Convenient and Safe Login gaat voor iDIN

De e-commercemarkt heeft een accountprobleem: iedere webwinkel of online dienst vraagt de consument om een account aan te maken voordat hij toegang krijgt tot de diensten. Het aanmaken van een account is niet alleen een grote bron van irritatie voor de consument, het brengt ook nog eens een groot veiligheidsrisico met zich mee doordat vaar dezelfde combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord worden gebruikt. Op basis van eerder onderzoek, zet de expertgroep dit jaar de volgende stap naar de oplossing voor het accountprobleem: een demo van de iDIN-inlogmethode.

inlogscherm op laptop

Het aantal online accounts dat een persoon heeft wordt geschat op 25. Het is dan ook niet vreemd dat 81% van de consumenten aangeeft minimaal één keer per maand een wachtwoord te zijn vergeten. Om deze reden zijn er al diverse technische oplossingen op de markt gebracht. Ook blijft de populariteit van social logins (inloggen via een social media kanaal zoals Facebook) en wachtwoordmanagers groeien. De consument is duidelijk op zoek naar een makkelijkere en veiligere oplossing.

Online gegevens uitwisselen

Binnen de e-commerce ontkomen we er niet aan om gegevens uit te wisselen wanneer we een aankoop doen. Zelfs als je onder een pseudoniem kan bestellen, moet je een adres opgeven waar de bestelling bezorgd mag worden. Voor sommige aankopen is er een geverifieerde identificatie nodig, zoals bijvoorbeeld bij het afsluiten van verzekeringen. De consument raakt het overzicht kwijt van welke data hij waar deelt en voor de retailer is het maar de vraag met wie ze zaken doen.

iDIN kan hierin de oplossing zijn. Door met een mobiel-bankierenapp de iDIN QR-code te scannen, wordt de consument ingelogd bij de webwinkel. De benodigde persoonlijke gegevens worden automatisch ingevuld en de consument hoeft niet meer een apart account aan te maken. Voor de webshop geldt ook dat het leidt tot minder conversieverlies, doordat overbodige stappen uit het transactieproces worden gehaald. 

Next steps

Momenteel is de expertgroep druk bezig met een iDIN QR-pilot. Hierin wordt er onder andere gekeken naar de complexiteit van de implementatie.

Vanaf een afstandje heeft iDIN erg veel overeenkomsten met het bekende iDEAL. Het product is immers een bankenproduct, heeft een scheme holder en werkt voor de gebruiker grotendeels hetzelfde. Maar aan de implementatiekant blijkt het product om een andere aanpak te vragen. Betalingen zijn vrij recht door zee: geld moet van A naar B op een veilige manier. Persoonsgegevens en toestemmingen moeten daarentegen niet alleen veilig en conform de wet worden gedeeld, ook moeten zij in bestaande flows en datasets worden geïntegreerd.

Elke website heeft een database met klantgegevens. Deze moet gekoppeld worden aan de ‘nieuwe’, via iDIN ontvangen, data. Dit hoeft uiteraard maar eenmalig, waarna de consument gewoon kan inloggen, maar er moeten wel regels worden bepaald over hoe je omgaat met niet kloppende gegevens, afwijkingen of dubbele data.

Momenteel is iDIN bij de bank en bij de Digital Identity Service Providers (DISP) te verkrijgen. Dit is de dienstverlener die straks in het zakelijk verkeer een vaste rol krijgt bij het organiseren van online handtekeningen en geverifieerde identiteiten, want ook in die wereld voldoet een kopie van het paspoort niet meer.

De meeste DISP’s bieden niet alleen iDIN aan, maar ook andere oplossingen zoals IRMA or eHerkennig. De markt van identiteitsoplossing is nog jong maar is straks onmisbaar voor jouw bedrijf. Weten met wie je online zakendoet is immers voor alle partijen prettig en veilig inloggen is een belangrijk onderdeel van veilig internetten. 

De bluepaper

Net als de andere expertgroepen, is de de expertgroep Convenient and Safe Login aan het toe werken naar de bluepapers. Eind januari zullen deze worden gepubliceerd. Meld je aan om een seintje te ontvangen zodra de bluepapers online staan. 

Gerelateerde artikelen

Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om. Meer informatie hierover is te vinden in de Privacyverklaring.