Eerste hybride ShoppingTomorrow-event groot succes

Gisteren kwam een groot gedeelte van de ShoppingTomorrow-experts bij elkaar voor het een na laatste ShoppingTomorrow-event van dit onderzoeksjaar. Met ruime afstand tussen de bezoekers onderling kijken we terug op een succesvol event dat door de bezoekers gewaardeerd werd met een 8,3. Tijdens het event werden onder andere de onderzoeksresultaten van het ShoppingTomorrow-GfK Consumentenonderzoek gepresenteerd, leerde de bezoekers alles over Dille & Kamille en vertelde Kitty Koelemeijer over de ontwikkelingen in de markt. Na het plenaire gedeelte werkten de expertgroepen aan de laatste details van de bluepapers.

Shopping time 2020

Met 150 bezoekers in de zaal en meer dan 140 mensen die de presentaties digitaal hebben gevolgd, bleken de experts al goed gewend te zijn aan het nieuwe normaal. "Natuurlijk was het de afgelopen periode spannend, maar het team heeft het event zo georganiseerd dat het voor iedereen mogelijk was om het op zijn of haar manier te volgen. De vibe in de zaal gecombineerd met de betrokken online kijker zorgde voor een dynamisch programma. Er was veel interactie door de poll, livechat-mogelijkheden, en een quiz en energizer draaide de experts warm voor de laatste eindsprint. Allemaal met als doel een inspirerend werkcongres neer te zetten waarmee de gasten met een nieuwe dosis kennis en inspiratie van de keynotes de laatste puntjes op de i kunnen zetten van de bluepapers", zegt Inge Demoed, programmamanager van ShoppingTomorrow.

Foto's Shopping Time 2020

 

ShoppingTomorrow-GfK Consumentenonderzoek

De eerste keynotespreker was Randy Streng van onderzoeksbureau GfK. Hij gaf de aanwezigen een primeur door voor het eerst de belangrijkste resultaten uit het ShoppingTomorrow-GfK Consumentenonderzoek te presenteren. Dit onderzoek is een samenwerking tussen ShoppingTomorrow en GfK, waaraan ook de verschillende expertgroepen van het onderzoeksplatform input leveren omdat een deel van het onderzoek is opgebouwd uit hun vragen. Lees voor een overzicht van de uitkomsten het bijbehorende persbericht of download gratis het volledige rapport.

Dille en Kamille: De toekomst is thuis

Vervolgens was het podium aan Hans Geels van Dille en Kamille. Hans werkt nu zo’n zeven jaar bij Dille en Kamille, en hoewel hij geen retailachtergrond heeft, was dit voor hem een logische keuze na voornamelijk bij goede doelen gewerkt te hebben. “Dille en Kamille draait om harmonie, ontspanning en bewuste keuzes maken”, vertelt hij. “We willen een gids zijn voor iedereen die duurzaam en bewust wil leven.” Hans zou eerder op het podium van ShoppingTomorrow The Kick-off staan, maar vanwege de corona-uitbraak had hij toen (begrijpelijk) andere zaken aan zijn hoofd. “De impact op Dille en Kamille was groot. Voor de crisis lag onze focus op onze winkels in Nederland en België. Maar in België is alles acht weken dicht geweest. Dat leidde tot -36,8% verlies. In Nederland konden we gelukkig na 3,5 week weer open, dus dat verzachtte de pijn iets.”

Dille en Kamille wordt door de corona-uitbraak gedwongen om zaken aan te passen. “Wij wilden klanten nooit verplichten om een winkelmandje te nemen en ook looproutes waren er niet echt. We gaven klanten liever de ruimte om zelf te kiezen. Nu moeten klanten wel een mandje nemen en eerlijk gezegd zorgt dat voor meer omzet. Mensen met een winkelmandje kopen gemiddeld voor €3,- meer. Daarnaast blijven ze langer in de winkel, omdat het rustiger is. Het klinkt misschien raar, maar op zaterdagen waren wij eigenlijk altijd te druk. Nu er minder mensen in de winkel zijn, hebben zij meer tijd om rond te kijken”, vertelt Hans.

Hoewel de crisis natuurlijk voor veel angst en onrust zorgt, is er volgens Hans ook ruimte voor hoop. “Lideweij Edelkoort zei ooit dat we nu eindelijk de kant op gaan waar we al jaren heen wilden, maar nooit kwamen. Dat raakt me en ik denk dat ze gelijk heeft. Er is nu meer aandacht voor gezondheid en mensen gaan hun tijd anders indelen. Dat betekent ook dat ze meer tijd en aandacht besteden aan koken, naar restaurants gaan is immers toch anders. De producten die wij verkopen sluiten heel mooi aan bij deze nieuwe wereld”, zegt Hans.

Hans besluit zijn presentatie met drie tips waarmee je als bedrijf toekomstproof kunt zijn, juist in deze situatie:

  • Je moet een scherpe visie hebben
  • Je merk en je product/dienst moeten relevant zijn
  • Je moet flexibel blijven.

Voorgoed veranderd consumentengedrag

Voor de derde keynote van de ochtend betrad Kitty Koelemeijer het podium. Zij is een graag geziene spreker tijdens Shopping Time en voorgaande jaren vertelde ze over de studiereis van ShoppingTomorrow. Deze is dit jaar niet door gegaan vanwege de COVID-19-uitbraak, maar er was een andere reis waarover zij de toehoorders wilde vertellen.

We staan immers voor een ongelooflijke reis, die wordt gekenmerkt door veel onzekerheden. Zo is het nog te vroeg om te praten over winnaars en verliezers door corona, omdat een eventuele tweede golf de hele situatie weer op zijn kop kan zetten. Wat wel duidelijk is, is dat het consumentengedrag de afgelopen maanden drastisch is veranderd, maar in welke mate zijn deze veranderingen blijvend?

Vooralsnog geven consumenten aan dat zij vaker de weg naar webwinkels zullen zoeken en het is aan retailers om hier goed op in te spelen. Volgens Kitty kan dit op één manier en dat is het kweken van engagement, ervoor zorgen dat klanten zich betrokken voelen bij jouw winkel en/of merk. En op dit gebied zijn nog grote stappen te zetten door het Nederlandse bedrijfsleven.

Laatste puntjes op de I voor expertgroepen

Op 1 oktober is de deadline voor het inleveren van hun bluepapers. Tijdens Shopping Time zijn de groepen nog eenmaal samengekomen om te werken aan de laatste details. “Het is een proces waarbij we zien hoe interessante onderzoeksvragen steeds meer vorm krijgen en uiteindelijk een relevante bluepaper opleveren. In deze laatste weken is het zaak de bluepapers te finaliseren en daar wensen wij alle teams veel succes en vooral plezier mee. Samenwerken aan zo'n onderzoek (zowel live als online) geeft nieuwe inzichten, levert nieuwe contacten op en verrijkt je. Dat krijgen we ieder jaar terug van de experts. We kijken dan ook erg uit naar alle bluepapers. De expertgroepen presenteren de uitkomsten van de bluepapers tijdens de Dutch Ecommerce Week op 28, 29, 30 oktober”, besluit Inge Demoed.

Wil jij een e-mail in je inbox wanneer alle bluepapers gratis te downloaden zijn? Meld je dan aan voor het seintje!

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.