Hoe krijg je mensen mee in verandering? In vijf stappen naar verandering

Verandering is altijd en overal en we zijn er niet altijd aan toe. De hoeveelheid en complexiteit van verandering neemt daarentegen alleen maar toe. Hoe zorg je er dan voor dat een verandertraject alsnog succesvol verloopt? Op dinsdag 23 juni 2020 gaf Mariël Blom van The People Side of Change een workshop over change management aan de gastheren en voorzitters van dit onderzoeksjaar. Aan de hand van Prosci’s methode voor verandermanagement deelde ze de methode om succesvol te veranderen. In drie artikelen lees je meer over de inhoud van deze workshop: waarom change management belangrijk is, hoe krijg je je mensen mee (ADKAR) en de succes- en faalfactoren voor verandering.

vijf stappen naar verandering

Hoe zorg je ervoor dat een individu soepel en efficiënt door een verandering heengaat? Medewerkers zijn gewend om taken op een bepaalde manier uit te voeren. Deze manier wijzigen zorgt er onder andere voor dat de medewerker minder productief is, hij zich oncomfortabel kan voelen en de kwaliteit lager is. Door de ADKAR-methode te hanteren bij een verandering, zorg je ervoor dat een medewerker succesvol en duurzaam (mee)verandert. Een ander groot voordeel van deze methode is dat je bij iedere stap al het effect kunt meten. Dit in tegenstelling tot een meting wanneer het project al helemaal afgerond is (bijvoorbeeld de datum dat een nieuw systeem live gaat).

ADKAR: in vijf stappen naar verandering

De onderdelen van verandering die doorlopen moeten worden zijn bouwblokken: zodra de eerste doorlopen is, ga je naar het volgende blok.

1. Awareness

Awareness is de nummer 1 oorzaak van weerstand bij verandertrajecten. Dit komt vaak doordat er te weinig gecommuniceerd wordt. Een goede boodschap in deze fase bestaat uit het antwoord op de vragen: waarom veranderen, waarom nu, wat is er nodig en wat gebeurt er als we het niet doen? Zorg dat medewerkers de boodschap 5 tot 7 keer gehoord hebben via verschillende kanalen. Pas dan kun je ervan uitgaan dat men het begrepen heeft.

2. Desire

Dit onderdeel wordt regelmatig overgeslagen bij verandertrajecten zonder goed change management. Het is belangrijk dat medewerkers begrijpen wat de impact voor hen is: wat levert de verandering de medewerker op? Soms is het een kwestie van een keuze maken om mee te doen, welke gemaakt kan worden op verschillende gronden. Een voorbeeld hiervan is de boodschap om je autogordel om te doen: zowel het gevaar, de wet als de boete zijn redenen voor mensen om een autogordel om te doen. Onafhankelijk van het argument is het gewenste resultaat behaald. Eventuele problemen die de verandering teweeg brengen (zoals een grotere woon-werkafstand bij een verhuizing) komen in deze fase ook naar boven en kunnen opgelost worden.

3. Knowledge

In deze fase wordt ervoor gezorgd dat iedereen de benodigde kennis heeft om daadwerkelijk te veranderen. Het kan zijn dat hiervoor bijvoorbeeld trainingen of workshops gegeven moeten worden.

4. Ability

Medewerkers weten nu dat de verandering eraan komt, begrijpen waarom deze noodzakelijk is en hebben de benodigde kennis. Maar zijn ze in staat om te veranderen? Hebben ze de tijd en de faciliteiten om in de veranderde organisatie te werken? Hebben ze de juiste persoonlijkheid om te functioneren in de veranderde organisatie? Een medewerker kan de taak krijgen om proactief te telefoneren, maar kan hiervoor te onzeker en introvert zijn om de taak daadwerkelijk uit te voeren.

5. Reinforcement

In dit laatste onderdeel zorg je ervoor dat de verandering blijvend is. De uitwerking hiervan is afhankelijk van het verandertraject.

Ga aan de slag met ADKAR

Overal is veel informatie te vinden over de ADKAR-methode en hoe je deze kan inregelen in jouw organisatie. Een van de belangrijkste tips van Mariël is dan ook om vandaag nog te beginnen met ADKAR. Zoals al eerder genoemd is te weinig awareness is een van de voornaamste redenen voor weerstand. Dus controleer of je voldoende awareness hebt gecreëerd voor jouw project en ga dan door naar het volgende onderdeel.

Verder lezen over change management

Dit is het tweede artikel in een reeks van drie artikelen die zijn geschreven aan de hand van een workshop Change Management die ShoppingTomorrow aanbood voor hosts en voorzitters. Lees verder over het onderwerp in de artikelen hieronder.

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.