
Wachtwoordloos inloggen is de toekomst voor de consument
Mensen hebben gemiddeld 25 verschillende accounts, maar dat aantal kan oplopen tot 160. Dat zijn, als het goed is, 25 ingewikkelde wachtwoorden die niet makkelijk te onthouden zijn. Helaas zien we dat in de praktijk mensen niet veilig omgaan met hun wachtwoorden. Dit kan ertoe leiden dat accounts van individuen worden gehackt. Lees hieronder hoe je sneller en veiliger kunt inloggen door geheel wachtwoordloos te gaan.

Inloggen moet veiliger
Wachtwoorden als ‘123456’ of ‘password’ klinken misschien als belachelijk en je zou denken dat niemand deze wachtwoorden gebruikt, echter niks is minder waar. Mensen willen altijd hun leven zo makkelijk mogelijk maken en dat zorgt ervoor dat het gekozen wachtwoord dat vereist wordt, niet altijd de veiligste keuze is. Tegenwoordig zijn er op de meeste plaatsen waar je inlogt voorwaarden gesteld met de zogenaamde minimale eisen voor wachtwoorden, om simpele wachtwoorden tegen te gaan. Meestal ben je verplicht om een hoofdletter, getal en een leesteken te gebruiken in je wachtwoord. Vaak begint iemand uit nature het wachtwoord met een hoofdletter en een ‘1!’ aan het einde om aan de eis te voldoen. Zo kunnen we steeds regeltjes bedenken om ervoor te zorgen dat mensen geen makkelijke wachtwoorden gebruiken, echter gaat dat ten koste van gebruiksvriendelijkheid. Gevolg; gebruikers vergeten steeds vaker hun wachtwoord.
In eerste instantie zou je denken dat een account met een te simpel wachtwoord alleen een probleem is voor de individuele gebruiker, maar e-commercebedrijven hebben hier enorm last van. Hackers proberen meestal niet één persoon te hacken, maar een hele groep. Als een hacker het account van één persoon weet binnen te dringen, gaat die vervolgens proberen om op andere domeinen toegang te krijgen. Vanwege dit hergebruik van wachtwoorden, kan dit leiden tot een domino-effect. Is je gebruikersnaam en wachtwoord bij anderen bekend, dan hebben zij in principe toegang tot je account zonder dat er controle is wie er inlogt. Er is geen verificatie van de persoon. Daarom is het aan te raden om over te gaan naar wachtwoordloos inloggen.
Hoe werkt wachtwoordloos inloggen?
Wachtwoordloos inloggen doe je via een identificatie app zoals DigiD of PiM. DigiD wordt gebruikt voor officiële zaken vanuit de overheid, terwijl PiM meer gericht is op gebruik voor consument en bedrijven. In de meest simpele vorm log je wachtwoordloos in door een simpele scan te doen van een QR-code met de app op je mobiel. Je wordt dan expliciet gevraagd om alleen de strikt noodzakelijke gegevens te delen die nodig zijn om in te loggen (Dataminimalisatie volgens de AVG). Deze gegevens wordt door de gebruiker één keer ingeladen en geverifieerd en kan vervolgens eindeloos worden gebruikt. De mobiele telefoon zelf is beveiligd met gezichtsherkenning, vingerafdruk of pincode. Hierdoor kan alleen de echte gebruiker toegang krijgen.
Klanten zullen steeds vaker wachtwoordloos inloggen
Door de invoering van het ‘Wet digitale overheid’ (Wdo) zal er door de overheid uitvoering worden gegeven aan meerdere opties om digitaal in te loggen. Deze wet is reeds aangenomen en gaat per 1 juli 2023 van kracht. In de basis zorgt deze wet ervoor dat er meer mogelijkheden komen voor inloggen bij de overheid. Dit om de afhankelijkheid van DigiD te verminderen en om de consument meer keuzes te bieden. Één van de voorwaarden die de overheid stelt is dat de inlogmethode veilig is en het wachtwoordloos inloggen prioriteit heeft.
Simyo laat ook consument wachtwoordloos inloggen met PiM
Simyo doet er alles aan om hun klanten blij te maken. Ook voor Simyo klanten is veiligheid en gemak van groot belang. PiM is daarom bij Simyo ingezet als dé supersnelle manier om in te loggen in het ‘Mijn Simyo’ account. Met PiM kunnen Simyo klanten nu dus al volledig wachtwoordloos inloggen. Met een simpele scan van de QR-code kan een klant inloggen op het account van hun geverifieerde Simyo nummer. Dit maakt inloggen niet alleen snel en eenvoudig maar ook zeer veilig. “Gemakkelijk en veilig kunnen inloggen is heel belangrijk voor onze gebruikers. Met PiM hebben we een oplossing in handen waar mensen geen wachtwoord meer hoeven te onthouden en bij veel organisaties kunnen inloggen. Het implementeren ging ook soepel met prettige ondersteuning door het team van KPN.” -Bart van den Berg, Directeur Simyo.
Is jouw interesse ook gewekt en wil je ook over naar wachtwoordloos?
Gerelateerd nieuws
-
Beïnvloeding van personen (consumenten) is van alle tijden. We worden bedolven onder reclames via diverse kanalen en de folder op de deurmat bestaat ook nog steeds. Online gebeurt dit ook, maar hebben...
-
‘Emotionele slag te slaan rondom gepersonaliseerde advertenties’
Gepersonaliseerde advertenties, met of zonder third-party cookies, zijn bewezen effectief en rendabel. Ondanks de relevantie staan veel consumenten echter sceptisch tegenover deze vorm van online reclame.... -
Free Consumer Choice and Algorithms – grenzen van nudging
In 2022 zet de expertgroep die zicht bezig houdt met de grenzen van nudging en het voorkomen van dark patterns: ‘Free Consumer Choice and Algorithms’, zich weer voort.