatbare waarde. Uit internationaal onderzoek blijkt dat loyale klanten in 86% van de gevallen aanbevelingen doen aan...
  • Hyperpersonalisatie: dé kans om de veeleisende consument te bedienen
    • Blog
    • 25-04-2023

    De verwachting van de consument is veranderd. Tegenwoordig hebben de consumenten de behoefte en de verwachting dat bedrijven iedere klant met een persoonlijke boodschap aanspreekt. Als retailer is het...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.