iDIN en de toekomst van online inloggen en identificatie
Het afgelopen jaar is de expertgroep Convenient & Safe Login nagegaan of iDIN en de uitbreiding van iDIN QR een oplossing kunnen zijn voor snel, eenvoudig en veilig inloggen bij webwinkels. Het doel was daarbij om in kaart te brengen wat er zoal bij een iDIN-implementatie komt kijken en om lessons learned van bestaande implementaties te verzamelen.
Op basis van verschillende onderzoeken en feedback van organisaties concludeert de expertgroep, die onder leiding stond van Currence en Thuiswinkel.org, dat er zowel onder consumenten als onder bedrijven verscheidene behoeften bestaan op het gebied van inloggen en online identificatie (geverifieerde gegevens).
Een online identiteit is inmiddels onmisbaar voor de online retailsector. Alle data zorgt soms voor uitdagingen, omdat het vraagt om een nieuwe manier van omgaan met gegevens, beveiliging en sales. Sommigen beargumenteren dat het niet bevorderlijk is voor de klantreis en conversie: “less friction equals more sales”. Maar dat hoeft volgens de experts niet zo te zijn; niet elke vorm van frictie is slecht en het is goed mogelijk dat nieuwe systemen inderdaad ergens frictie introduceren, maar deze elders enorm verlagen. Daarom heeft de groep gekeken naar verschillende oplossingen voor veilig en eenvoudig inloggen bij webwinkels. Hierbij kun je denken aan social logins, wachtwoordmanagers en verified third-party solutions.
Focus op iDIN
Een van deze externe identiteitsoplossingen is het door banken neergezette product iDIN, het minder bekende broertje van de online betaaloplossing iDEAL. Het voordeel van iDIN is dat de meeste consumenten die kunnen internetbankieren het product al hebben, het direct kunnen gebruiken en (als ze iDEAL kennen) snappen hoe het werkt. Met de opkomst van iDEAL QR heeft ook iDIN een QR-inlogmethode gekregen.
Daarnaast werkt iDIN met mobiel bankieren apps die zeer populair zijn in Nederland. In combinatie met het stijgende gebruik van mobiele apparaten beschikt iDIN over een aantal elementen waardoor het een succesvol en breed gedragen inlogoplossing kan zijn. De consument identificeert zich met de gegevens die zijn gecontroleerd door de bank en hij bepaalt zelf of hij deze gegevens deelt.
Inmiddels heeft iDIN al op verschillende terreinen toegevoegde voor zowel klanten als retailers, waaronder identificatie (bij het aanmaken van een online account of het verlenen van consent), inloggen (zonder aparte gebruikersnaam en wachtwoord per website) en leeftijd bevestigen bij de aankoop van bijzondere producten als drank en sigaretten.
Voordelen van iDIN
Er gaat de komende jaren veel veranderen in de manier waarop wij online zaken doen. De tijd van het ‘paspoortkopieën’ is voorbij en social logins voldoen niet meer aan de verwachtingen van de consument en de online retailer. Daarnaast vraagt de wet- en regelgeving van online retailers dat zij netjes met klantdata omgaan. Consumenten worden door de AVG beschermd en getraind in het bewust delen van data. Door onder andere deze ontwikkelingen zijn externe identiteitsoplossingen (zoals iDIN) voor online retailers van grote waarde. Door het gebruik van dit soort oplossingen voldoe je niet alleen aan de wet, maar kun je ook enorme winsten in je klantreis en interne processen realiseren.
Volgens de expertgroep liggen de grootste kansen voor online retailers in de volgende gebieden:
- Veilig en gemakkelijk inloggen.
- Besparen van geld en tijd.
- Identificeren van klanten.
- Complexe onboard-processen met diverse stappen.
Verder lezen? Bekijk ook
Gerelateerd nieuws
-
De ShoppingTomorrow - Final Sprint bracht een mooie opkomst van ruim 400 experts in stadion de Galgenwaard in Utrecht. Het evenement bood de gelegenheid voor de professionals om samen te komen met hun...
-
Halverwege ShoppingTomorrow 2024: waar staan de groepen nu?
De expertgroepen van ShoppingTomorrow 2024, het toonaangevende onderzoeksprogramma van Thuiswinkel.org, zijn halverwege hun traject. Volgende week komen ze opnieuw bijeen voor een belangrijke tussentijdse... -
De rol van AI in de toekomst van de Customer Journey
De integratie van kunstmatige intelligentie (AI) in de klantreis belooft een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop bedrijven met hun klanten omgaan. De expertgroep AI: verbeterde customer journey...