Waarom change management zo belangrijk is bij verandertrajecten

Verandering is altijd en overal en we zijn er niet altijd aan toe. De hoeveelheid en complexiteit van verandering neemt daarentegen alleen maar toe. Hoe zorg je er dan voor dat een verandertraject alsnog succesvol verloopt? Op dinsdag 23 juni 2020 gaf Mariël Blom van The People Side of Change een workshop over change management aan de gastheren en voorzitters van dit onderzoeksjaar. Aan de hand van Prosci’s methode voor verandermanagement deelde ze de methode om succesvol te veranderen. In drie artikelen lees je meer over de inhoud van deze workshop: waarom change management belangrijk is, hoe krijg je je mensen mee (ADKAR) en de succes- en faalfactoren voor verandering.

Workshop change management

Het belang van change management

Een verandering binnen een organisatie wordt vaak vanuit organisatieperspectief bedacht. In werkelijkheid bestaat de organisatie uit individuen die uiteindelijk werken in die (veranderde) omgeving. Met change management zorg je ervoor dat de mensen in de organisatie zo snel en soepel mogelijk de transitie doorlopen, waardoor zowel de mensen als de organisatie gebruik kunnen maken van de voordelen die de verandering teweeg moet brengen.

Change management is het proces, de tools en de technieken waarmee de menselijke kant van een verandering gemanaged wordt voor het behalen van gewenste bedrijfsresultaten.

Het goed inzetten van change management vermindert weerstand van medewerkers op een goede manier en vergroot de kans dat het verandertraject succesvol wordt tot wel zes keer. Daarnaast wordt er met change management gebouwd aan de juiste verandercompetenties binnen de organisatie, wat voordelig is voor een toekomstig verandertraject. Slechte ervaringen met verandermanagement zorgt bij een toekomstig traject al snel voor weerstand. Medewerkers voelen zich gedemotiveerd, hebben geen interesse in de verandering en zien geen noodzaak, melden zich ziek of werken om de verandering heen. Voor een duurzaam eindresultaat is goed change management dus van belang.

Hoe zorg je voor succesvol change management?

 

De PCT-driehoek van Prosci is de basis van succesvol change management. In de driehoek staat datgene dat je wil bereiken: doelstellingen, tijd, budget en het ROI dat je wil behalen. Formuleer deze onderdelen zo SMART mogelijk. Wanneer dingen helder zijn, zijn mensen namelijk eerder geneigd om mee te gaan dan wanneer de toekomst minder duidelijk is. Het invullen van de driehoek is vaak geen probleem voor organisaties. Het zijn dan ook de onderdelen op de hoeken van de driehoek die het succes van het verandertraject bepalen:

  1. Projectmanagement: hoe ziet het projectmanagement van het verandertraject eruit? Dit kan bijvoorbeeld met behulp van PRINCE II of Agile ingeregeld worden.
  2. Leadership/Sponsorship: wie is de leider en het gezicht van het project? Dit is vaak iemand die hoger in de organisatie staat en beslissingen kan nemen.
  3. Change management: welke elementen zijn er nodig voor het verandertraject en hoe krijg je mensen mee in de verandering? Hier wordt de ADKAR-methode voor gebruikt.
     

Door deze drie onderdelen goed in te richten, wordt het mogelijk om het verandertraject succesvol en duurzaam af te ronden. In de andere twee artikelen over deze workshop wordt dieper ingegaan op hoe cruciaal de sponsor van het verandertraject is en hoe je vandaag nog met de ADKAR-methode winst kunt behalen binnen jouw organisatie.

Inge Demoed, Programma Manager van Shopping Tomorrow, over de workshop Change Management:

“Juist nu is een digitale transformatie erg belangrijk en in een versnelling gekomen. Een verandering waar we voorheen 10 jaar voor nodig hadden, gebeurt nu in twee maanden. Daarom is deze workshop van Mariël Blom erg relevant. We zullen veel over change management terugzien in de bluepapers en expertgroepsessies, het loopt als een rode draad door ons ShoppingTomorrow-programma. Of het nu gaat om een nieuw businessmodel, een klantpropositie of een nieuw e-commerceplatform; wil je dat succesvol laten worden binnen jouw bedrijf, dan is daar een verandering door de hele organisatie voor nodig. Hoe zorg je voor draagvlak en hoe krijg je medewerkers mee in deze verandering? Hopelijk helpt de kennis uit deze workshop bij het managen van huidige en toekomstige veranderingen.”

Meer tips en nieuws ontvangen?

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in de expertgroepen en tweewekelijks tips en e-commerce content ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.