Feestdagendrukte? Wees eerlijk en transparant over verwachte levertijden

Deze dagen werken webwinkels en vervoerders keihard om pakketten op tijd bij klanten te krijgen. Maar niet alleen zij hebben het druk. Ook toezichthouders als ACM en de Consumentenbond nemen de e-commercesector onder de loep. Wees daarom ook en juist nu eerlijk en transparant over verwachte vertraging in de levering.

Feestdagendrukte-transparantie-levertijden

Onderzoek naar klachten over levertijden

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet toe op de naleving van consumentenrechten. De toezichthouder komt vrijwel ieder jaar met een bericht dat zij handhaven bij webwinkels die hun klanten niet juist informeren over levertijden. “Online winkelen is al jaren een topprioriteit bij de toezichthouder in Den Haag,” zegt Martijn Hos, Manager public affairs bij Thuiswinkel.org. “Dit zijn nieuwe tijden. Door COVID-19 zijn consumenten massaal online gaan winkelen en daarnaast zien we al meerdere jaren een extreme drukte rond de feestdagen. ACM speelt daarop in en kijkt mee.”

Ook de consumentenbond doet bijna jaarlijks onderzoek naar de levertijden en voorraden van webwinkels. “Het is begrijpelijk dat de Consumentenbond hier onderzoek naar doet”, aldus Vincent Romviel, jurist bij Thuiswinkel.org. “Voor een consument is dit namelijk een grote ergernis. Hij verheugt zich op zijn aankoop en krijgt zijn artikel niet op de afgesproken dag geleverd. Natuurlijk is hij dan teleurgesteld. Op de website stond immers dat het product die dag zou worden geleverd. Ook Thuiswinkel.org ontvangt dan ook altijd veel klachten van consumenten over dit onderwerp.”  

We willen je daarom graag informeren en je adviseren om de juiste en werkelijke levertijden aan je klanten te communiceren, helemaal met de feestdagen in het vooruitzicht.

Ons advies: informeer compleet, juist en vooraf, tijdig en op een prominente plek

  • Over de verwachte levertijd
  • Over verwachte vertragingen
  • Over onverwachtse omstandigheden
  • Over de voorraad
  • Over het juiste modeltype

Lees ook de ACM leidraad ter bescherming van de online consument.

Wees voorbereid op de feestdagendrukte

Met de feestdagenpiek in het vooruitzicht, kunnen standaard levertijden anders worden. Neem contact op met je vervoerder en geef je prognoses door. Stel levertijden tijdens de feestdagen regelmatig bij. Als dit per product verschilt kun je dit het beste ook bij het product op je webshop vermelden. Meer tips ter voorbereiding van de feestdagen vind je hier. 

Gerelateerd nieuws

  • Ruim 90 procent van de zakelijke bestellers koopt online

    B2b e-commerce is relevanter dan ooit. Bijna de helft (46%) van BV Nederland heeft de afgelopen 12 maanden een zakelijke bestelling gedaan. Van deze bestellers heeft maar liefst 91% één of meerdere aankopen...
  • Hoe bereid jij je voor op de eindejaarsdrukte?

    De feestdagen staan weer voor de deur! Dus ook de piek voor webwinkels komt er weer aan. Een absolute topsportperiode waar we samen 2,1 miljoen pakketten per dag kunnen verwerken! Dat we de finish gaan...
  • Topsector Logistiek blikt vooruit naar stadslogistiek in 2030

    De Topsector Logistiek publiceerde onlangs de Outlook City Logistics van 2020. Het rapport blikt vooruit naar stadslogistiek in 2030 en welke ontwikkelingen hierin te verwachten zijn, niet in de laatste...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het privacy statement.