Wat kan blockchain betekenen voor webwinkels?

Dat de blockchain technologie de wereld erg goed kan helpen is niet onbekend. Toch wordt er nog niet door iedereen gebruik van gemaakt, alhoewel het veel voordelen heeft. Zeker ook voor webwinkels.

graphics beeldscherm

Persoonsgegevens

Het is tegenwoordig vanzelfsprekend voor consumenten om hun gegevens achter te laten wanneer zij een webwinkel bezoeken of wanneer ze iets bestellen. Vervolgens heeft de consument geen zicht meer op wat er allemaal met die gegevens gebeurt. Om te voorkomen dat consumenten het vertrouwen verliezen en om te voorkomen dat andere partijen aan de gegevens komen, is het belangrijk dat de gegevens alleen mogen worden gebruikt voor het uiteindelijke doel: de bestelling bij jou in huis krijgen.

Irritatie

Daarnaast kan het aanmaken van een nieuw account op vrijwel iedere webshop die de consument bezoekt voor irritatie zorgen. Hierdoor moeten consumenten op veel plaatsen ongeveer dezelfde gegevens achterlaten. Alhoewel dit van belang is bij het plaatsen van de bestelling, ervaren veel consumenten het als onhandig. Zeker wanneer wordt gewerkt met verschillende wachtwoorden, en dat terwijl het heel eenvoudig op te lossen is.

Inloggen via de blockchain

De blockchain technologie biedt namelijk een oplossing voor dit probleem. De identiteit van de consument blijft enkel en alleen eigendom van de consument wanneer de blockchain technologie wordt ingezet. Het is tevens erg eenvoudig om hier een inlogsysteem aan te koppelen. Dit inlogsysteem kan vervolgens worden gebruikt door iedere webshop, waardoor de consument niet telkens een nieuw account hoeft aan te maken. Het biedt de consument daarnaast ook de mogelijkheid om te controleren wie zijn/haar gegevens kan inzien. Een win-win situatie dus.

Het duurt nog even

Helaas is een dergelijk systeem niet in één dag gebouwd. Hierdoor duurt het nog even voordat alle partijen de voordelen hiervan kunnen gebruiken. Wanneer dit precies gaat gebeuren is nog onbekend. Hieronder de voordelen nog een keer op een rijtje:

  • Slechts één keer een account aanmaken
  • Veiligheid: de consument bepaalt wie toegang heeft tot de gegevens en wat zij te zien krijgen
  • Eenvoudig inloggen bij verschillende webwinkels en organisaties

Deze informatie die in dit artikel zijn gebruikt komt uit de bluepaper van de expertgroep Blockchain 2018-2019. De informatie in dit artikel betreft slechts een klein gedeelte van de bluepaper. Benieuwd wat er in de bluepaper verder allemaal wordt besproken? Je kunt deze gratis downloaden. 

Dit artikel is geschreven door Hidde Scheper, mede-eigenaar van www.newsbit.nl.

Gerelateerde artikelen

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.