Dit heb je gemist tijdens de paneldiscussies van ShoppingTomorrow – Pitstop

Op 23 juni vond de ShoppingTomorrow – Pitstop plaats. Onderdeel van het programma waren vijf paneldiscussies over vijf verschillende topics: future business models, channel innovation, digital transformation, customer experience en local/global commerce. In iedere paneldiscussie bespraken de panelleiders een stelling met experts op de verschillende topics. Er werden ontzettend veel interessante inzichten en argumenten gedeeld! Benieuwd wat je hebt gemist?

paneldiscussies

Stelling: De impact van de opkomst van platformen en marktplaatsen wordt enorm overschat

Wat definieer je als platform? Dat is een goede vraag om te beginnen, volgens Wim La Haye. We hebben aan de ene kant een aantal partijen die een platform beginnen of een transitie maken, en we hebben aan de andere kant de grote platformen uit de Verenigde Staten en China die steeds meer macht beginnen te krijgen. Het gesprek rondom marktplaatsen een paar jaar geleden ging vaak over dat er een ‘winner takes all’ situatie zou gaan ontstaan, echter lijkt dat nu niet meer het geval te zijn. Er zijn een aantal krachten ontstaan die wat meer tegen de marktplaatsen zouden kunnen werken. Zijn er daarnaast grote verschillen te benoemen in marktplaatsen voor B2B en B2C? Zijn de panelleden het met deze stelling eens?

Stelling: E-commerce groeit niet verder omdat bedrijven en directies niet durven, of kunnen investeren in nieuwe technologie voor het e-commerce kanaal van 2022

Durven is wel nodig om vooruit te komen, dat staat vast. Maar gaat het om durven? Of is het vaak onduidelijk hoe je de juiste mensen aan tafel krijgt? De kunst is niet om dit jaar te investeren voor volgend jaar, maar het moet een terugkomend fenomeen zijn in hoe je kijkt naar je technology en security, bijvoorbeeld. De coronapandemie heeft ons veel geleerd op dit gebied: ben je te laat, dan mis je de boot. Ben jij het eens of oneens met de stelling?

Stelling: Sommige bouwstenen van digitale transformatie (doelen, inzichten, technologie & mensen) zijn belangrijker dan andere

Digitale transformatie is misschien wel een buzz word en zo ontzettend breed, hoe geef je daar richting aan? En zijn sommige elementen – of bouwstenen – dan belangrijker dan andere? Hoewel de meeste panelleden het eens zijn met de stelling, verschillen de meningen nog over welke specifieke bouwstenen dan het belangrijkst zijn. Zijn het de mensen, of moet je toch echt eerst beginnen met de doelstelling? Wat betekent digitale transformatie voor jou? En welke bouwstenen vind jij daarin het allerbelangrijkst?

Stelling: Customer Experience wordt nog altijd niet serieus genoeg genomen

Er is onderzoek gedaan naar Customer Experience onder hoger management en daaruit komt naar voren dat hoger management absoluut de waarde ziet van Customer Experience. Echter, de mate waarin Customer Experience onderdeel uitmaakt van de strategie is nog winst te behalen. Er is daarnaast een onderzoek uitgevoerd door Capgemini, zij hebben gekeken naar de DCX index. Dat gaat om de mate waarin bedrijven Customer Experience serieus nemen, dat toepassen in de strategie en het te weten vertalen in een hogere NPS. Daarmee is aangetoond dat die hogere NPS ook leidt tot een hogere beurswaarde. Je zou dus kunnen zeggen dat het serieus nemen van Customer Experience en een focus op de NPS zeker loont. Wat vind jij, wordt Customer Experience serieus genomen, of kan het nog een stukje beter?

Stelling: Winstgevend cross-border verkopen is voor de meeste bedrijven onmogelijk

Veel partijen denken na over internationaal uitbreiden of gaan daadwerkelijk internationaal opereren, met wisselend succes. Het gras aan de overkant lijkt erg groen, maar is het dat ook? De panelleden gaan in discussie over de stelling ‘winstgevend cross-border verkopen is voor de meeste bedrijven onmogelijk’. Heeft de komst van marktplaatsen het misschien makkelijker gemaakt om je producten in het buitenland te verkopen? Het staat vast dat het niet gemakkelijk is, maar waar zou je op moeten letten?

Meer e-commerce nieuws

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.