Wrap-up ShoppingTomorrow – de Kick-Off 2021

Op woensdag 31 maart trapten we samen met alle experts, hosts en voorzitters het nieuwe onderzoeksjaar af. De middag vol energie en inspirerende cases werd live uitgezonden vanuit het distributiecentrum van fonQ. Wat heb je gemist en hoe gaan we er komend jaar voor zorgen dat we met zijn allen het thema naleven: make now matter?

shoppingtomorrow-kickoff-2021

Make Now Matter

Jeremiah Albinus, CEO van fonQ en meest recente winnaar van de Shopping Award voor beste webshop, verwelkomde ons en daarmee was de Kick-Off van Start. Programma manager Inge Demoed introduceerde vervolgens het thema van komend onderzoeksjaar: make now matter. “Dit is hét moment voor digitale transformatie. Wat eerst onmogelijk leek, leek vorig jaar te gebeuren. Wat we eerst in 10 jaar voor elkaar kregen, gebeurt nu in enkele maanden.” We moeten dus gebruik maken van het momentum, dat is de taak van de expertgroepen de komende maanden. Maar dat doen ze zeker niet alleen, want ShoppingTomorrow staat voor de kracht van de community: alleen ga je snel, samen kom je verder. Voor, door en met de markt zorgen we voor nieuwe inzichten in en starten we met next level digital commerce!

Hoe shopt de consument in 2030?

Nieuw en uniek in dit onderzoeksjaar is de expertgroep Scenarioplanning 2030. Deze groep zal als een rode draad door het programma heen lopen. Voor de start van deze speciale groep benoemt Inge twee redenen. Allereerst zijn we als ShoppingTomorrow in 2013 begonnen met het doel een toekomstvisie te vormen voor 2020. Inmiddels zijn we dat punt alweer voorbij en dat vraagt om een nieuwe blik vooruit. Daarnaast is het zaak om grip te krijgen op onzekerheden, zeker in de huidige maatschappij. Iedereen kan trends voorspellen, maar wat betekenen deze op de langere termijn? En welke grotere veranderingen zullen deze teweegbrengen? Deze expertgroep bestaat uit wetenschappers, ondernemers en CEO’s van een aantal mooie organisaties. Meer informatie over Scenarioplanning 2030 vind je hier.

Als voorproefje op het onderzoek van deze groep, schetste Kitty Koelemeijer alvast een drietal trends waar van zij denkt dat ze grote impact gaan hebben op het shopgedrag van de consument in 2030. De trends die zij hiervoor benoemde zijn:

  1. Omnicommerce
  2. Ecosystemen
  3. Decentrale marketplaces

“De consument raakt gewend aan oneindige assortimenten. Het grote aanbod zal ertoe gaan leiden dat consumenten behoefte hebben aan hulp, in plaats van puur het assortiment.” Het lijkt erop dat we moeten wennen aan het idee dat we niet één toekomst aan het voorspellen zijn, maar dat meerdere toekomstbeelden zich tegelijkertijd ontwikkelen.

Een transitie naar individuele klantgerichtheid met voice technologie

Met de lancering van het nieuwe onderzoeksrapport van expertgroep Voice & Interactive Dialogue hadden we tijdens de Kick-Off een primeur om handen. Arjen Bonsing (Customer Journey Experts) overhandigde het eerste exemplaar aan Cor van de Broek (Director marketing & online bij Achmea). In het onderzoek heeft de expertgroep proberen te duiden wat de impact is, en gaat zijn, van voice en interactieve dialoog. De technologische ontwikkeling die eraan ten grondslag ligt is belangrijk, vertelt Arjen Bonsing. “Technologie is altijd al de belangrijkste drijver geweest voor retail en e-commerce. Zonder lift en roltrap waren we nooit bij de tweede verdieping van het warenhuis gekomen, zonder internet was er geen e-commerce geweest en zonder andere vormen van technologie vandaag de dag hadden we nooit deze vlucht van e-commerce kunnen meemaken.” Nu gaan we echter toe naar échte, individuele klantinteractie. Technologie gaat dit mogelijk maken, en deze ontwikkeling gaat razendsnel. Meer over het voice rapport lees je hier.

Arjan Both: ga voor een minimal valuable product, want perfect is te laat

Heel erg trots waren we op keynote Arjan Both, Senior Vice President bij Walmart Global Sourcing Pacakaged Foods, Seafood & Consumables. Live vanuit Amerika vertelde hij over de digitale transformative van Walmart en de acceleratie daarvan tijdens de pandemie. Sinds 2016 werkt Arjan in de Verenigde Staten en heeft daar sindsdien meer veranderingen in de retail zien gebeuren dan in de 15 jaren daarvoor in Europa. Volgens hem was het essentieel voor Walmart om zes jaar geleden al de digitale transformatie te starten, anders hadden ze nu niet meer mee kunnen doen. De belangrijkste inzichten van Arjan Both lees je in dit artikel.

Vraag je continu af: wat is het beste voor de klant?

Last but not least vertelde Anne-Frederique Biewinga, Group Product Director bij Carnext.com, over de belangrijkste speerpunten van de organisatie. “Het thema make now matter is iets dat ook feilloos aansluit op de automotive markt. Hoe blijf je relevant? Hoe creër je impact? Carnext.com heeft één duidelijk doel en dat is een de customer journey geheel ‘hassle free’ inrichten. Veel acties baseren zij op marktonderzoek. Zo kwamen ze bij Carnext.com erachter dat mensen nog meer plezier beleefden aan een bezoekje bij de tandards dan het kopen van een tweedehands auto. Daar was dus werk aan de winkel. Naast marktonderzoek is het volgens Anne-Frederique ontzettend belangrijk om je continu af te vragen: wat is het beste voor de klant? Daar baseer je vervolgens al je beslissingen op. Echter is het niet onbelangrijk om een beetje lef te tonen hier en daar, om dingen steeds net wat anders te doen. Anders dan je gewend bent en anders dan je concurrenten doen.

ShoppingTomorrow 2021

Na alle cases en sprekers was het voor de expertgroepen tijd om hun allereerste expertgroepmeeting te starten. Het onderzoeksjaar van 2021 is dus officieel van start gegaan. We hebben ontzettend veel zin om met zijn allen weer aan de slag te gaan, en zijn erg benieuwd naar de inzichten uit de expertgroepen. Wil jij ook op de hoogte blijven van wat er gebeurt in de groepen en welke inzichten zij met elkaar krijgen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Meer Kick-Off nieuws?

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.