Intergamma: “Geen rebound, maar een reset”

Tijdens de Kick-off van ShoppingTomorrow stond onder andere Anouk Beeren, directeur cross-channel bij Intergamma op het programma. Inge Demoed, programmamanager van ShoppingTomorrow interviewde Anouk en via een livestream konden de experts van ShoppingTomorrow het gesprek volgen.

Intergamma tijdens coronacrisis

De impact van corona is supergroot, ook voor de bouwmarkten en hun medewerkers. Anouk vertelt dat Gamma België inmiddels gesloten is, maar dat  de winkels in Nederland nog open zijn. “We hebben allemaal de foto’s op social media gezien van de lange rijen voor de winkels. Veel mensen zijn gaan klussen, maar voor de medewerkers werd het spannend. Zij waren bang voor de mensen en voor de rijen, en hadden zelfs te maken met agressie”, vertelt Anouk.

Luisteren naar medewerkers

Ze geeft aan dat ze vanuit het hoofdkantoor goed geluisterd hebben naar hun medewerkers en samen hebben bedacht hoe ze konden helpen. “Iedereen is erbij gebaat dat alles zoveel mogelijk doorgaat. Daardoor heerst er grote solidariteit. We moesten goed samenwerken tussen webwinkel en fysieke winkel. En dat samenwerken ging hartstikke goed. Ons ziekteverzuim is nog nooit zo laag geweest.”

Het is een bizarre situatie, zo vertelt Anouk. “We merkten dat het aantal dagen levertijd begon op te lopen. In je hoofd moet je dus een verschuiving maken. We hadden 50% meer traffic op onze website, maar ze converteerden niet. Dat kwam door die levertijd. Capaciteit toevoegen was geen optie, dus we moesten alles zo efficiënt mogelijk invullen. Daarbij had de Belgische webwinkel een enorme toename in verkoop, dus daar moest de focus en aandacht naartoe.” Intergamma besloot in België mensen op te roepen om online te bestellen en in Nederland om juist naar de winkel te gaan, aangezien er online beperkte capaciteit was. “In België liepen consumenten nog wat achter qua online bestellen, maar inmiddels zien we een enorme groei. Mensen moeten wel, nu de winkels dicht zijn.”

Blijvende veranderingen

Anouk geeft aan dat ze in een pressurecooker zitten. “Er was al veel digitaal in stelling gebracht, maar alles komt nu in een versnelling. We zijn meer gaan scrummen omdat we wel moeten. In allerlei lagen en op allerlei niveaus zijn nu ‘dagstarts’. We kunnen in een week een beslissing nemen en de week daarop implementeren. Waarom dat nu wel kan? Door de focus. Er is geen afleiding, want je bent in crisismodus.”

Anouk vertelt dat dit voor Intergamma hét moment is om te innoveren. Daar waar je klant is, moet je ook met je spullen en oplossingen zijn. “Dit is geen rebound, maar een reset. We zullen dingen achterlaten die we niet meer willen of hoeven te doen. Nu is het moment om te kijken wat je plek is en waar je voor staat. We kunnen elkaar nu beter vinden. Er komt een natuurlijke flow in je organisatie en dat moet blijven. De rest moet je loslaten.”

Heb je de Kick-Off gemist en wil je de presentaties van Anouk Beeren, Kitty Koelemeijer en Erwin van Cooth terugkijken of downloaden? Bekijk hier de livestream terug of lees de wrap-up.

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.