Circulariteit in fashion concreet gemaakt

De huidige mode-industrie draait op het weggooien van oude kleren en het kopen van nieuwe. Als we op dezelfde voet doorgaan hebben we binnen 25 jaar drie aardbollen nodig om de wereld te kleden. Het moet anders, van lineair naar circulair, en het kan ook anders volgens experts van ShoppingTomorrow. Ze presenteren een model waarmee bedrijven kunnen zien waar ze staan en ze benoemen zeven pijlers onder circulaire volwassenheid.
 

Circulariteit is dit onderzoeksjaar voor het eerst een hoofdonderwerp bij ShoppingTomorrow. Een kleine dertig deskundigen hebben zich over het thema gebogen en hun bevindingen over de mode-industrie gepubliceerd, van verhuur tot reparatie en van wederverkoop tot recycling. De expertgroep Circularity in Fashion: new Business Models wordt voorgezeten door Möbius Nederland en gehost door Thuiswinkel.org.

circularity-in-fashion

Reëel economisch model

Uit een inventarisatie onder de leden van de expertgroep blijkt dat ze circulariteit zien als een reëel economisch model; ruim twee derde noemt het belangrijk of zeer belangrijk voor de toekomst, voor geen enkel van de vertegenwoordigde bedrijven is het onbelangrijk. De circulaire economie wordt vaker als een businesskans dan als een kostenpost beschouwd.

Ondertussen blijken circulaire businessmodellen vooral toekomstmuziek en ondernemen de respondenten nog maar weinig om ze te omarmen. De businesscase blijkt lastig rond te maken, geven ze aan, ook logistieke complexiteit en een gebrek aan kennis en kunde worden vaak als barrières genoemd.

Circulair aan de slag

Aan de slag gaan met circulariteit is niet eenvoudig, maar mede gelet op aanstaande regelgeving (zoals de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid voor textiel per 2023) wel noodzakelijk. Volgens de experts vereist circulariteit nieuwe en andere samenwerkingsvormen en informatie-uitwisseling, omdat je van een lineaire keten naar een cirkel gaat. Ze leggen uit hoe je in vijf stappen een pilot kunt opzetten om een nieuw circulair businessmodel in de praktijk te testen. Ook beschrijven ze hoe de theorie in de praktijk is gebracht in pilots van Hema, MYoMy en Herqua, bedrijven die zijn vertegenwoordigd in de expertgroep.

circulaire-fashion

Verschillende vormen van circulariteit in fashion

Circulaire volwassenheid

Om kledingbedrijven te laten zien of en hoe ze al bijdragen aan circulariteit – te onderscheiden van duurzaamheid – hebben de experts een volwassenheidsmodel ontwikkeld. Het model werkt met vijf verschillende scores, van XS tot XL, op negen dimensies die zijn gelieerd aan de negen succesbouwstenen van het Business Model Canvas. 

Het model leert bedrijven hoever ze zijn op het gebied van circulariteit, het inspireert tot het formuleren van heldere doelen om naar de volgende fase van volwassenheid te gaan en het voorziet in een instrument om vorderingen te meten.

Circulariteit in 7 pijlers

Ten slotte benoemen de experts zeven pijlers waarmee bedrijven op verschillende plekken in hun organisatie werk kunnen maken van circulariteit:

  • Strategische koers
  • Design en materiaalkeuzes
  • Betrekken van de consument 
  • Inzameling
  • Scheiden en sorteren
  • Hergebruik/terugwinnen van vezels
  • Samenwerking in de keten

De pijlers worden uitgebreid besproken in de bluepaper, met per pijler een voorbeeldbedrijf dat de weg wijst naar een circulaire toekomst.

Bluepaper, volwassenheidsscan en uitwerkingen

De bluepaper van de expertgroep Circularity in Fashion: new Business Models is kosteloos te downloaden op de website van ShoppingTomorrow, het kennisnetwerk van Thuiswinkel.org. Op de expertgroeppagina zijn ook de volwassenheidsscan en uitgebreide uitwerkingen van het besproken model als download beschikbaar.

Wil jij op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen binnen de e-commerce? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief! 

Wil jij meedenken als expert in een van de expertgroepen in 2022? Meld je dan nu aan!

Gerelateerd nieuws

  • Negentien bepalende trends in e-commerce en digital marketing

    Wat staat ons in 2022 te wachten in e-commerce en digital marketing? Dit trendrapport laat je in negentien trends zien hoe e-commerce en digital marketing veranderen.
  • Digitale versnelling urgenter dan ooit

    De wereld is veranderd en versneld gedigitaliseerd. Veranderingen waar anders jaren voor nodig waren, voltrokken zich in maanden. Consumenten en bedrijven die noodgedwongen (meer) online gingen kopen,...
  • In hoeverre gaan duurzaamheid en AI het shopgedrag beïnvloeden in 2030?

    Het scenarioteam 2030 van ShoppingTomorrow is achter de schermen druk bezig met scenarioplanning voor het shopklimaat in 2030. Prof. Dr. Ir. Kitty Koelemeijer is expert in deze groep en vertelde tijdens...
Terug naar het nieuwsoverzicht

ShoppingTomorrow maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technieken. Met cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze website. Hiermee kunnen we advertenties tonen op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je hiermee akkoord bent. Meer informatie is te vinden in de Privacyverklaring

Bestand downloaden

Laat je gegevens achter om bestanden te kunnen downloaden. Dit hoeft maar één keer.

Bij het klikken op ‘downloaden’ geef je toestemming dat jouw gegevens worden verstrekt aan de partner/auteur van het document (met wie dit document in samenwerking tot stand is gekomen) en dat je benaderd kunt worden door de partner/auteur, binnen 3 maanden na het downloaden. Meer informatie over hoe ShoppingTomorrow omgaat met je gegevens is te vinden in het Privacyverklaring.