Business Model Innovation for B2B2X 2022

Afgerond

De expertgroep Business Model Innovation for B2B2X, met Macaw als voorzitter en Sitecore als host, gaat aan de slag met de onderzoeksvraag: Hoe kan ik mijn B2B organisatie transformeren naar een klantgericht ecosysteem door alle belanghebbenden in de waardeketen met elkaar te verbinden?

Mede mogelijk gemaakt door:

Onderzoeksvraag

Hoe kan ik mijn B2B organisatie transformeren naar een klantgericht ecosysteem door alle belanghebbenden in de waardeketen met elkaar te verbinden?

Van traditioneel B2B naar een klantgericht ecosysteem
Van traditioneel B2B naar een klantgericht ecosysteem - https://www.youtube.com/watch?v=IyofYWXFKR0

Toelichting onderzoek

Toekomstbestendige verkoop- en marketingorganisaties reageren en passen zich aan veranderende klantbehoeften aan. 85% van de executives en marketingmanagers op C-niveau erkent dat klanten behoeften hebben en niet op zoek zijn naar een product of oplossing. Digital Service Design is essentieel voor het moderne marketingecosysteem. Dit betekent dat ze altijd klantinzichten moeten verzamelen en omzetten in gepersonaliseerde contactmomenten en dienstenaanbod.

Voor B2B-bedrijven is dit een ander balspel. Door de toeleverings- en distributieketens bevinden ze zich meestal te ver van de eindklanten. Ze vinden het risico te groot dat hun relatie met partners onder druk komt te staan ​​en hun ketens worden verstoord. Steeds meer van hen kiezen een ander pad. Ze gebruiken digitale kanalen en marktplaatsen om rechtstreeks in contact te komen met eindklanten door de aantrekkelijkheid van hun reguliere productaanbod te vergroten, door middel van aanvullende digitale diensten, aftersales en kennisdeling.

Deze trend wordt al geruime tijd waargenomen en wordt versneld door de COVID-19-pandemie. Hiermee verandert marketing van B2B naar B2B2X. De eerste stappen bieden een groeiende schat aan informatie over de behoeften en het koopgedrag van klanten. B2B-bedrijven kunnen nu relevant blijven door de verkooporganisatie digitaal te ondersteunen en het productieproces sneller aan te passen. Van massaproductie tot vraaggestuurde en intellectuele output in kleinere batches.

De volgende deelvragen zijn opgesteld:

1. Wat zijn mijn ketens en mijn ecosysteem? Wat is mijn natuurlijke klantsegmentatie?
2. Hoe kan ik met aanvullende digitale diensten de aantrekkelijkheid van het reguliere productaanbod vergroten?
3. Partners en klanten: Wat is het potentiële bedrijfsmodel om in contact te komen met de hele waardeketen: klanten, toeleveringsketen, distributiepartners
4. Tempo van verandering: hoe stem ik het tempo van verandering af op de klantadoptie, organisatorische verandering en technologie-push?
5. Budgettering: hoe financier ik de transformatie-inspanning door innovatie te stimuleren tijdens het runnen van het bedrijf? En kan ik dat budgetneutraal doen?
6. Stakeholdermanagement: hoe manage ik de verwachtingen en behoeften binnen mijn organisatie?

Mede mogelijk gemaakt door:

Personen in deze expertgroep

Voorzitter

  • Marcel Nijland

    Marcel Nijland

    Strategy and Business Development Consultant, Macaw Nederland

Host

  • Sultan Semlali

    Sultan Semlali

    EMEA Head of Business Value and Strategy, Sitecore Nederland BV

Alle 12 experts

  • Annick Beyer

    Annick Beyer

    Corporate Communication & Business Development, Bieze Food Group

  • Paul van Brussel

    Paul van Brussel

    B2B E-commerce manager, Swinkels Family Brewers N.V.

  • Alexander Cramer

    Alexander Cramer

    Manager Digital B2B, HEINEKEN Nederland

  • Lars Hellemans

    Lars Hellemans

    Managing Director, JVD Group

  • Maarten Hoebeek

    Maarten Hoebeek

    Business Project Manager Data & Digital, Achmea

  • Alain Mathieu

    Alain Mathieu

    Marketing Manager, MegaGen Benelux bv

  • Dirk Mulder

    Dirk Mulder

    Sector Banker Retail, ING bank

  • Robin van Ophoven

    Robin van Ophoven

    Manager eCommerce B2B & meal delivery, FrieslandCampina Nederland B.V.

  • Martijn van Peer

    Martijn van Peer

    Commercieel Manager, Nooteboom Textiles

  • Ronald Renskers

    Ronald Renskers

    Manager Data Quality, Kramp Groep BV

  • Arnold Vleeskens

    Arnold Vleeskens

    Digital Marketing manager, i-Team

  • Hemko van Wezel

    Hemko van Wezel

    Directeur Marketing, Sligro Food Group

Nieuws

  • Naar een toekomstbestendig businessmodel in b2b
    • Expertgroep
    • 27-10-2022

    In de snel veranderende digitale wereld is het van groot belang mee te bewegen met de behoeften van de klant. Dat geldt voor b2b-bedrijven net zo goed als voor b2c-bedrijven. Complicerend is dat zij vaak...
  • Studiereis: De geheime ingrediënten van innovatie
    • Nieuwsbericht
    • 24-10-2022

    Innovatie drijft je business. Maar hoe stimuleer je innovatie binnen je organisatie? En hoe zorg je vervolgens dat je team met nieuwe ideeën komt? Tijdens de ShoppingTomorrow/Thuiswinkel.org-studiereis...
  • Studiereis: Walmart, the best of all worlds?
    • Nieuwsbericht
    • 24-10-2022

    De ShoppingTomorrow/Thuiswinkel.org studiereis bracht ons naar Bentonville, Arkansas. Home of Walmart! Gestart in 1945 vanuit een simpele filosofie: Save money, live better. Inmiddels heeft Walmart ruim...

Meer nieuws

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.