Convenient & Safe Login: beter, simpel en eenvoudig inloggen! Is iDIN QR de oplossing?

  • Blog
  • 2 september 2019

Vorig jaar is er met een ShoppingTomorrow-expertgroep onderzoek gedaan naar inloggen. Hieruit is geconcludeerd dat consumenten beter, veilig en eenvoudig willen inloggen. De e-commercemarkt kent echter een accountprobleem; consumenten ervaren de problematiek van vergeten wachtwoorden en een overschot aan bij te houden accounts. Met één account inloggen zonder velden in te vullen kan daarom op positieve reacties rekenen. De retailers zien de voordelen van één centrale login ook, zolang Thuiswinkel.org zich hieraan verbindt én de veiligheid gewaarborgd kan worden.

Leden van de expertgroep convenient and safe login

Doel & Deliverables

Naar aanleiding van het onderzoek van vorig jaar zet deze expertgroep de volgende stap om via een pilot daadwerkelijk een inlogmethode in de praktijk te testen. Zo gaan de experts na of iDIN QR hier de oplossing voor kan zijn. Het doel is daarbij om in kaart te brengen wat er zoal bij een iDIN-implementatie komt kijken. Aan het einde van de rit levert de expertgroep twee producten af:

  • Een bluepaper: Implementatie van iDIN: in 10 stappen naar een gemakkelijke en veilige login
  • Een iDIN QR-pilot om de stelling te onderbouwen.

Behoefte vanuit consumenten en bedrijven

Op basis van verschillende onderzoeken en feedback van organisaties kan worden geconcludeerd dat er zowel onder consumenten als onder bedrijven verscheidene behoeften bestaan op het gebied van inloggen:

Consumenten Bedrijven
Minder frictie en meer gemak Minder conversieverlies
Eenvoudig een account aanmaken Zekerheid over de identiteit van de klant (geldt voor specifieke branches)
Zelf invullen van persoonlijke gegevens is niet meer nodig Groot/volledig bereik onder consumenten (direct te gebruiken)
Geen aparte gebruikersnamen en wachtwoorden meer onthouden  

 

iDIN QR

Ruim 150 bedrijven maken inmiddels gebruik van iDIN op hun websites voor inloggen, identificeren of leeftijd bevestigen. Daarnaast zijn er al meer dan 4,5 miljoen transacties via deze tool gedaan. Om via een makkelijke, veilige en betrouwbare inlog een hogere conversie te creëren voor bedrijven wordt het al succesvol werkende iDIN momenteel uitgebreid met een QR-code. De focus vanuit de expertgroep ligt hierbij op het introduceren van één veilige inlog in de e-commercesector voor de consument.

De iDIN QR-code wordt door de mobiel-bankierenapps gescand (naast de generieke scanner) en is dus vergelijkbaar met iDEAL QR. Naast dat deze online ingezet kan worden, kan de iDIN QR-code ook in de fysieke wereld worden gebruikt, bijvoorbeeld om een leeftijdsverificatie uit te voeren. Een voorproefje van de werking met de generieke scanner kun je hier testen: https://qrdemo.idin.nl/.

Een voorbeeld van hoe iDIN QR er in de praktijk uit zou zien

Een voorbeeld van hoe dit er in de praktijk uit zou zien

Bijeenkomst expertgroep juli

De tweede expertgroepmeeting van dit onderzoeksjaar vond plaats bij Wehkamp in Zwolle. Hier hebben de experts naast een interessante presentatie over het bedrijf een rondleiding gekregen door het warehouse. Het was erg leerzaam om hier een kijkje te mogen nemen en te zien hoe ver processen gedigitaliseerd zijn.

Na de rondleiding is er verder discussie gevoerd over de complexiteit van de implementatie van een inlogmethode en hoe wij ervoor kunnen zorgen dat de implementatie van een nieuwe inlogmethode eenvoudig verloopt. Daarnaast zijn de lessons learned en ervaringen met huidige methoden besproken. Het is voor bedrijven vooral van belang dat de customer journey zo efficiënt mogelijk is voor de consument, zodat dat er geen overbodige stappen zitten in het proces om de conversie zo hoog mogelijk te houden. Per bedrijf moet onderzocht worden waar inloggen, identificeren of leeftijd bevestigen in het proces geïmplementeerd wordt. Daarnaast dient te implementatie eenvoudig te verlopen via bijvoorbeeld plug-ins of API’s, net zoals deze bij de betaalmethoden worden gebruikt. De vraag vanuit de markt blijft echter of een verbeterde klantreis, conversieverhoging en kostenbesparing überhaupt wel samen kunnen gaan.

Vervolg

In september en oktober start de expertgroep met de iDIN QR-pilot. Er zijn al een aantal potentiële pilotkandidaten, maar we willen er graag nog meer. Dus heeft jouw bedrijf interesse om deel te nemen aan deze pilot en het inlogproces te vereenvoudigen met een veilige en betrouwbare inlogmethode, laat het de expertgroep dan weten! Je kunt hiervoor contact opnemen met voorzitter Just Hasselaar (justhasselaar@thuiswinkel.org).

Shopping Today

Tijdens Shopping Today vertelt de expertgroep aan de hand van een use case meer over klantreisoptimalisatie wat kan leiden tot onder andere tijdbesparing, lagere kosten en conversieoptimalisatie. Meld je daarom nu aan voor Shopping Today op 19 september. Alle experts van ShoppingTomorrow hebben recht op een gratis ticket.

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.