Wrap-up ShoppingTomorrow – De Kick-off: Innoveren en samenwerken in tijden van crisis

Voor het eerst in de geschiedenis van ShoppingTomorrow werd de kick-off van het nieuwe onderzoeksjaar via een livestream gehouden. Met op het hoogtepunt 260 kijkers werd het programmajaar afgetrapt met presentaties van Kitty Koelemeijer van Nyenrode Business University, Anouk Beeren, directeur cross-channel bij Intergamma en Erwin van Cooth, CEO van Bakker.com.

Wrap-up ShoppingTomorrow – De Kick-off: Innoveren en samenwerken in tijden van crisis

Inge Demoed, programmamanager bij ShoppingTomorrow, opent het digitale event met een terugblik naar 2013. In dat jaar startte ShoppingTomorrow, toen nog Shopping2020, met als doel om BV Nederland verder te helpen. “Het programma is actueler dan ooit door de uitdagingen rond het coronavirus”, geeft Inge aan, doelend op het feit dat ShoppingTomorrow ooit gestart was om mensen vanuit verschillende disciplines en bedrijven samen te laten werken aan een toekomstbestendige en innovatieve sector. Het onderzoeksjaar loopt dit jaar van half april tot begin december en is daarmee anders dan voorgaande jaren. “Omdat we een iets kortere cyclus hebben dan normaal, hebben we dit jaar zeventien groepen en zo’n vierhonderd experts. We hebben een aantal vertrouwde onderwerpen, maar ook nieuwe, zoals Robots in Retail, Voice en Visual Commerce”, geeft Inge aan. Vervolgens geeft ze het woord aan Kitty Koelemeijer.

Kitty Koelemeijer: “Sociale functie van retail krijgt een klap”

Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, zegt dat er eigenlijk alleen nog maar over corona wordt gesproken. Ze haalt daarbij de Wet van Amara aan, die ervan uitgaat dat mensen de impact op korte termijn overschatten, maar op lange termijn juist onderschatten. Dat de overheid de term ‘anderhalvemetereconomie’ inmiddels al heeft gebruikt, geeft volgens Kitty aan dat deze situatie langer gaat duren dan veel mensen denken. Er komen perioden van lockdown en de ruimtegebonden activiteiten, waaronder winkelen en de horeca, moeten rekening houden met minder mensen per vierkante meter. De sociale functie van de retailbranche krijgt volgens haar daardoor een enorme klap. Maar met verschillende voorbeelden laat Kitty zien hoe we deze crisis kunnen zien als een bron voor innovatie.

Intergamma: “We hebben nog nooit zo goed samengewerkt”

Daarna is het virtuele podium voor Anouk Beeren van Intergamma. Omdat veel mensen nu aan huis gebonden zijn, wordt er veel geklust. “De impact van corona is groot op bouwmarkten”, vertelt ze. “Onze winkels in België zijn dicht, maar we merken dat consumenten daar nu hun focus verleggen naar webwinkels. Online winkelen liep in België nog achter op Nederland, maar we zien dat ze daar nu echt aan online shoppen gewend raken. In Nederland moeten we het juist omdraaien: we willen mensen op een veilige manier naar onze winkel trekken, omdat we de druk online nu niet aankunnen.” Dat leidde tot lange rijen voor de bouwmarkten. “Onze medewerkers vonden het spannend; ze kregen zelfs te maken met agressie. We hebben goed geluisterd naar de medewerkers en bedacht hoe we ze kunnen helpen. Iedereen is erbij gebaat dat het leven zoveel mogelijk doorgaat. We hebben nog nooit zo goed en zo veel samengewerkt als nu en de solidariteit is groot”, vertelt Anouk.

Bakker.com: “We zijn van ver gekomen, maar we zijn er nog niet”

Erwin van Cooth, CEO van Bakker.com, sluit het plenaire gedeelte af. Bakker Hillegom ging in 2018 failliet, maar heeft sindsdien een grote omslag gemaakt. “We zitten in een productgroep die online aan het ontwaken is. Onze branche is traditioneel, maar er liggen enorme kansen. We waren vanaf het begin heel duidelijk in onze ambitie. We wilden voor de klant een totaaloplossing bieden zodat ze niet meer naar tuincentrum hoeven. Naast producten dus ook ook advies en inspiratie bieden.” Om dat te laten slagen, moesten ze flink transformeren. “Ze gingen eind januari failliet en eind maart draaiden we alweer. Daar kwamen de nodige opstartproblemen bij kijken. Mensen waren nog niet gewend aan e-commerce, dus daar hebben we veel slagen in moeten maken.”

Bakker.com is inmiddels een grote speler in Nederland, maar ook in elf landen daarbuiten. Ze verkopen onder andere via marktplaatsen en hun eigen webwinkel, bieden hulp aan derden en hebben ook nog hun postordermodel. “We zijn van ver gekomen en we zijn een heel eind. Maar we hebben nog ontzettend veel plannen. Dit jaar wilden we verdubbelen in omzet, maar door de coronacrisis kwam alles in een stroomversnelling. Alles ging ineens maal vijf. Dat brengt uitdagingen met zich mee bij mensen, in processen en in systemen. We gaan een tweede locatie openen en hebben meer mensen aangenomen. We hebben misschien geen cruciale rol, maar mensen vinden het wel prettig om onze producten in huis te hebben. Ze worden er blij van.”

“Niet in de rebound, maar in de reset”

De presentaties in de ochtend lieten duidelijk zien dat ook de retailwereld op zijn kop staat. Dat biedt voor sommige sectoren bedreigingen, maar ook kansen. De vraag is natuurlijk hoe we als sector, en ieder bedrijf voor zich, uit deze crisis komen. Anouk Beerens verwoordde het mooi: “We gaan niet in de rebound, maar in de reset. Sommige dingen zullen we blijven doen, maar andere dingen zullen we achterlaten. Dit is een mooi moment om te bepalen waar we voor staan.”

In de middag gingen de expertgroepen traditiegetrouw uit elkaar om een start te maken aan het nieuwe onderzoeksjaar. Dit keer niet in de collegezalen van Nyenrode Business University, maar digitaal. “Dat ging hartstikke goed”, vertelt Inge Demoed. “Mensen zijn er al aan gewend om digitaal te vergaderen, dus dat werkte ook nu prima. ShoppingTomorrow dit jaar afzeggen is wat ons betreft nooit een optie geweest. We zijn ontzettend blij met alle experts, hosts en voorzitters die dit jaar meedoen en we weten zeker dat iedereen zijn uiterste best doet om er een mooi en inspirerend Shopping-jaar van te maken. Daarbij, uiteraard, rekening houdend met de veiligheidsmaatregelen.”

Livestream gemist?

Heb je de livestream gemist en wil je hem terugkijken? Bekijk dan hier de opname.

Wil je op de hoogte blijven van de expertgroepen en de onderzoeksresultaten? Meld je dan aan voor de tweewekelijkse nieuwsbrief! 

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.