Online b2b-bestedingen groeien met 13 %

Het afgelopen jaar heeft 90% van de zakelijke bestellers online besteld. De online zakelijke bestedingen zijn het afgelopen jaar gegroeid: gemiddeld met 13% en bij grote bedrijven (250+ werknemers) zelfs met 47%. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde B2B E-commerce Markt Monitor 2022, een onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers. Uitgevoerd door Ipsos onder 6.502 Nederlandse werknemers in opdracht van Currence, De Nieuwe Zaak, Intershop, PostNL en Thuiswinkel.org.

Online b2b-bestedingen groeien met 13 %

“De afgelopen jaren heeft b2b e-commerce een significante groei doorgemaakt, mede door de coronapandemie. We zien dat deze groei nog altijd doorzet, ook zakelijke bestellers ervaren het gemak van de online (groot)handel”, vertelt Marlene ten Ham, directeur van Thuiswinkel.org. De zakelijke besteller verwacht dat over vijf jaar gemiddeld 75% van alle bedrijfsaankopen online gedaan wordt. Daarnaast verwacht bijna de helft van de kopers over vijf jaar meer dan 90% online te bestellen.

Tijdbesparing en beleving zijn essentieel voor zakelijke online besteller

Meer dan de helft van de zakelijke online bestellers is ouder dan 50 jaar. Hoewel deze groep niet is opgegroeid met e-commerce, is de online sector inmiddels onmisbaar voor hen. De belangrijkste redenen om online te bestellen zijn tijdbesparing (35% van de ondervraagden) en het gemak van bezorging (28%). “Zakelijke bestellers zien dus duidelijk andere voordelen dan consumenten. Voor zakelijke bestellers is de tijdsbesparing het belangrijkst. Zij hebben vaak al een relatie en prijsafspraken met leveranciers. Voor hen is het belangrijker dat de bestelling en verzending zo efficiënt mogelijk verlopen. Consumenten hechten juist meer belang aan gemak tijdens de bestelling, keuzemogelijkheden en prijs”, aldus Marlene ten Ham.

De belangrijkste reden voor professionals om niet online te kopen is het niet kunnen voelen of zien van het product (27%). “Dit nadeel ervaren consumenten ook. De oplossing voor zowel b2b als b2c e-commercebedrijven is werken aan de beleving. Zorg voor duidelijke foto’s, 3D-visualisaties, reviews en online advies, zo trek je de laatste offline bestellers over de streep,” adviseert Marlene ten Ham.

Zakelijke online besteller wil snelle levertijd, lage bezorgkosten en track & trace

Leversnelheid en bezorgkosten zijn van grote invloed op het zakelijk online bestellen. Gevarieerde bezorgopties zijn hierbij belangrijk. Ook het online volgen van het product (track & trace) is voor veel bestellers van groot belang. Lage bezorgkosten kunnen zelfs zorgen voor meer orders, geeft bijna 30% van de online bestellers aan. Marlene ten Ham: “Bezorgwensen verschillen per branche. Zo vinden bestellers in de handel en zorg een snelle levering belangrijk, terwijl bezorging op een specifiek tijdstip belangrijker is voor de zakelijke dienstverlening.”

Bijna de helft van de online bestellers vindt duurzaamheid belangrijk

Zakelijke online bestellers zijn steeds vaker bereid om concessies te doen voor een duurzame levering. Voor ruim een derde van de bestellers mag een duurzame levering ten koste gaan van de levertijd, en een vijfde is bereid om hier extra voor te betalen. Marlene ten Ham: “Een duidelijke trend door de hele e-commercesector: duurzaamheid is belangrijk. Ook zakelijke klanten stellen steeds meer duurzaamheidseisen aan de verkopende partij. Wij motiveren de hele sector om hier actief op in te spelen en altijd duurzame opties aan te bieden, zowel op product- als leveringsniveau.”

Download de rapportage

Wil jij weten wie de b2b-koper is en praktische tips ontvangen om jouw webshop te verbeteren voor zakelijker kopers? Je kunt het onderzoek via de button gratis downloaden.

Gerelateerd nieuws

  • Een succesvolle b2b-personalisatiestrategie in 6 stappen

    Personalisatie is allang geen trend meer, maar een van de belangrijkste ingrediënten voor een succesvolle marketingstrategie. Ongeacht het product dat je verkoopt, de dienst die je verleent of de branche...
  • Praktijkervaringen van Manutan en Dimensio: Duurzaamheid als groeimotor in b2b

    Hoe kan duurzaamheid een business driver zijn voor de groei van b2b e-commerce? Kan een bedrijf tegelijkertijd duurzaam en winstgevend zijn? De antwoorden op deze vragen worden voor ieder bedrijf steeds...
  • De grootste valkuilen in b2b e-commerce: zo trap je er niet in

    B2b-organisaties kunnen in verschillende valkuilen trappen als het gaat om het implementeren en beheren van een e-commerceplatform. Jurriën Kerstholt, oprichter van De Nieuwe Zaak en voorzitter van de...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.